logo Silvarium tisk

Vážený pane premiére,

obracíme se na Vás se žádostí o neodkladné osobní jednání a prosbou o pomoc při řešení velmi znepokojivé situace v sektoru regionálního dřevozpracujícího průmyslu, kterou generuje velmi neutěšený stav a realizace konkrétních kroků ve státním podniku Lesy ČR.

Jejich autorem je jak management Lesů ČR, tak ministr zemědělství Ivan Fuksa, který dne 18.8.2010 veřejnost informoval o realizaci připravované veřejné zakázky na lesní práce a prodej dříví u podniku Lesy ČR od 1. ledna 2011. Její koncept považujeme za stejně znepokojivý jako u tendru nedávno zrušeného. Svůj podíl viny na této situaci nesou rovněž oborová sdružení a subjekty, které se dlouhodobě na nekonstruktivní diskuzi k veřejným zakázkám (tzv. tendrům) a ke koncepci obhospodařování státních lesů a koncepci prodeje dříví v posledních letech podílely.

Úvodem tudíž dodáváme, že naše Asociace, jejíž založení vyvolal neutěšený stav v oboru a nedostatečná obhajoba zájmů tuzemského regionálního dřevozpracujícího průmyslu, mezi tyto subjekty nepatří. Rovněž Vás ujišťujeme, že naši Asociaci tvoří výhradně tuzemští regionální zaměstnavatelé z oboru zpracování dříví. V tomto smyslu tedy účelově nekumulujeme desítky tisíc pracovních míst subjektů nesvázaných se zpracováním surového dříví, jako např. z oblastí školství, výrobců technologií, nábytkářského průmyslu a dalších výrobních společností z řad nezpracovatelů dříví, ani místa zahraničních nadnárodních velkokapacitních dřevozpracujících společností, které naopak postup ministra Fuksy ve věci jednoročního tendru Lesů ČR podporují.

Vážený pane premiére, se žádostí o osobní jednání se na Vás obracíme taktéž z důvodu nezájmu ministra zemědělství o komunikaci s naší organizací za situace, kdy s jinými, oficiálně neorganizovanými subjekty, které se i přes lobystický charakter jejich kroků označují za nezávislé, ochotně jedná. Za účelem navázání komunikace s panem ministrem jsme dne 23.7.2010 vydali obsahově zcela konkrétní výzvu s cílem zamezit tvorbě nerovných podnikatelských podmínek v oboru ve prospěch nadregionálních vlivných firem. Dne 30. července 2010 jsme pana ministra vyzvali ke společné diskuzi rovněž formou společného dopisu se Sdružením živnostníků v lesním hospodářství, Sdružením vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR a ekologickým Hnutím Duha, s nimiž řadu názorů na znepokojivý stav v Lesích ČR sdílíme.

Ve své odpovědi ze dne 9.8.2010 na naši výzvu pan ministr Fuksa použil zjevně neseriózních argumentů či konstrukcí, jimiž odůvodňuje odmítnutí komunikovat s naší Asociací. Tímto krokem značně poškodil naši důvěru v jeho důvěryhodnost stejně jako suverénní, nezávislé postavení a kompetentnost natolik, že se právem domníváme, že obsah jeho odpovědi i rozhodnutí o charakteru  jednoročního tendru Lesů ČR pochází z pera právě těch zájmových skupin a dlouhodobých struktur, jimž je připravovaný koncept tendru šit na míru, a které nemají zájem na odhalení skutečného stavu v Lesích ČR a možností jeho řešení či zájem na přizvání organizací, které nejsou součástí těchto struktur či lobystických proudů, k diskuzi s MZe. Tento stav potvrzuje i oficiální argumentační politika ministra a samotných Lesů ČR, která postrádá jednotnost a navozuje silný dojem úmyslně rozpolceného, neseriózního a nekonstruktivního přístupu zástupců státu při komunikaci s veřejností, včetně přístupu k naší Asociaci.

Důkazy (podtržením jsou zdůrazněny zásadní teze):

Citace ministra Fuksy z dopisu ze dne 9.8.2010 adresovaného AČMD:

Rád bych Vás ujistil, že základní principy veřejných zakázek byly již v minulosti průběžně konzultovány s dotčeným podnikatelským prostředím, zejména pak s Konfederací lesnických a dřevozpracujících svazů ČR... Je skutečností, že vysoce profesionálním a vstřícným přístupem Konfederace došlo v uplynulých letech k určitému zklidnění celé situace v oboru... Členové Konfederace – pokud jde o problematiku tzv.tendrů LČR – nikdy nezpochybňovaly a ani nezpochybňují principy tendrů... Ujišťuji  Vás, že žádné kroky – ať už ve vztahu k vlastní činnosti LČR anebo ve vztahu k jeho managementu – nikdy nebudu činit pod jakýmkoliv nátlakem...

