V úterý provedla letecká společnost Alaska Airlines první soukromý let za využití biopaliva vyrobeného z lesních zbytků. Palivo bylo vyrobeno z větví a zbytkového dřeva. Palivo obsahovalo 20% mix nového biopaliva a je srovnatelné s běžným leteckým palivem. Při letu se údajně vypustilo do ovzduší o 70 % méně CO2.
Zpravodajský portál Nature World News uveřejnil ve středu zprávu, že Aerolinky Alaska Airlines pokořily tento týden nový milník v letectví. Letadlo na soukromém letu využilo obnovitelné palivo připravené z lesních zbytků. Dle letecké společnosti bylo palivo pro letadla vyrobeno z větví a jiného lesního dřeva, které zbylo po kácení v soukromých lesích.
Aerolinka tvrdí, že se jedná o první soukromý let za použití celosvětově prvního obnovitelného alternativního paliva vyrobeného z lesních zbytků.
Historické prvenství pro obnovitelné letecké palivo
Let byl proveden v úterý na území USA. Na let byla použita 20% směs obnovitelného leteckého biopaliva. Toto palivo je chemicky srovnatelné s běžným leteckým palivem a splňuje všechny náležité parametry a přísné podmínky. Biopalivo bylo vyvinuto za spolupráce aliance pro obnovitelné zdroje NARA a Washingtonské státní univerzity.
„Tento poslední milník ve snaze společnosti Alaska na podporu udržitelného biopaliva je speciálně ohromující tím, že zdrojem jsou lesní zbytky z oblasti severozápadního pacifiku," prohlásil po úspěšném letu Joe Sprague, viceprezident pro komunikaci a veřejné vztahy společnosti Alaska Airlines.
Letecká společnost prohlásila, že kdyby se 20 % celkového leteckého paliva použitého na mezinárodním letišti Seattle-Tacoma vyměnilo za biopalivo, snížily by se emise skleníkových plynů o zhruba 142 tisíc tun CO2. Toto množství je ekvivalentem produkce 30 000 aut ročně. Při samotném letu se údajně mělo vypustit do ovzduší o 70 % méně CO2 než při použití běžného leteckého paliva.
Palivo ze dřeva
Biopalivo se vytvořilo úspěšnou přeměnou celulózových cukrů ze zbytkového dřeva na isobutanol. Ten se poté dále přeměnil na Alcohol-to-Jet palivo. Jedná se o první alternativní letecké palivo vytvořené ze dřeva, které splňuje standardy stanovené ASTM.
Dle běžných zvyků se po kácení zanechává část materiálu na výživu půdy. Nevyužitá biomasa se většinou navrší na hromady a poté spálí. V tomto případě se palivo vyrobilo právě z těchto přebytečných lesních zbytků.