Projev na 16. schůzi PS PČR dne 29. 4. 2011
Vážený pane předsedající, ministři, kolegové, já předem musím ohlásit střet zájmů, protože před nástupem do Sněmovny jsem se živil energetikou, projektováním a přípravou těchto projektů, energetickou optimalizací. Na druhou stranu chci říci, že jsem se nepodílel na schvalovacím procesu v Senátu zákona 180, protože jsem k němu měl vážné výhrady, zejména ke směsnému spalování, které pak zdárně probíhalo v elektrárnách ČEZu.Takže to byly ty důvody, proč jsem ho tenkrát nepodpořil. Já bych chtěl v obecné rozpravě vzpomenout před smrští pozměňovacích návrhů, která nás teď čeká, obecné souvislosti, kterými jsou národní akční plán, novely zákona 180 a různé vyhlášky, zejména ERA, které upravují tuto oblast.
Pak bych do toho chtěl zahrnout také, protože došlo Národním akčním plánem k zásadní změně pohledu na obnovitelné zdroje, a z toho podpůrného zákona, který rozvíjel obnovitelné zdroje, stoosmdesátky, se stala naprostá brzda a Česká republika má splnit těch osm procet, se má zvýšit do roku 2020 na 13,5 %, v podstatě pouze směsným spalováním biomasy nebo jejím případným tzv. čistým spalováním. Nicméně zneužíváním biomasy, která se spálí s účinností řádově 30 %, čili většina biomasy se vyhodí z okna.
To je základní rámec a do něj zapadá samozřejmě kmotry připravená smlouva s Lesy České republiky, která dendromasu, biomasu nebo klest, jak to nazveme, na 15 let výhradně dává dvěma firmám, které na tomto budou podnikat. A budou podnikat tak, že cena, za kterou jim nad sto metrů prostorových musí Lesy České republiky oznámit těžbu, tak ta cena bude stanovena podle výkupních cen obnovitelné energie, této tzv. špinavé, prohlašované za čistou.
To je k těm souvislostem. Ještě do souvislostí bych chtěl zmínit způsob projednání. Například Národní akční plán vznikl bez jakékoli diskuse někdy v létě v srpnu a dostal se na program vlády 25. 8. Žádné týmy, které posuzují pro vás, pro Sněmovnu postavení nebo souhlas, názor pro ministry, nebyly schopny tento Národní akční plán posoudit v souvislosti, neměly důvodovou zprávu, ta vznikala večer, v noci před zasedáním vlády. Já jsem volal na ministerstvo někdy kolem 10. hodiny večer 24. a ještě nebyla hotová. Čili takto vznikla legislativa, která zásadním způsobem změnila pohled na energetiku.
Způsob projednání ve Sněmovně je moje jedno velké zklamání. Já jsem byl v Senátu, kde taky mně někdy připadalo, že nám jde hlava kolem, ale to byla jedna třetina, jedna desetina toho, co se děje zde. Je zde 250 pozměňovacích návrhů. Zákon má centimetr a pozměňovací návrhy mají tři čtvrtě. Teď vznikne další smršť. Další pozměňovací návrhy máme na stolech a tohle všechno se bude přetavovat v nějakou normu, která má zásadním způsobem pohnout s energetikou tím směrem, jak je to nastaveno. Jak je to nastaveno vzhledem k změně postojů ČEZu k této problematice. To je potřeba si říci.
Řeknu teď pár praktických věcí, co energetickému zákonu vyčítám. Je tam řečena autorizace, která má v podstatě zastavit jakékoli živelné budování obnovitelných zdrojů. Má se do toho procesu začlenit vedle dosavadních stavebních úřadů a souhlasů s vyvedením výkonu energetických společností ještě Ministerstvo průmyslu a obchodu. Dále se naprosto ignoruje vize Evropského společenství v energetice. Ta směrnice říká, že by se mělo malým zdrojům umožnit přednostně snížit, změkčit podmínky. My je naopak vymazáváme, stvrzujeme, nebereme v úvahu.
Jsou tam neuvěřitelné sankce za nedodržení některých papírových záležitostí. Stačí nějaký dokument a je tam sankce až 15 mil. korun. Je tam celá řada naprosto šílených věcí, které neodpovídají vůbec duchu směrnice, která tady je. Bude zde argumentováno panem ministrem, že už zase jsme cosi prošvihli, že jsme po termínech a další věci. Já bych chtěl, aby pan ministr vystoupil a řekl, koho potrestá za to, že to tady máme tak pozdě a v takovým chlívku. Protože když zde máme 250 pozměňovacích návrhů k zákonu, tak se určitě vloudí chybička a ty chybičky budou velice těžké.
Řeknu, co musíme v současné době napravit, dnes. My jsme ve svém nadšení, že zastavíme chyby minulé Sněmovny, tak jsme přijali novelu zákona 180 tisk 145, která zásadním způsobem retroaktivně změnila podmínky podnikání v elektroenergetice. V současné době my do sporu, které firmy vedou s naší republikou, ještě přiléváme oleje do ohně zavedením autorizace, která v podstatě, autorizace, o tom už jsem mluvil. Spíš bych se zmínil o dispečerském řízení, které v podstatě bude muset absolvovat každý nad 100 kilowattů v nějaké formě, nad 400 kilowattů ještě v daleko technicky složitější formě zavést tyto možnosti. A za úkony, které poplynou z dispečerského řízení, to znamená omezení výroby těchto obnovitelných zdrojů, nejsou v zákoně žádné kompenzace.
Takže v našem zkorumpovaném prostředí si neumím představit, jak naprosto férově budou dispečeři řídit svoje elektrárny nebo svých spřátelených kumpánů nebo někoho jiného proti podnikatelům, kteří jsou z České republiky nebo nejsou v té spřátelené skupině. Bez jakýchkoli kompenzací budou tyto elektrárny vypnuty a v době výroby budou stát, protože síť bude mít problémy.
Proč bude mít problémy? No proto, že jsme zanedbali systémové opatření v sítích. Nemáme záskokové zdroje, nemáme chytré sítě. V energetickém zákoně, který je zde před vámi, je o tom jenom deklarativní věta. Vůbec nic konkrétního. A hlavně nemáme na to peníze. Prostě jsme zaspali. A když říkám: jsme zaspali, tak zaspal ČEZ především. Protože my si z něj děláme dojnou krávu. Jedni říkají: Z dividend ČEZu zaplatíme nějaké důchody. Jiní zase se těší na to, jak zapojí do rozpočtu. A my vlastně nevíme ani jak ČEZ ve skutečnosti vypadá, jestli na tom není podobně jako Sazka, protože vstupní parametry mají tyto podniky podobné.
Chtěl bych se zmínit o jedné zrůdnosti, kterou jsme udělali. Tato Sněmovna ji udělala v listopadu. Dokázali jsme provozovatelům ostrovních systémů dát nejen na hubu z jedné strany tak, jak jsme to udělali provozovatelům fotovoltaických elektráren. Dokázali jsme je ještě navíc praštit kladivem do hlavy. Představte si, že ostrovní systémy, které byly ze zákona v loňském roce povoleny, a v počtu zhruba 100 a něco kusů připojeny, tak ztratily od 1. ledna letošního roku jakoukoli podporu. Takže těch předpokládaných 11 korun je v letošním roce nula.
Jejich investice, řeknu to na příkladu, řekněme si takovou domácnost, mluvím o konkrétním případu, která si někde v Jeseníkách pořídila za celoživotní úspory investici do pětikilowattové malé elektrárny o velikosti, ta investice byla zhruba 700 tis. korun. Protože vedle normálních nákladů zhruba půl milionu musela dát ještě něco víc za měnič, který je řízen krystalem, nikoliv sítí. A musela dát navíc za akumulační systém, který je na horách potřebný pro vytápění. A návratnost při těch 11 korunách byla zhruba 15 let.
Tím, že jsme v letošním roce podporu ztratili, podporu získají až pokud se do konce roku vybaví jiným měničem, který zase stojí 100 tis. korun, ten starý můžou vyhodit, protože fotovoltaika se zastavila, a tuto novou investici při získání letošní ceny, která je šest korun, budou mít návratnou zhruba za 30 let. Přitom podpora končí po 15 letech, možná když vyhláška, která to prodlužuje na 20, bude v platnosti, tak maximálně po 20. Čili my jsme jim udělali z tohoto zařízení naprosto bezcenný krám, za který oni utratili veškeré svoje celoživotní úspory a my se tváříme, že nám to projde.
Prosím vás, to by Ústavní soud musel být úplně praštěný na hlavu, kdyby toto nechal. A to je potřeba napravit. Novela energetického zákona ani jiná norma to nenapravuje. Dokonce náš stát neměl ještě tento týden ani představu, jak bude tato náprava probíhat, dokonce nebyly tyto ostrovní systémy ani sečteny nebo jejich velikost se neznala.
Předtím, než tento zákon přijmeme, měli bychom vědět, co se stane se zákonem 180, jehož novela je někde na vládě, neproběhlo standardní připomínkové řízení, nikdo neví, jak ta novela bude vypadat. A ta novela se s tímto zákonem úzce prolíná, protože zavádí ještě jiný způsob řízení těchhle elektráren. A my ústavní stížností, která v současné době leží na Ústavním soudě a má zhruba 114 bodů, z nichž velká většina je naprosto vážných, tak přidáváme další olej do ohně právě v tom, že říkáme, že se budou muset dovybavit elektrárny - další náklady, budou dispečersky řízené - další náklady, a že tenhle systém bude umožněn tímto zákonem.
Ještě řeknu jednu takovou absurditu. Ani v jednom z těch pozměňovacích návrhů není vyčlenění ostrovních systémů, takže ostrovní systémy nad 100 kW budou muset mít navíc k tomu průšvihu, který už tam je, ještě vybavení technické k dispečerskému řízení. Čili i tyto systémy, které vůbec nemají nic společného se sítí, budou dálkově vypínány? Nebo nebudou vypínány? Ani nám na tom semináři nenastínili pracovníci ERÚ ani MPO, jak by mělo to dispečerské řízení vypadat, a přitom problémy, které v síti jsou, tzn. hrozí back out, tzn. rozpad sítě plus jejich komplikované mnohahodinové dávání dohromady, tak tyhle věci návrh, který tady máte, vůbec žádným způsobem neřeší.
Jak je to možné? Já se ptám vás. Je to proto, že tady už v našem státě nejsou loajální úředníci, kteří by psali zákony odpovědně, dlouhodobě, promyšleně. U nás je chaos.
Energetická koncepce je zhruba 10 let stará, nikdo na ní nepracuje, neustále se jakýmsi způsobem upravuje, nicméně neprobíhá žádná velká diskuse. A to, co se zde stalo v oblasti obnovitelných zdrojů, ten přechod z obnovitelných zdrojů naopak úplně obráceným směrem, je pro mě naprosto neakceptovatelný, protože jde obráceným směrem, způsobem, který nás bude stát hodně peněz.
To, že ČEZ výrazným způsobem zasáhl do přípravy tohoto zákona tak, jak do zákonů z oblasti Ministerstva spravedlnosti zasahuje skupina S22, v podstatě soukromníků, kteří radí, hazard píše zákony kompletně, 20 let tady nikdo nenapsal zákon jiný než ten z roku 1990, vždycky to byly novely, které připravily loterijní společnosti - to je prostě fakt, který mě velice vadí.
To, že ČEZ tady má ústavní většinu, vždycky ji měl a jak nám arogantně řekl ředitel Roman, když na semináři odpovídal na dotaz, jak je to možné, že ji neuplatnil v době, kdy se mohlo zastavit to fotovoltaické šílenství, řekl, že jste neposlouchali. Vy, co jste zde delší dobu, v minulém období, jste neposlechli. Čili jste lokajové, kteří neposlechli ČEZ, a došlo k tomu, k čemu došlo, a teď se z toho musíme nějakým způsobem vylízat. A ty kroky, které jsme provedli, už jsou teď velice problematické a budou nás stát víc, než bude srážková daň, která by měla posílit právě přerozdělovací proces, kterým se budou kompenzovat provozovatelům platby za tyhle nové elektrárny.
Mě velice mrzí, že se ČEZ podílel i na tom kmotrovském puči, který zde proběhl směrem ke straně Věci veřejné. Nejen že na nahrávce se hovoří, že ti Romanové si to přejí atd., jsou to i nahrávky, jakési přepisy odposlechů a něčeho dalšího manažerů ČEZ. To jsou věci, které zasahují do legislativy v oblasti energetiky. A ty nás budou všechny velice mrzet a bolet. Jsou to prostě věci, které nepatří do řádného jednacího procesu Sněmovny a prostě se mnou nemůžete počítat, že takovéhle věci podpořím.
Proč vůbec neuvažujeme, že bychom připravili chytré sítě, které by absolvovali obnovitelné zdroje? Proč jsme zatím vůbec neuvažovali, neslyšeli o tom, jakým způsobem budou kompenzovány nebo kdo zaplatí staré zátěže po těžbě uranu? Je to zhruba 100 mld. korun nad tu super zakázku, které nikdo neřeší, jsou prostě veřejným dluhem, o kterém radši nemluvíme. To jsou všechno věci, které souvisejí s tímto zákonem, s řáděním v energetice, který směřuje k tomu, že my jsme Sněmovna, která má cosi zase tady udělat, v naprostém chaosu přijmout řadu pozměňovacích návrhů, a neumím si představit, že tam neuděláme další průšvih. Proto si umím představit jedinou věc, že vrátíme tu věc k dopracování a po nějaké další diskusi alespoň to nejhorší z toho zákona odstraníme. Děkuji za pozornost.