Citace z prohlášení KLDS ze dne 27.8.2010:

Již nyní je jasné, že vypsání výběrových řízení pro práce v lese po 15. září 2010 neumožní podepsání příslušných smluv do konce letošního roku a tím jsou vážně ohroženy nejen práce ve státních lesích, ale především dodávky dřevní hmoty pro tuzemské zpracovatele....V tiskové zprávě ministra není řešena ani otázka zajišťovacího objemu dříví, což je dle našeho názoru základní podmínkou pro zklidnění situace v celém lesnickodřevařském komplexu....Rada  KLDS  trvá na svém hodnocení činnosti vedení  LČR, s. p., které vyjádřila již ve své tiskové zprávě ze dne 18.5.2010. Je přesvědčena, že současné vedení  LČR nemá schopnost řešit situaci v lesnickodřevařském komplexu tak, aby zamezilo negativnímu dopadu na ekonomiku odvětví se všemi průvodními jevy v sociální oblasti, které především výrazně ohrozí zaměstnanost. Z výše uvedených skutečností vyzýváme ministra zemědělství  ČR  k nezbytným personálním zásahům v oblasti státního podniku  LČR.

Citace plného znění TZ Lesů ČR ze dne 27.8.2010 k prohlášení KLDS:

 TZ LČR: Výzvy KLDS jsou účelové a nesmyslné

Lesy ČR zásadně odmítají účelová prohlášení a výzvy vedení Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů, že práce v lesích nebudou v roce 2011 zajištěny. KLDS svými výzvami prohlubuje nestabilitu a nejistotu firem v lesnickém a dřevařském sektoru. Jednoroční tendr na práce v lesích bude vyhlášen ve čtvrtek 16.9.2010, podle novely zákona o zadávání zakázek. Lesy vyvíjí maximální snahu situaci řešit. KLDS protestuje proti tomu, co sama způsobila. Poslední zrušený tendr, měl přinést až desetiletou jistotu a perspektivu. Nemalý díl na zrušení předchozího tendru a tím i na vzniku současné situace má i KLDS. Pro KLDS není dostačující ani záruka ministra Fuksy, který minulý týden na tiskové konferenci představil nejen model lesnické zakázky, ale i harmonogram tendrů na práce v lesích, včetně ujištění, že práce v lesích nebudou přerušeny. Připravené jednoroční tendry jsou překlenovacím obdobím do doby, než vláda projedná koncepci dlouhodobějších řešení pro státní lesy. Dřevozpracující firmy budou od 1. 1. 2011 v lesích pracovat a dodávky dříví nebudou přerušeny. Lesy ČR dodávají na trh přitom necelých 50% dřevní suroviny.Téma tiskové konference KLDS je jasnou snahou zasahovat do chodu státního podniku, včetně personálních záležitostí soukromými firmami. Uvnitř KLDS ani z daleka neexistuje názorová jednotnost jejích členů na situaci v lesním hospodářství. Aktivity KLDS nejsou ničím novým. Historie tendrů je vždy provázena snahou o ovlivňování jejich podoby a získávání výhod. Dosavadní praktiky musí skončit. Nelze připustit, aby někdo získal pro sebe výhody na úkor druhých tím, že své individuální zájmy hlásí mediálně a zastřeší se oborovým sdružením. Stejně absurdní je i snaha soutěžitele rozhodovat o vnitřních záležitostech toho, kdo soutěž vyhlašuje. Tvrzení KLDS o „totální destabilizaci“ je naprostý nesmysl. LČR nikdy ve své historii nebyly v tak dobré ekonomické a odborné kondici, jako v současné době. Letos má podnik nejlepší ekonomické výsledky za celou jeho historii, úspěšně likviduje rizika kůrovcových kalamit, zajišťuje v historii nevyšší výsadbu lesních ploch, odstraňuje následky povodňových škod. Odvolání managementu LČR není v kompetenci KLDS, ale výhradně ministra zemědělství. KLDS si už musí konečně uvědomit, že nemůže a nebude rozhodovat o tom, kdo bude generálním ředitelem LČR, ani o podmínkách tendru jak tomu možná bylo v minulosti zvykem.

