Robert Babuka
I tak by se dala charakterizovat situace lesnictví a zpracování dříví v ČR pod vlivem státu a státního podniku Lesy ČR, prezentovaná dvěma nezávisle proběhlými akcemi za posledních 14 dní měsíce června.
Poprvé po dlouhé době se totiž dvakrát po sobě sešli zástupci hlavních reprezentantů podnikatelských svazů a sdružení podnikávajících v lesnictví a zpracování dříví. První akci pořádal Svaz zaměstnavatelů dřevozpracujícího průmyslu i za účastí zástupců MZe a MPO a druhou Sdružení podnikatelů dřevozpracujícího průmyslu za širší účasti zástupců i mimo podnikatelské aktivity v oboru. Obě akce mají společný základ - krize v podnikání a nejenom v podnikání.
V jaké situaci se nacházíme:
Vláda, ministerstvo a Lesy ČR nemají nástroje pro korekci extrémů a zdá se, že je ani nehledají
Podnikatelská kultura firem je velmi rozvětvena, existuje několik názorových a akčních proudů
Zpracovatelé jsou ve velkém vleku události, na které nemají vliv a ani možnost jej získat, vinou systému prodeje dříví státním podnikem, zejména však pod tlakem zákazníků a poklesu poptávky
Současný stav je možné charakterizovat jako mezní pro existenci řady firem jak v lesnictví, tak ve zpracování. Příčiny jsou v podstatě systémové. To znamená, že žádný z aktivních účastníků nemá možnost důsledky sám odvrátit nebo systém změnit. To je možné jenom změnou současného systémů vztahů nad státním dřívím. Velmi povzbuzující je ochota všech aktérů obou jednání, hledat systémovou změnu a jedním z předpokladů je společná komunikace a její institucionalizace ať už přes Konfederaci lesnických a dřevozpracujících svazů nebo i akčnější formou krizového štábu.
Přes řadu neshod v náhledu na současnou situaci a její dopad na jednotlivé části lesnicko dřevařského podnikání se většinově v obou akcích došlo ke shodě v příčinách současného stavu.
Kulatý stůl SZDP:
Scházející koncepce/strategie na úrovni státu a vlády pro lesnictví a zpracování dříví
Absence podpory stabilizačního vlivu lesnictví a zpracování dříví pro rozvoj venkova a zaměstnanost (na rozdíl od Německa,Rakouska, Francie, Finska a dalších zemí)
Scházející koordinace a absence podpory na resortních ministerstvech, nutná změna kompetenčního zákona vedoucí ke sjednocení resortní příslušnosti lesnictví a zpracování dříví
Dominantní vliv LČR na distribuci dříví neodpovídající reálným potřebám trhu a bez potřebné variability forem nabídky surového dříví pro různé typy spotřeby
Snižování přidané hodnoty, zaměstnanosti, odvodu DPH a dávek do sociálního a důchodového systému vlivem snižování objemu tuzemského zpracování
Zvyšování zisku státního podniku je na úkor celého hodnotového řetězce, státní podnik nijak výrazně nezvyšuje produktivitu práce a naopak zvyšuje náklady vstupu zpracovatelům
Společné jednání SPLH:
Stát, spravující prostřednictvím státního podniku Lesy České republiky, s.p. (dále „LČR”) více než polovinu všech lesů v ČR, selhává v plnění role dominanta zodpovědného za stav trhu, třebaže ho svým chováním zásadně ovlivňuje.
Vládě chybí jakákoliv společná strategie lesnicko-dřevařského sektoru, která by směřovala k jeho prosperitě, perspektivě a konkurenceschopnosti.
Na úrovni státní exekutivy chybí koordinace analogická zemědělství (prvovýroba a zpracování). Sektor je kompetenčně rozdělen mezi MZe a MPO. MPO nijak neparticipuje ani na přípravě Národního lesnického programu.
Důsledkem absence hospodářské strategie státu je propad objemu tuzemské produkce výrobků na bázi dřeva s vyšší mírou přidané hodnoty a skutečnost, že třetina vytěženého dříví se z republiky vyváží v surovém stavu.
Většina subjektů poskytujících služby v lesnictví počínaje živnostníky a velkými firmami konče se potýká s vážnými ekonomickými problémy, jejichž kořeny tkví ve smluvních vztazích s LČR. Problémy se přenášejí i do oblasti zpracování dřeva.
Ze strany LČR byla zastavena téměř veškerá podpora odborného školství, vědy a výzkumu.
Co je však nutné pojmenovat, kromě fatálnosti chyb státu a LČR, jsou i vlastní chyby a neopakovat je. To znamená především vytvořit si vlastní strategii rozvoje celého odvětví. Tak jak to dělají všude ve vyspělých zemích podnikatelé a tuto strategii prosazují vůči vládě a jiným zájmům. Buď to udělá nějaká silná skupina sama, bez zohledněni řady vnitřních a vnějších faktorů, nebo se musí vytvořit profesionální komora lesníků a zpracovatelů, která toto bude vykonávat. Není například na příště možné, aby se lesnické firmy odlišovali v nabídce cen u podobných zakázek o víc jak 30%. To je přeci absurdní, funguje li trh normálně. Lesníci musí vnutit státu povinnost vyhodnocovat zakázky podle matice v cenovém a objemovém pásmu, tak aby nemohlo dojít k ovládnutí celé zakázky úzkou skupinou propojených firem. Soutěžit můžeme v rámci 200 Kč na metr krychlový ( spíše však 50 Kč) a ne absurdních 600 až 800 Kč v rozdílu mezi vítězem a poraženým. Pravidla však musí být akceptovaná a vynucována. Proto je nutná profesionální organizace - komora s pravomocí udělit či odebrat licenci těm, kdo pravidla porušují.
Co je tedy společným zájmem :
Efektivní přístup ke dříví s co nejnižšími náklady pro všechny, kde rozhoduje nejlepší nabídka
Ceny dříví, objem a jeho distribuce jsou reálné - tvořené dohodou mnoha smluvních stran a nikoliv jednostrannou systémovou manipulací
Rozvoj a růst přidané hodnoty
Postoj státního podniku Lesy ČR nejlépe vyjadřuje jeho zdůvodnění neúčasti na kulatém stolu SZDP:
„Z pověření generálního ředitele Lesů ČR Ing. Svatopluka Sýkory Vám děkujeme za pozvání, nicméně s ohledem na skutečnost, že jednání se týká dřevozpracovatelského průmyslu ve kterém Lesy ČR podnikatelsky nepůsobí , jednání se zástupce státního podniku neúčastní.”.
Výstupy obou akcí směřují k premiérovi a dalším odpovědným orgánům.