JAROSLAV HOŘENÍ
Arogance a drzost především mladých řidičů skútrů a opásaných čtyřkolek ohrožují nejen přírodu, ale hlavně turisty. Podle strážců Krkonoš neexistují dostatečné postihy na jejich řádění.
KRKONOŠE Neskutečná arogance, drzost a obrovské nebezpečí nejen pro přírodu, ale hlavně pro turisty, tak popisují ochránci přírody chování některých řidičů skútrů a čtyřkolek, kteří řádí i v nejpřísněji chráněných oblastech Krkonoš.
„Jsou to lidé, kteří nic nerespektují, myslí si, že mohou všechno. Bez obalu řeknu, že jde o zbohatlíky. Když jeden den rozbijí skútr, druhý den si přivezou další. Jen velmi těžko se nám proti nim bojuje. Potřebovali bychom větší oporu v zákonech,” zlobí se šéf Terénní služby Krkonošského národního parku Jaromír Gebas.
Skútr i stále více se rozmáhající čtyřkolky se sněžnými pásy jsou motorová vozidla, mimo cesty tedy nemají absolutně co dělat. Pásy likvidují upravené sjezdovky i běžecké tratě. „Hory patří především lidem, turistům, lyžařům. Mnozí řidiči své silné stroje neovládají, je tu velké nebezpečí úrazů. Do zakázaných míst přitom jezdí vědomě, dopředu se domlouvají a pak si sdělují, kam se všude dostali, nebo závodí. Jsou to zkrátka organizované akce,” míní Gebas. Na stranu strážců parku se přidala policie, jak z Libereckého, tak z Královéhradeckého kraje. Během víkendu proběhlo několik kontrol. Protože skútry a čtyřkolky vadí i velké části veřejnosti, vydávají se jezdci do terénů až večer nebo v noci.
„Mají oprávněné obavy, že by je někdo mohl vzít hůlkou po hřbetě. Kromě policie s námi spolupracují přes den třeba lyžaři a v noci boudaři, kterým jezdci hlukem obtěžují hosty,” říká Gebas.
Výsledky poslední větší kontroly shrnul mluvčí Krkonošského národního parku Radek Drahný. „Jen za uplynulý víkend společné hlídky strážců a policistů řešily tři přestupky. Při kontrolní akci zadržely v sobotu v 19. hodin dvě terénní pásové čtyřkolky v lokalitě Na rovince nad Beneckem. Šest skútrů zastihla hlídka ten samý večer ve 22.30 v zářezu řeky Labe na Labské louce nad Labskou boudou, tedy v jedné z nejcennějších lokalit.”
Drzost divokých skútrařů podtrhuje fakt, že si na Labské louce dokonce vytvořili skákací rampu. Jednoho řidiče hlídka zastavila, dalších pět ujelo. Ještě tu noc je hlídky zastihly v okolí Medvědína. „Začala fungovat taková praxe, že se jeden obětuje, nechá se chytit, a pokutu si pak rozpočítají. Už první postih by měl být pořádný flastr, něco aby to pocítili. V zahraničí by se s takovými řidiči nikdo nemazal,” posteskl si Gebas.
Mladí arogantní řidiči skútrů a čtyřkolek častují strážce přírody i policisty nevybíravými výrazy, často hrozí i zranění hlídky, ke kterému již v minulosti došlo. I když hlídky také používají techniku, jde o běžné „pracovní” stroje, a ne závodní jako v případě řidičů, kteří jsou často účastníky zakázaných automobilových závodů.