 

Vážený pane premiére, posuďte sám, nakolik konstruktivní a neprotekční diskuzi a řešení ministr Fuksa se svými partnery a postoji realizuje, s jakým „vysoce profesionálním a vstřícným přístupem“ se setkává a s jakými argumenty vystupuje vůči naší Asociaci ale i veřejnosti. Stejně tak posuďte, nakolik důvěryhodné jsou ekonomické výsledky podniku Lesy ČR za situace, kdy tento např. rozprodává nemovitý majetek státu, který pouze spravuje, a příjmy z tohoto prodeje v řádu set milionů korun neodvádí vlastníkovi – tedy státu – ale vylepšuje jimi své ekonomické výsledky. Stejně tak posuďte, v jaké odborné kondici se v drtivé většině z neodborníků složený management Lesů ČR nachází, když prohlašuje, že „Dřevozpracující firmy budou od 1. 1. 2011 v lesích pracovat...“ – viz TZ z 27.8.2010, přičemž dřevozpracující firmy dlouhodobě (s výjimkou těch, které disponují sesterskými těžebními společnostmi) v Lesích ČR nepracují a zabývají se výhradně zpracováním dříví, nikoli těžební či pěstební činností v lesích.

Ujišťujeme Vás, že na rozdíl od výše uvedené komunikace, je naším zájmem výhradně konstruktivní, věcná, odborně kvalitní a včasná diskuze nad otázkou řešení kritické situace vzniklé následkem postupu MZe, Lesů ČR, KLDS, ale i dalších, veřejně méně viditelných partnerů ministra zemědělství a managementu Lesů ČR.  Je s podivem, že se takto námi pojaté snaze ministr Fuksa vyhýbá. Je však ještě s větším podivem, že bez jakékoli hlubší analýzy (např. prověření výhodnosti způsobů prodeje státního dříví za delší časové období 2005 - 2009), nejlépe veřejně prezentované, činí bez předchozího hlubšího seznámení se stavem v podniku Lesy ČR zásadní rozhodnutí např. o způsobu prodeje státního dříví od 1.1.2011 2011 a přes katastrofální ekonomické výsledky lesů ČR za rok 2009 a řadu mediálně řešených kauz navozujících dojem z organizovaného poškozování ekonomických zájmů státu při správě státních lesů nevyvodil okamžitou osobní odpovědnost vůči manažerům Lesů ČR.

To, že tyto rozhodnutí činí ministr Fuksa v duchu jeho předchůdce exministra Šebesty či v duchu dosavadního stylu prosazování a obhajoby problematického charakteru veřejné zakázky staronovým náměstkem ministra pro lesní hospodářství Jiřím Novákem, který je coby bývalý generální ředitel Lesů ČR (2008) a následně náměstek ministrů Gandaloviče a Šebesty za stávající situaci spoluodpovědný,  nebo v duchu kroků samotného managementu Lesů ČR, o jehož morální pověsti vypovídá řada v mediích řešených kauz (nákup aut a antiradarů bez výběrových řízení, kauzy zakázek na  IT, předražených marketingových a právních služeb, kauzy prodejů atraktivních nemovitostí atd.), nepovažujeme za náhodný jev.

Veřejnosti a nepochybně i Vám je známo, že Bezpečnostní informační služba ČR uvádí Ministerstvo zemědělství a státní podnik Lesy ČR ve svých výročních zprávách mezi předními příklady vlivu zákulisních lobystických podnikatelských uskupení s cílem neúměrně profitovat na veřejných zakázkách a hospodaření se státním majetkem. Na rizika tunelování Lesů ČR upozorňuje opakovaně BIS např. prostřednictvím své výroční zprávy za rok 2009, citované v mediích 23. června 2010, kterou máte nepochybně v plném znění k dispozici.

AČMD zejména v důsledku aktuálního rozhodnutí ministra Fuksy o charakteru jednoročního tendru, jehož koncept kopíruje původní zrušený tendr z února letošního roku, sdílí důvodné obavy právě z realizace scénáře tunelování podniku Lesy ČR a ovládnutí jeho obchodních aktivit (viz. naše upozornění v TZ z vlastnicky často neprůhlednými soukromými těžebními firmami, což ve výsledku povede k likvidaci tisíců pracovních míst v regionálním dřevozpracujícím průmyslu ale i v oblasti živnostenského a středního podnikání v lesním hospodářství. 

Za opakující se problém koncepce veřejné zakázky Lesů ČR považujeme zejména:

1)      Netransparentnost nabídek soutěžitelů a tedy i tendru daná sloučením soutěže na nákup služeb se soutěží na prodej dříví, přičemž není hodnocena samostatně cena nabídnutá za daný výkon v oblasti pěstební a těžební činnosti či za sadební materiál ani cena nabídnutá za krychlový metr dříví v dané kvalitě. Hodnoceno je v takovém případě obvykle výhradně jen saldo, do jehož výpočtu vstupují nikoli přesné, ale pouze odhadnuté objemy jednotlivých výkonů či objemů dříví v daných kvalitách určeného k těžbě. V reálném výsledku roku 2011 tak může vítězná nabídka v retrospektivním porovnání s ostatními nabídkami vyjít jako horší než nabídky ostatní, čímž je naplněn účel spekulace – zvítězit s opticky lepší nabídkou.

2)      Netransparentní, pro stát nevýhodný způsob prodeje státního dříví „při pni“ (nestandardní způsob prodeje, kdy vlastnické právo ke dříví přechází ze státu na těžební firmu po skácení a odvětvení kmene, kvalitu i objem dříví kmene přitom určuje firma bez účasti zástupce Lesů ČR, firma tak státnímu podniku za dříví zaplatí na základě podkladů, které sama bez kontroly státu zhotovila, a dříví dál obchoduje na trhu sama), který předem diskriminuje dřevozpracující společnosti majetkově či jinak nesvázané s účastníky tendru v přístupu ke státnímu dříví ve smyslu možnosti jeho nákupu přímo od podniku Lesy ČR a to obdobnou formou, kterou Lesy míní v roce 2011 poskytnout těžebním firmám – roční smlouvy.  Hlavním důvodem nevýhodnosti tohoto způsobu pro stát je pak skutečnost, že objem a kvalitu, a ve finále tedy cenu za nakoupené dříví „při pni“ si stanovuje sama těžební firma bez účasti zástupce státu. Tímto jsou jednoznačně vytvořeny ideální podmínky pro nekontrolovatelnou trestnou hospodářskou činnost, která je zpětně velmi obtížně prokazatelná, neboť takto nakoupené dříví je dál rozřezáno do sortimentů a často z lesa expedováno (např. v případě proudové metody výroby) ještě v den výroby „při pni“. Možnost zpětného prověření stanoveného objemu a kvality daného kmene, které jsou zásadními parametry pro konečnou cenu nakupovaného kmene „při pni“, tak rozhodnutí ministra Fuksy ke koncepci tendru předem vylučuje.

3)      Snížení počtu územních jednotek z 257 na 108 a z toho logicky vyplývající nárůst jejich průměrné výměry a průměrného objemu prací, což zásadně ovlivní požadavky na uchazeče o zakázku a zákonitě tak redukuje podnikatelskou příležitost pro regionální střední a malé lesnické firmy, které tímto krokem budou vmanipulovány do role subdodavatelů nebo zcela zaniknou.

4)      Uměle vyvolaná globalizace trhu se surovým dřívím na portfoliu státního lesního majetku, neboť uvedená redukce počtu územních jednotek a předpokládaný koncept podmínek tendru nahrává velkým nadregionálním firmám, z nichž některé mohou ve výsledku ovládnout i polovinu produkce státního dříví.  V zájmech řady z těchto potenciálních vítězů tendru je rozvoj buďto vlastních dřevozpracujících kapacit nebo export státními lesy produkovaného dříví do zahraničí. Pro střední a malé dřevozpracovatele v oblastech s majoritním podílem státního lesa, kteří nejsou svázaní s tendrem Lesů ČR, bude s vysokou pravděpodobností takto navozený stav regionálního trhu likvidační.

Jsme přesvědčeni, že charakter ministrem Fuksou ohlášeného jednoročního tendru je přímo v rozporu nejen s Národním lesnickým programem (Usnesení vlády č. 1221), ale i s koaliční smlouvou, oficiálními sliby vlády v oblasti boje s korupcí či hlasováním poslanců ODS k tendrům a koncepci Lesů ČR dne 16. Dubna 2010 (viz. Vám známé usnesení PSP ČR ze dne 16.4.2010 k Lesům ČR). Je-li novou vládou např. v případě Ministerstva dopravy na úseku veřejných zakázek trh otevírán středním a menším firmám s cílem snížení nákladů a podpory regionálního podnikání, kroky ministra zemědělství Fuksy a Lesů ČR jdou dle našeho názoru přesně opačným směrem – přístup ke státním zakázkám a ke státnímu dříví malým a středním firmám uzavírají.

