Superluxusní jachta „A", která vzniká v německém Kielu, je zdaleka největším podobným plavidlem na světě. Rozhodně ale není postavená podle standardů udržitelného rozvoje. Na lodi bylo použito také dřevo nelegálně vytěžené v Barmě, upozorňuje organizace Environmental Investigation Agency (EIA).
Celých 143 metrů na délku, plachty o ploše 3700 metrů čtverečních, částečně prosklený trup. Jachtu s prostým názvem A si nechává postavit ruský podnikatel Andrej Melničenko. Loď, která nedávno absolvovala první testování v Baltském moři, má ale jednu zásadní vadu. Na palubě se v hojné míře vyskytuje nezákonně vytěžené tropické dřevo, zjistila EIA.
Vyšetřovatelé EIA se vydávali za obchodníky se dřevem a během svého pátrání oslovili také španělskou společnost Teak Solutions, která po desetiletí spolupracuje s barmským státním podnikem MTE kontrolovaným tamní armádou. „Majitel Teak Solutions Mike Kimble dokonce jachtu A jmenoval jako příklad projektů, na kterých jeho firma nyní pracuje," uvedl Peter Cooper z EIA.
Organizace má k dispozici dokumenty, které dokládají, že na jachtu bylo požito 1278 kusů týkového dřeva za 174 tisíc eur. Teak Solutions dřevo přivezla z Barmy a dodala jej německé firmě Nobiskrug, specializující se na stavby luxusních lodí.
Podle EIA Teak Solutions „nedbala na své základní povinnosti, které stanovují evropská pravidla (EUTR) pro obchod se dřevem". Společnost například přesně neidentifikovala původ dřeva a neprověřila si, že těžař měl povolení ke kácení.
Jachta A v kielském přístavu:
Šéf Teak Solutions Kimble pro týdeník Der Spiegel uvedl, že dřevo dovezené z Barmy splňuje všech zákonné požadavky. Nákup od státní firmy MTE je podle něj „nejbezpečnějším" a „nejpočestnějším" způsobem, jak dřevo v Barmě nakoupit.
Případ již vyšetřuje Spolkový úřad pro zemědělství a výživu. Mluvčí úřadu uvedla, že dokumenty vystavené státem v Barmě nejsou dostatečným dokladem původu dřeva. Pokud dovozce neposkytne úřadům další důkazy, jako například externí certifikáty, jde o porušení pravidel pro obchod se dřevem.