Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Správa železniční dopravní cesty vykácela bez povolení tisíce stromů v okolí tratí po celé republice. Inspekce životního prostředí s ní proto zahájí řízení a hrozí pokutou v řádu několika set tisíc. Správci kolejí se brání, bylo prý nebezpečí, že stromy spadnou do kolejiště. Podle vnitřní směrnice proto k jejich odstranění povolení nepotřebovali.
redaktorka
Jihočeské Dačice, místo blízko nádraží. Ještě minulý týden byl třísetmetrový úsek porostlý duby a akáty. Dnes jsou tady jen pařezy, a také rozhněvané vedení radnice. Podle šetření úředníků z odboru životního prostředí zmizely z tohoto svahu dvě desítky stromů, na jejichž kácení bylo nutné povolení.
Jiří MÜLLER, vedoucí odboru životního prostředí, Dačice
My jsme jako správní orgány je na to upozornily, aby tu činnost, aby v ní pokračovali. Pokračovali dál.
redaktorka
Situace, která ale po celém Česku není ojedinělá. Správa železniční dopravní cesty vykácela, bez povolení, v okolí tratí na 2 tisíce stromů. Správci tvrdí, že povolení nepotřebovali.
Marel ILIÁŠ, mluvčí, Správa železniční dopravní cesty
Paragraf 22 nám dokonce přikazuje povinnost zabezpečit plynulou a hlavně bezpečnou drážní dopravu.
redaktorka
Jenže inspekce kontruje, zákon o ochraně životního prostředí nařizuje každému, že na pokácení stromů povolení mít musí. A vydala i rozhodnutí, že takto musí postupovat taky SŽDC.
Pavla SIBŘINOVÁ, mluvčí, Česká inspekce životního prostředí
Ředitelství České inspekce životního prostředí vypracovává závěrečný protokol. Na základě jeho výsledku bude zahájeno řízení o uložení pokuty.
redaktorka
Na stranu správců kolejí se ale postavili i strojvůdci. Podle nich stromy u tratí ohrožují dopravu. Kácet by se naopak mělo mnohem víc.
Ivo VLACHYNSKÝ, strojvůdce, Třeboňsko
Tady jsme na místě, kde vlastně, jednom z úseků, kde jsou časté pády stromů nebo větví, jsou tady houby na nich, jsou tady suché větve.
redaktorka
V září tady narazil vlak do spadlého kmene. Podobná nehoda se stala i v červenci.
Ivo VLACHYNSKÝ, strojvůdce, Třeboňsko
Tady vpravo vidíte vlastně ulomenou větev, která spadla mimo koleje. Nestačili to ani odklidit jako, jo?
redaktorka
Rozpor mezi oběma zákony už obě ministerstva, tedy životního prostředí a dopravy, řeší. Výsledkem by měla být metodika, která by celý systém povolování ke kácení stromů zjednodušovala.
Tomáš NEŘOLD, mluvčí, Ministerstvo dopravy
Do budoucna SŽDC bude mít možnost odstranit dřeviny, které v tom ochranném pásmu jsou nebezpečné. Budou se evidovat a inspekce bude mít možnost, zpětně je kontrolovat.
redaktorka
Ministerstva ale mají i další plán. Oba zákony, které si dnes protiřečí a vyvolávají neshody, chtějí sjednotit. Veronika Kabátová a Pavla Kubálková, Česká televize.