logo Silvarium tisk

PRAHA Je to poprvé, co se stát dohodl, že bude nakupovat osobní automobily pro svá ministerstva společně. Odhadovaná cena megazakázky činí přes půl miliardy korun.
„Do společné veřejné zakázky na osobní vozidla se zapojilo 12 resortů včetně jim podřízených organizací. Předpokládaný objem je 1 100 až 1 500 osobních aut během dvou let," uvedl mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec. Zakázka se má rozběhnout do konce roku.
Její předpokládanou hodnotu ministerstvo nezveřejní – doufá, že tak uchazeči nabídnou ještě nižší cenu. Při srovnání s podobnými akcemi z minulosti by hodnota mohla překročit půl miliardy.
Ministerstva se společně dohodla na technických standardech, které mají poptávaná auta plnit – chtějí mít na výběr z aut na benzinový i naftový pohon v pěti kategoriích, které se liší velikostí, výkonem motoru a vybavením. Půjde o auta pro referenty, náměstky a generální ředitele státních firem i terénní auta do národních parků.
Ministerstvo neplánuje soutěžit jen na cenu. „Zohledněny budou také náklady na spotřebu automobilů a ekologické dopady. Veřejná zakázka bude soutěžena včetně servisu," dodal Žurovec.
Pikantní je, že stát v Národním akčním plánu čisté mobility naordinoval české ekonomice více aut na alternativní pohon. Sám se však chystá nakupovat vozy na jiná než fosilní paliva až za dva roky. „Paralelně probíhá příprava technických standardů na vozy s alternativním pohonem, jak vozidla na CNG, tak i elektromobily," říká Žurovec. Ministerstvo předpokládá, že v roce 2017 by začalo podobně připravovat nadresortní veřejnou zakázku právě na tato vozidla.
Vláda si přitom dala závazek, že do roku 2020 bude mít stát minimálně čtvrtinu vozidel na alternativní pohon.

Zemědělství: 650 aut

Včera vyhlásilo zakázku na vozy po vlastní ose ministerstvo zemědělství. Jde o rekordní dosud vyhlášenou zakázku – na 652 osobních aut za odhadovanou cenu 267 milionů korun.
Poptává pět kategorií aut, nejvíc (246 kusů) těch nejlevnějších odhadem za 300 tisíc. Těch nejdražších za odhadovaných 3,1 milionu potřebuje 20. Budou v nich jezdit zaměstnanci samotného ministerstva, ale i více než tří desítek podřízených organizací a státních firem – například Lesů ČR, Národního hřebčína Kladruby či Výzkumného ústavu meliorací a ochrany půdy.
Proč se však nepřipojilo k chystané společné zakázce? Spěchá, obává se, že se společná zakázka na auta vzhledem kvůli množství zúčastněných ministerstev protáhne. „Navíc při finančním objemu vyhlášené veřejné zakázky lze počítat s maximální možnou úsporou," říká mluvčí resortu Markéta Ježková.
K centrálnímu nákupu vozidel se tak ministerstvo připojí až při další státní velké automobilové zakázce, plánované za dva roky. Stejně tak se plánuje připojit i k zakázce na auta s jiným než klasickým pohonem. „Ministerstvo zemědělství bude již od poloviny roku 2016 používat elektromobil," dodává Ježková. Kolik jich bude, neuvedla.
Podobně se k megazakázce zatím nepřipojí ministerstvo vnitra, které má s centrálním zadáváním pro sebe a své organizace dlouholeté zkušenosti. Při pohledu do historie zakázek vyplývá, že dokáže stlačit cenu nejméně o pětinu oproti předpokládané hodnotě zakázky.
Nepřipojí se ani ministerstvo práce a sociálních věcí – to už v prosinci 2015 uzavřelo rámcové smlouvy na obnovu vozového parku na čtyři roky.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě