Brno 18. prosince (ČTK) - Stromy v okolí železnice nelze podle dosavadního znění zákona o drahách odstraňovat jen proto, že jsou v "dopadové vzdálenosti" od kolejí. Před kácením musí vždy existovat nějaká konkrétnější zjištění, z nichž vyplývá reálné nebezpečí pádu stromu. Rozhodl tak Nejvyšší správní soud (NSS), verdikt je dostupný na jeho webových stránkách.
"Nepostačí pouze hypotetická možnost, že určitý strom by v případě pádu mohl zasáhnout dráhu, třebaže aktuálnímu nebezpečí pádu tohoto stromu nic nenasvědčuje," stojí v rozhodnutí. Soud se konkrétně zabýval sporem o stromy podél úseku Citice - Dasnice na trase mezi Chomutovem a Chebem.
Drážní úřad označil za nebezpečné všechny stromy podél trati. Dendrologické posudky považoval za nadbytečné. Lesy České republiky uspěly se žalobou u Městského soudu v Praze. NSS nyní zamítl kasační stížnost ministerstva dopravy, a potvrdil tak verdikt městského soudu.
Pokud by chtěl zákonodárce pod pojem "nebezpečí pro dráhu" zahrnout všechny stromy, včetně zdravých a řádně zakořeněných, mohl by například vymezit ochranné pásmo kolem trati. Dosavadní znění zákona o drahách ale podle soudce Iva Pospíšila pamatuje spíše na výjimečné situace, kdy nastane nějaký specifický stav. Hrozba pádu stromu na železnici pak není jen hypotetická, ale přinejmenším předvídatelná, uvedl Pospíšil.
Úřad by měl správně zjišťovat například stáří či zdraví stromu, morfologii terénu a stav podloží. "V opačném případě paušálního odstranění všech stromů v tzv. dopadové vzdálenosti od dráhy by již muselo být omezení vlastnického práva spojeno s náhradou, s níž však stávající znění § 10 zákona o drahách nepočítá," stojí také v rozsudku.
Debatu mezi odborníky i politiky vyvolala v posledních měsících novela zákona usnadňující kácení stromů v okolí dráhy. Sněmovna tento týden přehlasovala Senát. Provozovatel dráhy, hlavně Správa železniční dopravní cesty, bude mít právo odstraňovat a prořezávat stromoví a jiné porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy, pokud tak po předchozím upozornění neučinil vlastník dřevin.
Návrh již dříve zkritizoval Český svaz ochránců přírody. Také senátoři se obávali, že by kolem železnic mohly být zcela vykácené pásy. Chtěli proto vyškrtnout pasáž, podle které jsou stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy stromy, které pádu mohou zasáhnout do dráhy. Podle ekologického Hnutí Duha zákon způsobí vykácení tisíců zdravých stromů.