12.8.2013
Ekonomika 21:10
Přemysl ČECH, moderátor
O dotační program Nová zelená úsporám, který dnes odstartoval, je velký zájem. První den podalo žádost 1213 zájemců, kteří chtějí celkem 275 milionů korun. Ministerstvo životní prostředí na podporu nízkoenergetického bydlení prozatím uvolnilo 1 miliardu korun. Další zhruba 800 milionů by mohlo ještě získat z prodeje emisních povolenek.
redaktorka
Zateplení, výstavba nízkoenergetických rodinných domů nebo přechod na ekologický zdroj vytápění, právě na takové výdaje teď lidé mohou žádat o takzvanou zelenou dotaci. Ministerstvo životního prostředí slibuje, že v porovnání s předchozím programem Zelená úsporám bude ten současný zájemce mnohem víc motivovat.
Pavel JAKOBE, vedoucí odboru programu Nová zelená úsporám
Jsou nastaveny tři úrovně poskytování podpory ve výši 30, 40 a 55 % ze způsobilých nákladů. Těch 55 % je za ty nejkvalitnější opatření a tímto způsobem se snažíme motivovat žadatele čím více udělá, tím vyšší podporu od nás dostane.
redaktorka
Kromě už vyčleněné částky chce až 2 miliardami korun přispět i odstupující vláda a to z prostředků podniků Lesy České republiky.
Matyáš VITÍK, mluvčí, Ministerstvo životního prostředí ČR
Co se týče Nové zelené úsporám, tak i při těch konzervativních odhadech jsme vycházeli z propočtů, že by se do tohoto programu mohlo dát přes 28 miliard korun, čili určitě je to více než byla stará Zelená úsporám.
redaktorka
V předchozím kole Zelené úsporám vyplatil stát zhruba 20 miliard korun. Nově spuštěný program má podle ministra životního prostředí Tomáše Podivínského pomoci především stavebnictví. Do konce roku bude ale podle firem efekt minimální.
Václav MATYÁŠ, prezident, Svaz podnikatelů ve stavebnictví ČR
Určitě to stavebnictví trochu pomůže, když si uvědomíme, že to je dneska a dneska se otvírá příjem žádostí, píše se polovina srpna, takže se nám to posouvá do konce roku, takže v tom letošním roku budou efekty nulové.
redaktorka
Za poslední čtyři roky se stavebnictví podle Matyáše propadlo o 400 miliard, přestože zelenou úsporám hodnotí stavaři vcelku pozitivně, mnohem víc by přivítali, kdyby jim stát nabídl dostatek veřejných zakázek anebo prací v dopravní infrastruktuře.