Evropské lesy čelí kůrovcové kalamitě, což má za následek přetlak vytěženého dříví vlivem snahy lesníků o utlumení gradace. Logistická řešení společnosti Mediterranean Shipping Company (MSC) tak umožnila rozmach obchodu mezi Evropou a Čínou i snížení množství odpadu.
Od roku 2018 bylo kůrovci, kteří se rychle rozšiřují napříč evropskými lesy, napadeny miliony kubíků smrkového dříví. V této oblasti stromy již trpí na dopady vyšších teplot a sucha souvisejících se změnou klimatu. Kalamita tak způsobuje problémy v celém globálním dřevařském sektoru.
Ve snaze potlačit další rozpad porostů vlivem kalamity bylo smýceno obrovské množství smrků i borovic. Odstranění napadených stromů totiž brání dalšímu šíření kůrovců, kteří je poškozují vytvářením chodeb pod kůrou. S nadbytkem dříví a snižováním jeho ceny na přesyceném evropském trhu vyvstaly obavy, že dříví přijde nazmar.
Poskytování flexibilního logistického řešení
Společnost MSC, lídr v oblasti globálních logistických a přepravních řešení, dokázala poskytnout flexibilní východisko pro transport dříví do takových míst na Zemi, kde existuje poptávka, jako je Čína, čímž předčasně vytěžené dříví nepřišlo nazmar.
Obchodní manažer MSC pro Českou republiku Martin Nováček řekl: „Naštěstí jsme byli schopni jednat včas na začátku kůrovcové kalamity. V té době bylo v odvětví exportu dříví zapojeno pouze pár společností. V České republice a na Slovensku nyní zřizuje společnost MSC specializovanou službu pro obchodování s dřívím a potenciálem přepravit ročně 100 000 kontejnerů kulatiny a 12 000 kontejnerů dřevoviny.“
„Jsme také schopni využít náš jedinečný intermodální přepravní systém, který kombinuje železniční, silniční, námořní i říční dopravu k zajištění plynulé přepravy kontejnerů z Evropy do Číny. V kombinaci s naším flexibilním přístupem jsme se rychle stali předním přepravcem dříví,“ dodal Nováček.
Přeprava milionů kubíků dříví z evropských lesů po celém světě je nelehký úkol. Jako všechny biologicky rozložitelné materiály je potřeba přesun dříví provést rychle, aby byla zachována jeho kvalita. Čas zde proto hraje důležitou roli. Globální systém MSC a desetiletí zkušeností umožnily společnosti jednat rychle a sestavit efektivní a udržitelné řešení E2E (End-To-End/od začátku do konce) za konkurenceschopnou cenu.
Rostoucí poptávka v Číně
Obchod s dřívím z Evropy do Číny, druhého největšího odběratele na světě, prudce vzrostl zejména ze zemí, jako jsou Česká republika, Belgie, Rakousko, Francie, Německo, Polsko a Slovensko. V první polovině roku 2020 představoval evropský export dříví přibližně 27 % čínského importu. Hlavními dřevinami byly smrk a borovice, které se používají pro stavebnictví, další zpracování a výrobu nábytku.
Očekává se, že míra transportu dříví z Evropy do Číny bude nadále vzrůstat částečně i kvůli omezeným přírodním zdrojům Číny, což způsobuje pokles domácích dodávek dříví.
V roce 2020 se zvýšil objem dříví transportovaného z Evropy do severní i jižní oblasti Číny společností MSC. Podle odborníků by mohla kůrovcová kalamita ovlivnit evropské lesy a export dříví po další desetiletí. MSC tak bude i nadále poskytovat logistickou podporu a intermodální přepravní služby, aby udržela v pohybu tento důležitý dodavatelský řetězec.
Společnost MSC přepravuje dřevovinu, papír a lesní produkty po celém světě již více než čtyřicet let. Díky svým bohatým zkušenostem prokázala schopnost přizpůsobit se různým požadavkům sektoru, který se neustále vyvíjí.
O společnosti MSC
Mediterranean Shipping Company (MSC) je globální firma zabývající se přepravou a logistikou. Působí ve 155 zemích a usnadňuje tak mezinárodní obchod mezi hlavními světovými ekonomikami a rostoucími trhy na všech kontinentech.
Společnost MSC byla založena v roce 1970 se sídlem ve švýcarské Ženevě jako soukromá firma řízená rodinou Aponte. MSC, světový lídr v kontejnerové přepravě, se rozvinula z provozu jediné lodi do celosvětově uznávaného podniku s flotilou 560 lodí a více než 70 000 zaměstnanci.
MSC doručuje zboží a poskytuje služby místním komunitám, zákazníkům a mezinárodním obchodním partnerům. Díky přístupu integrované globální síti silniční, železniční a lodní dopravy je společnost hrdá na poskytování světových služeb s místními znalostmi.
Prostřednictvím 493 poboček MSC zajišťuje, že přepravci mohou komunikovat přímo se zástupci společnosti, stejně tak jako využívat různá řešení elektronického obchodování pro digitalizované rezervace nákladu. V reakci na potřeby zákazníků je MSC významnou hybnou silou stojící za vývojem „inteligentních kontejnerů" a pomáhá nastavovat standardy pro digitální přepravu.
MSC je v kontaktu s 500 přístavy na 200 obchodních trasách a ročně přepraví přibližně 21 mil. kontejnerů za využití moderní flotily vybavené nejnovější „zelenou" technologií.
V průběhu let společnost diverzifikovala svou činnost tak, aby zahrnovala pozemní přepravu, logistiku a rostoucí portfolio investic do přístavních terminálů. Dodnes zůstává společnost věrná svému původnímu zaměření a pokračuje v budování a udržování dlouhodobých důvěrných partnerství se zákazníky všech velikostí a zaměření.