logo Silvarium tisk

Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka 
Vytěžené a uskladněné dřevo v celém Česku ztrácí na hodnotě. Kvůli přesycenému trhu leží ve skladech často déle než rok. Problémy mají hlavně malí vlastníci. Kvůli kůrovcové kalamitě je také stále větší poptávka po lesních dělnících. Z nedostatku pracovních sil v letošním roce mají obavy i národní parky, ty většinou zaměstnávají externí lesníky na základě minitendrů. Situaci na západě Čech sleduje Zdeněk Mlnařík, pěkný den Zdeňku, jak situaci s přesyceným trhem řeší Národní park Šumava. 

Zdeněk MLNAŘÍK, redaktor 
Tak v Národním parku Šumava už se povedlo prodat zhruba 90 % dřeva z těch skladů vlastně po těch loňských kalamitách, co se týká dalšího dřeva, které leží v lese, například potom přívalu sněhu, tak leží zhruba 2, 35 000 kubíků dřeva. To chce právě správa parku použít na takzvané lapáky při rojení kůrovce na jaře, samozřejmě, z čeho má park nejvíc obavy, tak je, jak už bylo řečeno, nedostatek dělníků a také s klesající cenou dřeva

Jan DVOŘÁK, mluvčí NP Šumava 
Metr krychlový v průměru za 1200 až 1 300 Kč. V současné době jsme na tisícikoruně. Předpokládáme, že ten stav není konečný a bude se ta cena dříví dále snižovat. V Česku chybí kapitáni i lodníci 

Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka 
V Česku chybí kapitáni, lodníci i strojníci. Dopravci na řekách, vodních nádržích a přehradách tak často zaměstnávají pracovníky v důchodovém věku. Navíc šance na zlepšení situace je malá. Většina absolventů jediné tuzemské školy odchází do zahraničí. 

Erik KNAJFL, redaktor 
Václav Polák je kapitánem výletní lodi Arnošt z Pardubic od roku 2001, je mu přes 70 let. Během letní sezóny je každý den na lodi. Náhradu za sebe nemá. 

Václav POLÁK, kapitán lodi Arnošt z Pardubic 
Víkendy, všechno prostě věnujete tý, tý lodi. 

Erik KNAJFL, redaktor 
Během letní turistické sezóny přepraví výletní loď Arnošt přes 7000 lidí, víc než 3 plavby denně ale uskutečnit nemůže. 

Tomáš PELIKÁN, ředitel, Dopravní podnik města Pardubic 
Bylo by možné samozřejmě plout častěji, nicméně v jedné osobě jednoho kapitána se toho víc zvládnout nedá. 

Erik KNAJFL, redaktor 
S nedostatkem kapitánů a lodníků bojují i další evropské země. 

Michal SKALICKÝ, předseda představenstva, Přístav Pardubice 
Čeští plavci měli v minulosti a mají i nyní velmi dobrý jméno v Evropě, proto o ně je velmi velký zájem. 

Lucie HEYZLOVÁ, redaktorka 
Střední škola lodní dopravy a technických řemesel je jediná svého druhu v Česku. Každým rokem tady v průměru absolvuje na 25 studentů. 

Jana FÉROVÁ, ředitelka, Střední škola lodní dopravy Děčín 
Od září jsem měla návštěvy čtyř velkých rejdařů z Německa, z Holandska, ze Švýcarska, kteří projevili zájem o naše absolventy. 

Erik KNAJFL, redaktor 
Sedmnáctiletá Nikola Pešťáková je historicky první lodnicí, která tento obor studuje. Věří, že i ona jednou usedne za kormidlo. 

Nikola PEŠŤÁKOVÁ, studentka 
Když si něco odjezdím, tak uvidíme no, jak to bude do budoucna. 

Erik KNAJFL, redaktor 
Nejen personální potíže dusí tuzemskou lodní dopravu, dalším problémem je například splavnění Labe. Po 25 letech se do bodu 0 vrátil projekt plavebního kanálu u Přelouče. Zablokovali ho ekologové. Lucie Heyzlová a Erik Knajfl Česká televize.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě