Reynolds Koranteng, moderátor
Smrk, který v neděli v Krkonoších spadl na projíždějící auto a usmrtil v něm 3 lidi, rostl na území KRNAPu. Podle Ministerstva životního prostředí se prý nedalo neštěstí zabránit.
Lucie Borhyová, moderátorka
Samo prý na zvýšení bezpečnosti nejen v národních parcích během posledních let výrazně tlačí. Ministerstvo dopravy navíc chystá novelu zákona o pozemních komunikacích.
Filip Pultar, redaktor
Sucho, stále častější bouřky, orkány, nebo dokonce tornáda. Změna klimatu je patrná, a tak už před dvěma lety Ministerstvo životního prostředí zpřísnilo bezpečnostní opatření. Zákon nařizuje průběžné kontroly stromů v blízkosti cest, turistických tras i silnic.
Ondřej Charvát mluvčí, Ministerstvo životního prostředí
To znamená především bezpečnostní pásy podél vysoce frekventovaných cest, případně změny turistických tras tak, aby vedly bezpečnějšími porosty.
František Jemelka, mluvčí, Ministerstvo dopravy
Je nachystaná novela zákona o pozemních komunikacích rozšiřuje povinnost dělat bezpečnostní audity, takže ty silnice, kde to doposud nebylo, i nižších tříd, budou nově auditovány.
Filip Pultar, redaktor
O všem musí být vedené záznamy a fotodokumentace. Správa Krkonošského národního parku tvrdí, že podle platného zákona postupuje.
Radek Drahný, mluvčí KRNAP
Několikrát ročně probíhají kontroly se záznamem, monitorujeme jak stav kolem silnic, cest, turistických chodníků, a ty stromy, který lesníci vyhodnotí jako rizikový, tak potom kácíme.
Filip Pultar, redaktor
Nedávno v Peci pod Sněžkou dokonce proběhly preventivní tahové zkoušky u dvou historických listnáčů. Zkontrolovat každý strom v lese u cesty je ale nemožné.
Petr Kašpar, ředitel Správy silnic Královéhradeckého kraje
Ze zákona máme povinnost kontrolovat silnice druhé třídy vlastně 2× měsíčně, silnice třetí třídy 1x měsíčně, máme na to vybudovanou síť inspektorů silniční sítě.
Eva Jouklová, mluvčí, Lesy ČR
Pokud jsou tam nějaké nakloněné, zlomené nebo vyvrácené stromy, tak je samozřejmě okamžitě zadáváme k těžbě tak, aby ty cesty byly průchozí a aby byly zase bezpečný.
Filip Pultar, redaktor
I přes zpřísnění kontrol nedělní vichřice zlomila 3 smrky nad silnicí do Malé Úpy jako sirky. Šestasedmdesátiletý řidič neměl zřejmě vůbec šanci zareagovat.
Roman Budský, dopravní expert
Je to všechno dílo pouhopouhého okamžiku. Nepomůže ani prudké zrychlení, ani razantní zpomalení a většinu nebývá prostor ani na nějaký prudký výhybný manévr.
Filip Pultar, redaktor
Až po rozřezání smrtícího smrku se zjistilo, že prostředek kmene byl shnilý. Jestli to mohli lesníci odhalit, zjišťují policisté. Napoví jim výsledky dendrologického posudku. Každopádně zatím hrozí případnému viníkovi za usmrcení z nedbalosti až šestiletý trest. Filip Pultar, televize Nova.
TV Nova