Upozorňujeme Vás rovněž, že řada našich členů již v důsledku nastalé situace na trhu se surovým dřívím, kterou nadále zásadně ovlivňují kroky podniku Lesy ČR, byla v důsledku nedostatku dříví přinucena k propouštění zaměstnanců a omezování výroby, přičemž další propouštění zaměstnanců lze očekávat k začátku příštího roku, tedy k 1.1.2011, kdy vejde v platnost rozhodnutí ministra Fuksy o prodeji prakticky veškerého státního dříví výhradně „při pni“ - tedy pouze těžebním společnostem, jež nenesou závazek plnění koaliční smlouvy či závazky státu v oblasti podpory regionálního podnikání.  Kritickou situaci již nyní umocňují nereálné požadavky managementu Lesů ČR na značné navýšení cen dříví dodávaného v rámci plnění do konce roku platných rámcových kupních smluv středním a malým dřevozpracovatelům, což v době hospodářské recese dál poškozuje jejich ekonomiku stejně jako konkurenceschopnost.

Dovolujeme si rovněž připomenout, že pozastavení původně desetiletého tendru z února letošního roku Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže bylo dosaženo podáním podnětu právě z řad členů naší Asociace. Vzhledem k výše uvedenému stavu a našemu přesvědčení o diskriminační podobě připraveného jednoročního tendru zvažují naši členové podání obdobného podnětu na ÚOHS i nyní s tím, že pokud nebude situace bez odkladu adekvátně řešena ve prospěch zdravého rozumu a morálních hodnot a tudíž konečně ve prospěch rovných příležitostí k oborovému podnikání a regionální zaměstnanosti, uspořádáme rovněž protestní demonstraci před Ministerstvem zemědělství nebo Úřadem vlády a oslovíme o pomoc také Evropskou komisi. Podotýkáme, že v žádné jiné zemi EU podniky státních lesů neprodávají dříví způsobem, pro nějž se bez předchozí důkladné analýzy dat za víceleté období rozhodl ministr zemědělství Ivan Fuksa a management Lesů ČR.

Vážený pane premiére, nakládání se státními lesy – producentem poloviny dříví v naší zemi - není našim členům lhostejné a chování jejich správce – podniku Lesy ČR  – zásadně ovlivňuje činnost a perspektivy všech regionálních malých a středních dřevozpracovatelů. Objem investic regionálních dřevozpracovatelů do výrobních technologií a počet jejich zaměstnanců je mnohem vyšší než objem investic těžebních společností do těžební techniky či počet zaměstnanců v těžební činnosti. Zajištění dříví, po němž poptávka v dlouhodobém horizontu převyšuje nabídku, je pro regionální zpracovatele klíčové jak při plánování dalšího rozvoje tak např. při jednání s bankovními ústavy o poskytnutí podnikatelských úvěrů. Rovněž z tohoto pohledu nevidíme důvod, proč mají být jednoroční smlouvy na nákup státního dříví protekčně poskytnuty pouze těžebním firmám. 

O potřebě důsledné a konstruktivní debaty nad dlouhodobou koncepcí obhospodařování státního lesního majetku a koncepcí prodeje jím produkovaného dříví nepochybujeme a dlouhodobě tuto postrádáme. Jako konstruktivní řešení pro jednoleté období roku 2011 vidíme za stávající situace vypsání tendru na stávajícím portfoliu územních jednotek (257) s tím, že bude i od 1.1.2011 ponechán stávající režim prodeje státního dříví, tzn.  polovina produkce bude přes rámcové kupní smlouvy prodávána zájemcům z řad regionálních zpracovatelů ve vlastní režii Lesů ČR, druhá polovina způsobem „při pni“ těžebním společnostem. Na toto téma jsme připraveni neodkladně jednat a podat další informace. Zároveň Vás žádáme o podporu při zajištění těchto rámcových kupních smluv na státní dříví pro naše členy od 1.1.2011.

Věříme, že u Vás najdeme adekvátní pochopení a podporu ve snaze o neodkladné konstruktivní řešení nastalé velmi vážné situace, která bude mít v případě jejího ponechání ve stávajícím stavu fatální následky do zaměstnanosti a rozvoje ekonomiky v regionech. Připomínáme, že Lesy ČR plánují vypsání tendru ve výše popsané diskriminační podobě na 16. září 2010. Do té doby je možné zabránit následkům, s nimiž musí autoři diskriminačního tendru Lesů ČR počítat.

S pozdravem

Ing. Zdeněk Valný, Ph.D.
prezident asociace

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě