Vzbudit a prohloubit zájem veřejnosti o les, zlepšovat vztah k přírodě, objasňovat význam lesního hospodaření a prohlubovat zájem o dřevo jako obnovitelnou surovinu, o to se snaží lesní pedagogové v celé Evropě a také ve státním podniku Lesy České republiky. „Děti i dospělí se učí vnímat les všemi smysly, takže si vše lépe zapamatují. Kromě toho se seznámí s posláním, úkoly i prací lesníka. To není málo," řekl Václav Lokvenc, jeden z lesních pedagogů v podniku.
Od roku 2010 uspořádaly Lesy CR více než pět tisíc akcí pro školy a veřejnost spojených s lesní pedagogikou. Do lesa se tak vydalo bezmála 620 tisíc lidí. Ještě v roce 2010 působilo v podniku 174 lesních pedagogů, dnes jich je 229.
Lokvenc uvedl, že lesní pedagogikou se oficiálně zabývá od roku 1999. Jednou v létě děti téměř zdevastovaly les. Snažil jsem se jim vysvětlit, proč to nemohou dělat" vysvětlil i jeden z důvodů, proč se začal věnovat této činnosti. Připomněl, že také školství prošlo určitým procesem. Je tam snaha o environmentálni výuku, snaha o setkání s realitou, aby děti nežily jen v knížkách, což poskytuje právě lesní pedagogika. „Budeme se procházet po lese, který obklopuje starou krásnou prvorepublikovou přehradu Les království a zkusíme si zahrát příběh stromu a vývoje lesa," vysvětlil přítomným dětem cíl setkání. „Bez dřevěných věd neumíme žít to je důvod, proč jsou hospodářské lesy, proč nejsou jen ty chráněné a proč děláme probírku," doplnila jeho kolegyně s tím, že les se vychovává právě probírkami a prořezávkami.
Představitelé podniku Lesy CR informovali, že od roku 2006 v lokalitě osady Hájemství nedaleko Dvora Králové začaly Lesy ČR ve spolupráci s obcí budovat centrum lesní pedagogiky a výchovy dětí. Má to velký úspěch, řekli s tím, že v tomto centru se konají nejen tři hlavní akce pro školy, ale i individuální. Místo je však otevřené také pro širokou veřejnost V okolí vznikla i naučná stezka. Jezdí sem lidé ze širšího okolí a chtějí poznávat a zažívat to s námi," konstatoval Lokvenc. Jak uvedla tisková mluva Lesů CR Eva Jouklová, lesní pedagogika je jednou z metod lesní a environmentálni osvěty zabývající se předáváním informací o lese a hospodaření v něm zábavnou formou prostřednictvím lesního pedagoga. Důraz je kladen na takzvané zážitkové poznávání lesa, kdy se účastníci aktivit lesní pedagogiky učí vnímat les všemi smysly, čímž u nich dochází k přirozenému vnímání a snadnému zapamatování. Motto lesní pedagogiky zní: O lese učit v lese. Jejím hlavním cílem je výuka dětí v souladu s jejich vzdělávacími programy, prohlubování zájmu veřejnosti o les, zlepšování vztahů člověka k přírodě, přiblížení práce lesníků a vysvětlení významu hospodářem v lese. Jedním z dalších cílů lesní pedagogiky je, aby lesníci byli ve svém lese zároveň i lesními pedagogy, a to z toho důvodu, že dané prostředí dobře znají, mohou o něm vyprávět a předat řadu zkušeností získaných při výkonu svého zaměstnám.
Jouklová poznamenala, že lesní pedagogové z Lesů ČR aktivně působí na veřejnost od roku 1999. Při vycházkách v lese oslovují děti i mládež, ale i rodiny a seniory. Předávají informace o lese, jeho funkcích, přírodních vztazích a lesním hospodaření. Jen v loňském roce uspořádali 938 akcí, jichž se zúčastnilo téměř 119 000 zájemců.
Lesní pedagogikou se nechali inspirovat čeští lesníci od svých kolegů a sousedů z Rakouska. První kurzy lesní pedagogiky u nás pořádala Integrovaná střední škola lesnická ve Vimperku. Její zaměstnanci absolvovali kurz lesní pedagogiky v rakouském vzdělávacím středisku a své nově nabyté znalostí a poznatky předávali na kurzech ve Vimperku lesníkům dál. Kurzy probíhaly zhruba od konce devadesátých let 20. století do roku 2003, kdy škola ukončila veškerou svoji činnost Lesní pedagogika však s ukončením školy neupadla do zapomnění a od roku 2005 tyto kurzy pořádá Sdružení lesních pedagogů ČR a Střední lesnická škola v Hranicích. V současnosti nem lesní pedagogika zakotvena v žádné legislativě, ale našla své místo ve významném lesnickém dokumentu Evropské unie - Akčním plánu EU pro lesy, ale i v českém Národním lesnickém programu H. Od roku 2006 je lesní pedagogika zakotvena v Akčním plánu Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR na léta 2007 až 2009 a následně v Akčním plánu ministerstva zemědělství k problematice environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty na roky 2007-2009. Lesní pedagogika má své místo i v dalším strategickém dokumentu, a to v Koncepci státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007-2013. Od roku 2007 vznikla při ministerstvu zemědělství pracovní skupina složená ze zástupců lesnických organizací (Ministerstva zemědělství, Lesů ČR Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů, Vojenských lesů a statků, Ústavu zemědělské ekonomiky a informací a dalších), jejímž cílem je další právní úprava lesní pedagogiky a vytvoření jednotného postupu pro její realizaci v ČR, informovaly Lesy ČR.