Jan Brož, Jan Sůra
V obchodu s vánočními stromky se v Česku otočí zhruba půl miliardy. Průměrná cena se téměř nemění, přibývá však lidí, kteří si kupují stromky z vyšší cenové kategorie.
PRAHA Nejen meteorologové, ale i prodejci vánočních stromků s napětím sledují předpověď počasí pro poslední dny roku. Nejde jim však o teplotní rekordy, ale o tržby. Pro prodejce totiž platí, čím méně sněhu, tím více lidí se vypraví do lesa krást a stromek si nekoupí.
„Zhruba tři roky zpátky jsme museli bagrovat sníh, abychom mohli vůbec postavit stánky, ale z hlediska obchodního to byla jedna z nejlepších sezon,” vzpomíná David Sokol ze společnosti Baobab, jednoho z největších tuzemských obchodníků s vánočními stromky. Podle něj rostou při dostatku sněhu tržby především v regionech o 10 až 15 procent, což se však letos nestane.
„Když je v lese sníh, lidé tak nejezdí stromky krást, nevyřezávají je ani hajní,” potvrzuje zkušenost místopředseda Sdružení pěstitelů vánočních stromků František Valdman. Ceny se liší podle nájmů Stromkaři tvrdí, že letos jsou ceny prakticky stejné jako v minulých letech. Ve zdražení jim brání psychologická hranice 800 korun, které jsou lidé ochotni zaplatit za standardní stromek mezi 1,5 až dvěma metry výšky. Cenami proto příliš nezahýbalo, ani když se v minulosti zvyšovala DPH. Letos by mohlo stromkařům trochu vylepšit zisky zlevnění nafty, cena za dopravu je totiž vedle pronájmu ploch jedním z největších nákladů.
Právě ceny nájmů způsobují podle Valdmana i vysoké rozdíly v cenách. „Někomu se mohou zdát stromky třeba před nákupními centry drahé. Ale za dvacet dní se tam běžně platí sto tisíc korun. K tomu musíte počítat i s tím, že vše neprodáte,” vysvětluje Valdman.
I když se však cena nehýbe, prodejci se shodují, že v Česku přibývá lidí, kteří si kupují dražší a kvalitnější stromky z vyšší cenové kategorie.
Bezkonkurenčně nejprodávanější je v Česku strom, který je i nejdražší – kavkazská jedle. Tvoří necelou polovinu všech prodejů. Většina z nich přitom pochází z dovozu, nejčastěji z Dánska, a prodává se hlavně u obchodních center. V praxi to znamená, že v Česku je zhruba čtyřicet procent stromků z dovozu.
Paradoxně zákazníci místo kavkazské jedle poptávají u prodejců spíše jedli kanadskou. Jak však upozorňuje Sokol, kanadská jedle vůbec neexistuje. „Lidé říkají kavkazské jedli kanadská, nebo dokonce norská, asi proto, že Kavkaz a Rusko jim nepřijde dostatečně moderní. Ačkoliv je na stánku napsáno kavkazská, oni chtějí kanadskou a nevymluvíte jim to,” dodává Sokol.
V Česku se prodá ročně zhruba milion vánočních stromků, v praxi se tak protočí celým byznysem zhruba půl miliardy korun. Mezi 25 až 30 procent připadá na pětici největších specializovaných firem, zbytek si dělí menší, lokální prodejci a hobby markety, které disponují dostatečnými plochami a školenými zaměstnanci. Potravinářské řetězce raději spoléhají na spolupráci s profesionálními firmami.
***
Fakta
Kolik stojí stromek
Jedle kavkazská 500–1 000 Kč
Smrk pichlavý 400–600 Kč
Smrk ztepilý 300–400 Kč
Borovice lesní 300–400 Kč
Borovice černá 400–500 Kč
Pramen: Sdr. pěstitelů stromků
Obchod se stromky (v mil. Kč)
Odkud se stromky dovážejí
Pramen: ČSÚ
Německo 26,9 %
Rakousko 10,9 %
Dánsko 62,1 %
Maďarsko 0,1 %