Firma Schweighofer míří na všechovské letiště. Proti ní ale stojí nemálo odpůrců z okolních vsí
Dražice – Ve společenském sále kulturního domu v Dražicích to včera hučelo jako v úlu. Více než devadesátka lidí z Dražic, Svrabova, Balkovy Lhoty a Všechova tu totiž společně se zástupci firem Schweighofer a Czech Invest řešila budoucnost plánované výstavby pily na všechovském letišti.
Ani pět set nových pracovních míst, která chce továrna nabídnout, je nepřesvědčilo o jejích výhodách. Mezi lidmi převládala spíše slova plná obav a skepse.
„Přitom takové číslo už má pozitivní vliv na nezaměstnanost. Soběslavská GZ Média nabírala dvě stovky lidí, a i to se na snížení nezaměstnanosti promítlo. A podle mých informací by i mzdy u této dřevařské firmy měly být významně vyšší, než jsou tady u nás běžné," uvedl k přínosům nového investora na Táborsku ředitel Úřadu práce v Táboře Pavel Kaczor.
Táborsko si podle něj stabilně udržuje druhé nejhorší místo s mírou nezaměstnanosti šest procent, zatímco nejlepší Prachaticko vykazuje 3,1 procenta. Z mikroregionů okresuje po Táborskuhoršíuž jen Veselsko s 6,6 procenta.
Právě nabídka vyšších mezd pro zaměstnance ale straší majitele už zavedených firem, například Luboše Pasáka, který vlastní pilu v Plané. „Pokud by Schweighofer vytáhl pět set lidí z úřadu práce, neměl bych s tím problém. Ale oni nám přeberou ty nejkvalifikovanější pracovníky, protože je přeplatí," bojí se.
Strana 3
Pily u svých domů se obávají
Dokončení ze strany 1
Luboš Pasák proto ze záměru koncernu Schweighofer přílišnou radost nemá. „Před dvaceti lety bylo na jihu dvacet pil a teď jsou tu čtyři. I tak spolu soupeříme o zákazníky a nedokážu si představit, že mezi nás přijde ještě někdo další. Pochybuju, že bychom si nekonkurovali," myslí si.
Zástupce Czech Investu, Karel Kučera, který se včerejší schůzky s občany také zúčastnil, ale menší firmy ujišťuje. „O práci nepřijdou. Zpracovávají totiž horší dřevo než Schweighofer," míní.
Toto vyjádření ale Luboše Pasáka rozčílilo. „To je nehorázná lež. My také chceme krásné dřevo a kvalitní výrobky. Ale často se dostaneme jen k horším kusům, protože nám to pěkné dřevo vykupují firmy jako je tahle," brání se.
Jeho firma o šedesáti zaměstnancích má pořez dvacet tisíc kubíků, firma Schweighofer ale v budoucnu plánuje pořezat milion kubíků dřeva.
Bude obchvat?
Jedním z hlavních témat, kvůli kterému vstávali lidé v dražickém sálu ze židle, byla obava ze zhoršení dopravní situace. V současné době totiž kolem Všechova projíždí zhruba tisíc kamionů denně.
„Mělo by tu navíc projet ještě dalších dvě stě kamionů s materiálem a dalších čtyřicet zase zpátky, plus samozřejmě další osobní auta. A ty kamiony váží čtyřicet tun, to nám tu totálně zdevastuje vozovky. Už dnes je tu takový provoz, že se nedá přejít silnice," myslí si pan Sláva z Dražic, který si nepřál zveřejnit celé své jméno.
Situaci by výrazně ulehčil plánovaný obchvat, pan Sláva ale v jeho vybudování nevěří. „O obchvatu se mluví už čtyřicet let a stále není," říká.
I ostatní účastníky diskuze vybudování obchvatu zaujalo. „Kde ale máme garanci, že nám ho skutečně postavíte," zeptala se Alice Švehlová ze Všechova. „Garanci máte v tom, že uzavřeme dohodu se zástupci dotčených obcí," reagoval Karel Kučera.
Anglicky mluvící investor Holzindustrie Schweighofer Jurgen Bergen jeho slova doplnil. „Výrobní závod i obchvat se pojí dohromady a pokud nebude projekt schválen, obchvat se může protáhnout o desítky let," šokoval lidi.
Karel Kučera proto jeho výrok zmírnil. „Pokud bude náš projekt schválen, může to vybudování obchvatu výrazně urychlit," dodal.
Hluk a prach
Lidé se často dotazovali také na zvýšenou prašnost a hluk, který by továrna vydávala. Jurgen Bergen ale občany uklidňoval, že podnik je takřka bezhlučný a bezprašný. „Vše je uzavřeno v klimatizovaných halách, takže ven nic neprojde. Případný hluk bychom řešili čtyř až osmi metrovým valem," upřesnil.
V okruhu jednoho kilometru od plánované haly by se proto kvůli hluku neměly nacházet obytné domy. Některé tu ale stojí ještě blíž. „Nevěřím, že nebude nic slyšet. Tady sedí praktici, ti vědí, jaký to je rámus, když se řeže dřevo," oponoval pan Sláva.
Další z účastnic diskuze zase poukázala na možné zdravotní potíže, které hluk může způsobit. „Vibrace z hluku mají podle výzkumů na svědomí špatný spánek i sluchové a žaludeční problémy, takže kilometr vážně nestačí," domnívá se.
***
„Pokud by Schweighofer vytáhl pět set lidí z úřadu práce, neměl bych s tím problém. Ale oni nám přeberou ty nejkvalifikovanější pracovníky, protože je přeplatí." Luboš Pasák Schweighofer • slibuje nejen 500 nových pracovních míst, ale také stavbu obchvatu, větší příjmy do rozpočtu obcí i investice do školství