Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Stát sám sobě opět komplikuje kácení nebezpečných stromů u železničních tratí. Drážní úřad na několika místech nařídil Lesům České republiky, aby je odstranily, firma to ale odmítla. Situaci chce řešit ministr dopravy.
Jan BERÁNEK, redaktor
--------------------
Navenek to vypadá jako idylka. Vlaky a spousta zeleně. Tady u Kolína už ale stromy železničářům doslova přerostly přes hlavu. Je to hlavní trať z Prahy na Moravu a po ní jezdí vlaky každých pár minut. Navíc stošedesátkou. Kdyby některý z nich spadnul, strojvedoucí už mnoho nezmůže. Drážní úřad teď proto nařídil kácet. Hlavně okolo tohoto domu.
Marie BRŮŽOVÁ, obyvatelka sousedního domu
--------------------
Mně osobně je líto každýho stromu, ale jestliže překáží trati, nedá se nic dělat.
Jan BERÁNEK, redaktor
--------------------
Jde o tenhle stometrový úsek. Na něm se má vykácet asi sto osmdesát stromů, především ty, které přerůstají vysoko přes troleje. Drážní úředníci se teď chystají poslat výzvu Lesům České republiky, jenže ty ji v předchozích pěti případech odmítly.
Antonín BRUŠTÍK, redaktor
--------------------
Čtyři z těchto zarostlých míst jsou v Karlovarském kraji jako tady na hlavní trati z Chebu do Chomutova. Stromy sahají až těsně ke kolejím.
Jan BERÁNEK, redaktor
--------------------
Drážní úřad může nařídit kácení v takzvaném ochranném pásmu. To měří šedesát metrů. Jde o to, aby žádný strom nemohl dopadnout na kolej. Třeba vzrostlý smrk může mít až padesát metrů. V případě sporů rozhoduje ministerstvo dopravy.
Jiří KOLÁŘ, ředitel, Drážní úřad
--------------------
Zákon nám umožňuje těch šedesát metrů ochranného pásma dráhy, nicméně my opravdu přistupujeme ke každému konkrétnímu případu zvlášť.
redaktor /citace: vyjádření Lesů ČR pro ČT/
--------------------
"Platná rozhodnutí respektujeme, nicméně v některých případech rozporujeme rozsah nařízených prací."
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Je to problém meziresortní, já to budu muset s kolegou Jurečkou probrat, v čem je problém.
Jan BERÁNEK, redaktor
--------------------
Není to první takový problém. Státní správa železnic dostává od Státní inspekce životního prostředí pravidelně pokuty za to, že na svých pozemcích kácí příliš vzrostlé stromy. Tady nepomohla ani dohoda ministrů. Železnice v Česku jsou zarostlé nejvíc v historii. Takhle vypadala třeba trať z Lovosic do Teplic v roce 1987 a takto teď. Následky jsou potom cítit při každé vichřici. Jan Beránek, Česká televize.