Na zpřístupnění Luzenského údolí nebo lávkové cesty kolem Čertova jezera čekají turisté už desítky let
Šumava – Na případné otevření Luzenského údolí, lávkové cesty kolem Čertova jezera a dalších nyní nepřístupných cest v oblastech výskytu tetřeva si bude muset turistická veřejnost počkat o něco déle. Posouzení vlivu na životní prostředí v tzv. procesu EIA balíčku 34 projektů na zpřístupnění uzavřených cest, které podle původních odhadů mohlo být očekáváno ještě letos, v letošním roce hotové určitě nebude.
Správa národního parku ještě nemá v ruce ani potřebnou dokumentaci, která měla být hotová koncem července. „Zástupce dodavatele jsme měli pozvaného na výkonný výbor národního parku a podle jeho vyjádření doufám, že dokumentaci bychom měli dostat během října," uvedl ředitel Správy Národního parku Šumava Pavel Hubený s tím, že minimálně půl roku ještě celý proces potrvá. „Ministerstvo životního prostředí pak zajistí oponentní posudek, pak se veřejně projedná dokumentace i ten oponentní posudek a končí to stanoviskem ministerstva životního prostředí. Konečný termín si netroufnu říci, už teď máme dvouměsíční skluz, se kterým jsem nepočítal. Doufám, že teď už půjde vše v řádných termínech," dodal Hubený.
Lávky strhli
Za otevření většiny cest v balíčku bojují příslušné obce i turisté už řadu let. Jednou z takových cest je tzv. lávková cesta kolem Čertova jezera. Vznikla ve druhé polovině 19. století, po vzniku železné opony ji využívala pohraniční stráž. Po sametové revoluci byla krátce přístupná, posléze byla kvůli výskytu tetřeva uzavřena a dřevěné lávky kolem skalních bloků byly strženy.
„Posouzení vlivů na životní prostředí je samozřejmě legitimní proces, má ovšem hodně subjektivních vstupů, a tím je to hodně ovlivněno. Vidím velké nebezpečí v tom, že už samotné zadání je v neprospěch otevření cesty. Nejsem tedy velký optimista," konstatoval železnorudský starosta Michal Šnebergr.
„Je trochu rozpor v tom, že lávková cesta byla otevřená, proznačená a pak ji svévolně uzavřeli a na to žádné posouzení nepotřebovali. Ale na znovuotevření je posudek nutný, už to je trochu divné," podotkl Šnebergr.
Podle Hubeného projekty šanci na kladné posouzení mají. Smyslem posouzení celého balíčku najednou je zkombinovat různé varianty jednotlivých projektů tak, aby jich „prošlo" co nejvíce. Na jednotlivé posuzování projektů doplatilo například předchozí vedení šumavského parku v čele s Jiřím Mánkem, kdy otevření historické cesty Luzenským údolím na Modrý sloup už schválené Správou NPŠ i ministerstvem životního prostředí zakázal na základě žaloby ekologických aktivistů Krajský soud v Českých Budějovicích. Jedním z argumentů aktivistů bylo právě, že nebyl řešen souběžný vliv dalších projektů.