Pavla Kozáková
Můžeme připravit zákon, který by nikomu neumožňoval společnost Lesy ČR prodat, ta by i nadále byla třeba i stoprocentně státní, ale já bych prostě tu akciovku potřeboval
Audit v Lesích ČR za poslední dva roky nenašel žádné porušení zákonů. Chyba je, že se v této firmě za posledních deset let řádně nesoutěžilo, ale i to je v mezích zákona, vysvětluje ministr zemědělství Ivan Fuksa.
* LN Dozorčí rada Lesů ČR měla ve firmě provést audit. Máte z něj již nějaké výsledky?
Audit je. Audit už má svoje závěry a neshledal žádná porušení legislativy ani zákona. Audit byl zaměřen i na ekonomická opatření, tedy na hospodaření firmy, a ukázal, že rezervy v rozpočtu byly. Podívám-li se na posouzení těchto dvou auditů, tak za inkriminované období, to znamená rok 2009 a 2010, tento audit neshledal porušení zákona jak při zadávání výběrového řízení, tak při jednotlivých povinných auditech, co se týče účetnictví, dodržování standardů.
* LN Takže v dohledné době se asi nedočkáme prošetřování období, kdy v Lesích působili bývalý ministr Pavel Drobil a jeho poradce Martin Knetig.
Pokud vím, tak oba dva pánové deklarovali, že to bylo chvástání, lidově řečeno. Audity tohoto charakteru nic takového nezjistily. Nicméně si myslím, že zde bylo napovídáno dostatečně na to, aby příslušné orgány spoustu věcí prověřily. To však již není práce pro auditora ani pro ekonoma.
* LN Vy v této věci nechystáte nic podobného jako ministr dopravy Vít Bárta, který rozdává trestní oznámení?
Já jsem na rozdíl od pana ministra Bárty prošel 16letou komunální érou a za ta léta vím, že podávání trestních oznámení se stalo standardní nekalou, nepolitickou praktikou v politice. Já prostě z principu i na základě této velmi negativní zkušenosti takovou hru hrát nikdy nebudu. Dokud nebudu mít v ruce jasný důkazní materiál, tak trestní oznámení podávat nebudu. Co mě děsí ještě víc, je to, že se tento lokální styl politikaření přenesl i na tu nejvyšší úroveň. Děsí mě to, že ministři vesele podávají trestní oznámení, navíc ještě na problematiku ve svém resortu a v situaci, kdy ministr má své nástroje, jak takové věci dohledat. Za vrchol alibismu považuji podávání trestního oznámení na neznámého pachatele.
* LN Přesto, nemrazí vás, když si čtete o „krádežích za bílého dne”, které se měly odehrávat v Lesích ČR?
Mrazilo mě v zádech z té totální hlouposti, která tady zaznívala z některých prohlášení. Nicméně pokud vím, tak to bylo řádově ve stovkách milionů korun, dokonce ve finále mělo jít až o půl miliardy. Proboha, to by muselo být někde vidět, ne?
* LN Za uplynulý rok mají Lesy zisk přes dvě miliardy, předtím se počítal řádově ve stovkách milionů korun. Tam by to například vidět být mohlo.
Jasně, ale tady je prostor pro to, jakým způsobem zisk ovlivnila cena dřeva, jeho nedostatek na trhu...
* LN Dělali jste si analýzu, jak velký podíl na zisku Lesů v loňského roce má cena komodity?
Nejsem generálním ředitelem Lesů a je to úplně stejné, jako kdybyste ministrovi průmyslu nebo financí pokládala stejnou otázku ve vztahu k ČEZ. Oba tito ministři by vás odkázali na příslušného ředitele. Pro mě jsou v tuto chvíli důležité dva parametry: za prvé, zda firma dobře hospodaří, a za druhé, zda respektuje zákon. Kdokoli má jakékoli důkazy či informace tohoto charakteru, nechť postupuje podle zákona. Já nikomu nebudu říkat, aby chodil za novináři nebo aby si někoho nahrával, ať jdou na policii.
* LN Nicméně takové výsledky auditu mohou být překvapivé, když vezmeme v úvahu pověst Lesů ČR. To, že audit zjistil, že se tam za poslední dva roky nestalo nic nezákonného, může být uklidňující, ale na druhou stranu se můžeme ptát, zda byl audit zadán a proveden správně.
To, s čím jsem byl nespokojen, byla určitá forma komunikace, to, jak Lesy vystupovaly navenek. Já jsem je skutečně vnímal jako černou ovci resortu zemědělství. Chci, aby Lesy byly otevřené ve své činnosti a v poskytování informací pro jakéhokoli partnera. Ale hlavně, tady se minimálně deset let o dřevo nesoutěžilo. Vždy buď státní orgán, nebo nějaká jiná složka vyzvala ředitele, že by výběrové řízení měl zrušit, protože není úplně košer. Teď se poprvé soutěží a to se jednoznačně promítá do parametrů Lesů. V dobách, kdy se zadávalo v jednacím řízení bez uveřejnění, Lesy měly z těžby standardně zhruba tři až čtyři miliardy korun. Nyní, pokud se uzavřou smlouvy se všemi prvními, případně druhými či třetími, tak výtěžek pro stát bude v rozmezí šesti až sedmi miliard korun.
* LN Takže státní orgán pomáhal legalizovat něco nekalého...
Nejenom on, ale například i Poslanecká sněmovna, která svým nekompetentním rozhodnutím do toho v minulosti vstoupila. Sněmovna nemá co doporučovat nebo nařizovat, jak ten či onen státní podnik má hospodařit. To byl precedent, který se ve vztahu k žádnému takto významnému státnímu podniku v minulosti nestal. Audity měly zkontrolovat dvě věci: zda je účetnictví v pořádku a zda veškeré kroky, které tento státní podnik realizoval, jsou v souladu se zákony.
* LN A vše bylo v pořádku. Takže se tam možná děly špatné věci, ale v mezích zákona.
Já nevím, jestli špatné věci. Já bych řekl, že všechny věci, které byly realizovány, byly v souladu se zákonem, a jestli někdo hovoří o špatných věcech, tak bych...
* LN Ale i vy sám jste říkal, že se tam nesoutěžilo, a to je špatné...
I to je v mezích zákona. Já si myslím, že tady je legislativní nástroj k tomu, jak máte postupovat v nějakých situacích, a je to uzákoněno. A já se o tom zákonu nemohu vyjádřit, že je špatný.
* LN Můžete přeci říct, že zákon je špatný, a změnit ho.
Jednací řízení bez uveřejnění není špatný zákon. Protože kolikrát vznikne situace, kdy takový zákon potřebujete.
* LN Je ale špatné ho zneužívat.
Spíš si myslím, že je to špatná souhra rozhodnutí. Otázkou je, zda záměrně, či shodou okolností či náhod se neumožňovalo, aby se zde standardně soutěžilo v otevřeném výběrovém řízení, kde jedním z dominantních kritérií, ne-li jediným kritériem, je cena. A to se nám nyní v takzvaných malých tendrech na rok 2011 podařilo.
* LN Když jste nastoupil na post ministra zemědělství, mnoho lidí očekávalo, že odvoláte ředitele Lesů Svatopluka Sýkoru. Neudělal jste to s tím, že v podniku potřebujete někoho, kdo se v problematice vyzná. Dal jste mu tři úkoly. Jste spokojen s tím, jak je plní?
Ty tři úkoly pro generálního ředitele byly: přijmout v polovině loňského roku úsporná opatření zhruba ve výši 390 milionů korun. Pak to bylo připravit a úspěšně realizovat tendr na rok 2011, což se vyhlásit podařilo. V tuto chvíli již je podepsáno zhruba 60 smluv v celkovém objemu více než 4,5 miliardy korun, což je báječná zpráva. Třetí úkol byl příprava velkého tendru. Takže zatím nejsou všechny úkoly splněny. Řekl bych, že máme splněno jeden a tři čtvrtě a čeká nás ještě čtvrtina druhého úkolu a celý třetí úkol.
* LN Jak dlouho na to má?
Do doby, než se vyhlásí takzvaný velký tendr, což je zhruba polovina března. Termín jsem nestanovil, je to do vyhlášení velkého tendru. Pak dojde ke zhodnocení a zúčtování.
* LN Vy považujete uzavření 60 smluv za úspěch, někomu se to ale může zdát jako neúspěch...
To, že se tady konečně standardně soutěžilo, se mnoha dřevařským subjektům nelíbí. Nelíbí se jim to proto, že v minulosti si to vždy dokázaly nějak zařídit a byznys je stál čtyři miliardy. Teď budou muset dát sedm miliard. Co je na tom kuriózní, skoro bych řekl, že je to kocourkovské, je to, že firma, která vyhrála na největším počtu jednotek, podá nejvíce podnětů k ÚOHS, místo aby si zamnula ruce a řekla si, jak je báječné, že vyhrála. Nezdá se vám to prapodivné?
* LN Zdá.
A proč? Protože nyní firmy soutěžily. A protože nesoutěžily každý rok a neměly reálné zkušenosti s tím, jak se má soutěžit. Někdo tak možná cenu přestřelil a teď hledá záminku, jak z toho vycouvat. A to, že udělal špatné a hloupé rozhodnutí, chce zamaskovat stížnostmi k úřadu. To je stará písnička, to se tu hraje deset let. Ať jdou takové firmy do háje.
* LN Jaký je nejzazší termín, dokdy budou podepsány všechny smlouvy?
Nejzazší termín v podstatě neexistuje. Termín je co nejdříve. Já očekávám, že některé vítězné firmy chtěly svoji nabídku zobchodovat a zřejmě se jim to nepodařilo. Proto budeme standardně podle zákonných lhůt oslovovat firmy, které skončily druhé v pořadí a pak třetí v pořadí. To může mít třeba ještě asi tak měsíční setrvačnost.
* LN Takže na konci února by již měly být podepsány všechny smlouvy, i kdyby to v nejhorším případě bylo s firmami, které skončily třetí v pořadí?
Teoreticky ano.
* LN Do poloviny roku mají ministři ministrovi financí předložit seznam majetku v jejich správě, zejména toho, který by mnohem lépe spravovaly soukromé subjekty. Budou na vašem seznamu i Lesy ČR?
Samozřejmě že my ten úkol splníme. Co se týče představení všech subjektů, které máme ve správě, je to Budvar, jsou to Lesy ČR, ale jsou to třeba i různé výzkumné organizace. V tuto chvíli deklaruji, že v žádném případě nepočítáme s privatizací Lesů ČR.
* LN Ani částečnou?
Ani částečnou. Až na jednu výjimku. Vedli jsme a vedeme diskusi o tom, zda je vzhledem k situaci na trhu dobře, že Lesy ČR vlastní přes 50 procent všech lesů v republice. Moje stanovisko je, že to není dobře. Když bych mohl porovnat kvalitu hospodaření, tak jednoznačně na vrcholu jsou Vojenské lesy, pak jsou privátní lesy a pak zhruba na stejné úrovni jsou státní lesy a úplně na chvostu jsou až na pár výjimek obecní lesy. Lesy ČR tak v porovnání s ostatními vlastníky na tom nejsou nikterak špatně, přesto jsme permanentně skandalizováni. Proto si myslím, že stabilitě na trhu by pomohlo, kdyby Lesy ČR nebyly dominantním hráčem na trhu. Pan ministr chce také vědět, jaká je hodnota našich firem. My to nevíme, my to víme pouze účetně, ale to skutečné ocenění vám udělá až trh. Nejlepší a nejjednodušší způsob je dát tři procenta až pět procent na burzu. Na to by ale stát musel udělat akciovou společnost. Já bych chtěl, aby akciová společnost byla minimálně v 95 procentech státní, ale opozice se tohoto kontrolního kroku bojí, protože to považuje za začátek privatizace. Můžeme připravit zákon, který by nikomu neumožňoval společnost prodat, ta by i nadále byla třeba i stoprocentně státní, ale já bych prostě tu akciovku potřeboval.
* LN Proč?
Víme, že v Lesích ČR je sedm miliard volných zdrojů. Nechci, aby tyto finanční prostředky jen ležely na účtech bank a zhodnocovaly se, ale aby se rozumně zapojily do státního rozpočtu. Nesmí ale zvýšit dluhovou službu a tu nezvýší v situaci, kdy to bude pravidelná dividenda. My jsme si to vyzkoušeli před mnoha lety na ČEZ. A proto, abych mohl mít pravidelnou dividendu od Lesů ČR, potřebuji akciovou společnost. Na to opozice nechce slyšet, já ale v tuto chvíli netlačím na pilu a hledám trošku jinou formu.
* LN Jak jste v hledání daleko?
Tu jinou formu jsme v současné době již našli a spočívá v tom, že Lesy ČR neukládají peníze do různých bank, ale začaly na můj pokyn nakupovat krátkodobé státní dluhopisy. Tím pomáhají státnímu rozpočtu. My jsme peníze do státního rozpočtu již dostali, ale nyní potřebuji, aby pan ministr Kalousek ocenil, že jsme tam ty peníze dali, a aby nám zpátky zase něco vrátil.
* LN Mluvil jste již o tomto plánu s panem ministrem Kalouskem?
Mluvil jsem s ním na to téma, že chceme nakupovat státní dluhopisy. To se mu samozřejmě líbilo a konstatoval, že to je zodpovědné. Když jsem mluvil o tom, že bych chtěl z toho něco nazpátek, tak už tak vstřícný nebyl. Držím se ale metody pomoz si sám a bude ti pomoženo. Nyní jsem udělal první krok a teď bych chtěl, aby ten druhý krok udělalo ministerstvo financí. Zatím netlačím na pilu, ale samozřejmě pokračuji v jednáních. Vyjednávám permanentně.