logo Silvarium tisk

V podzimních měsících roku 2015 vstoupila společnost IDS Cargo do exportních přeprav dřeva, když získala zakázku na dopravu cca 30000tz různých lokalit severní a střední Moravy do Wiesau v severním Bavorsku, nedaleko Chebu. Jednalo se o část přeprav pro firmu Ziegler Group, které z ČR zajišťovalo souběžně i ČD Cargo. Organizačně přepravy zastřešuje rakouská Salzburger EisenbahnTransportLogistik(SETG). Firma Ziegler Group dřevo po úpravě ve vlastním provozu exportuje do zámoří, rovněž s využitím železnice, v podobě kontejnerových vlaků z Wiesau do přístavů Bremerhaven a Hamburg.
Na vozbu předmětných vlaků využívalo IDS Cargo lokomotivu Maxima 30 CC (783.001), kterou má od listopadu 2014 v nájmu od společnosti Railco (viz ŽM 11 / 1 4, str. 5). Pro počáteční úseky do Olomouce byly nasazovány jiné lokomotivy, z Olomouce však již Maxima zajišťovala vozbu bez přepřahu až do Wiesau, na německém území na licenci dopravce KUBE CON logistics. Díky svým trakčním vlastnostem Maxima nepotřebovala pro vozbu vlaků, které měly okolo 1 9001 včetně lokomotivy (tj. cca 1 780 bez lokomotivy), postrk ani ve sklonově nejnáročnějším úseku Zdice -Kařízek. V něm dosahuje největší stoupání 12 %o a jinak je zde pro odpovídající druh vlaků normativ např. 1 250 t pro sólo lokomotivu Eurorunner, 2 0501 pro dvojici lokomotiv řady 753.7 a 2 250 t pro dvojici řady 363.5. Na snímku z 11.11.2015 projíždí jeden z těchto vlaků s lokomotivou 783.001 stanicí Beroun aby o pár set metrů dále předjel soupravu vlaku ČD Cargo se dřevem mířící do Chebu a čekající na přepřah, při němž je zde zároveň často přivěšována i postrková lokomotiva.

Vlaky IDS Cargo jízdu z výchozí stanice (Lipník nad Bečvou nebo Hlubočky Mariánské Údolí) do Chebu zpravidla absolvovaly přes jednu noc a necelý den - například z pěti vlaků v první polovině listopadu to bylo třikrát za 18 až 19 hodin, dvakrát výrazněji déle (do 36 h). Doba pro překonání trasy Olomouc -Cheb po přepřahu na Maximu však v nejrychlejších případech dosahovala i pouhých 10 hodin.
U vlaků ČD Cargo, jež u této zakázky vyjížděly ze Šternberka, je to výrazně více a s náročnější technologií vozby. Pokud nedošlo k ovlivnění z vnějších důvodů (zejména pro závadu infrastruktury), potřebovaly na cestu do Chebu zpravidla 36 - 72 hodin a s postupným nasazením 4 - 8 lokomotiv, s přepřahem v Olomouci, Berouně a často i Plzni. Zpravidla byl ještě přidáván postrk v úsecích Rudoltice v Čechách - Česká Třebová a Beroun - Kařízek v závislosti na hmotnosti a počtu lokomotiv v čele vlaku - z Berouna do Chebu jsou většinou nasazovány dvojice řady 363.5 (v takovém případě někdy postrk z Berouna využíván není), resp. z Plzně pak dvojice řady 230/240.
Vlaky ČD Cargo přitom měly výrazně menší hmotnost než u IDS Cargo, okolo 1 400 - 1 5501 bez lokomotivy. Jejich cílovou stanicí byl Cheb, odkud byl náklad do cílového Wiesau dopravován nákladními automobily. Tato technologie občas vedla k dalším nepravidelnostem v průběhu přepravy, ovšem tedy již způsobeným dalšími zúčastněnými subjekty. V 2. polovině listopadu dokonce došlo k situaci, kdy byla vykládka zcela pozastavena (ne kvůli železnici) a na cestě do Chebu dlouhodobě odstaveno několikvlaků naráz. V extrémním případě setrval jeden ložený vlak ve Zdicích 17 dní.
V prosinci 2015 došlo ke změně, když přímé přepravy do Wiesau postupné převzalo ČD Cargo. To je nadále loží ve Šternberků, první takový vlak odtud vypravilo dne 1. 1 2. 2015, se soupravou předtím využívanou pro přepravy IDS Cargo, včetně tomu odpovídající výše uvedené celkové hmotnosti 1 7441 bez lokomotivy.
Sledovanému prvnímu vlaku se sice nepodařilo cestu z Olomouce do Chebu urazit za 1 5 hodin dle vypracovaného jízdního řádu, ale i skutečnost v podobě necelých 20 hodin nebyla špatným výsledkem. Vlak přepřahal v Olomouci, Berouně a Plzni, s postrkem pouze v úseku Rudoltice v Čechách - Česká Třebová. Celkem tak bylo zaměstnáno sedm lokomotiv. Vlaky jsou již vedeny až do Wiesau, závěrečný německý úsek zajišťuje dopravce IntEgro.
Dne 7. / 8 . 12. 2015 pak naposledy dopravilo vlak dřeva do Wiesau IDS Cargo, nicméně k přepravě komodity se vrátilo jen nedlouho poté. V polovině prosince zahájilo ČD Cargo přepravy dřeva ze severozápadní Moravy pro jiného německého příjemce, směrované přes Bad Schandau do Kodersdorfu, s firmou RBH (což je součást skupiny DB Schenker) jako dopravcem v Německu. Již o několik dní později se však zákazník začal zajímat o alternativní možnosti zajištění vozby v ČR a k počátku roku 201 6 tyto přepravy v ČR převzalo IDS Cargo.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě