logo Silvarium tisk

Viktor Chrást

Plaší zvěř, ničí lesní cesty a ohrožují turisty. Řeč je o motorkářích, kteří se svými nadupanými stroji s oblibou vjíždějí do valašských lesů. Porušují tak zákon, za což jim hrozí mastná pokuta. Tím spíše, že podstatná část vsetínského okresu spadá do Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Beskydy. Problém je přitom podle ochránců přírody stále velmi živý.

"Častý pohyb motorek a čtyřkolek registrujeme například po celém hřebenu Veřovických vrchů. Pás kopců lemuje z obou stran poměrně hustá zástavba, navíc nabízejí motorkářům členitý a zároveň poměrně přístupný terén," říká Petr Konupka z Českého svazu ochránců přírody (ČSOP) Salamandr v Rožnově pod Radhoštěm.

Na neukázněné milovníky jízdy v terénu lze podle něj narazit i na svazích nad Prostřední a Horní Bečvou nebo ve Vsetínských vrších. "Nejenže ruší zvěř, ale zejména po dešti přispívají k erozi lesních cest. Potůčky vody pak tečou, kam nemají. Před motorkami musejí uskakovat i rodiny s dětmi, které se pohybují po turistických značkách," upozorňuje Konupka.

Kvůli dlouholetým potížím s nepovoleným vjížděním motoristů do lesů dokonce spolu s kolegy založil webové stránky  www.zakaz-vjezdu.cz , které se problematikou široce zabývají. Prostor k anonymnímu vyjádření na nich mají i motorkáři.

Ti v diskusi často upozorňují, že spíše než oni dělají v přírodě neplechu lesníci. "Všechno se svádí jen na motorkáře, ale zničené cesty od kládovek, traktorů a jiných lesáckých strojů nikoho neštvou? Sto motorek jedoucích za sebou nenadělá takovou paseku," píše například příznivec jízdy ve volném terénu s přezdívkou Vake.

Tento argument však nemá šanci u ochránců přírody uspět. "Lesníci mají přesně daný čas, kdy mohou v lese pracovat, poté je na místě klid. Zvěř tak má šanci si zvyknout, na rozdíl od případů, kdy se terénem prohánějí motorky od rána do večera, někdy i v noci," upozorňuje Konupka.

Co se pak týče škod, například zmiňovaných rozrytých cest, lesníci jsou podle něj povinni je po sobě v maximální možně míře odstranit. "Navíc nikdy nejsou anonymní, revírník vždy ví, kdo v lese pracoval. Člověka s helmou a často i motorkou bez SPZ naopak nedohledáte," doplňuje ochránce přírody.

Policisté vnímají jízdu po lesích na motocyklech či čtyřkolkách jako fenomén dnešní doby a rovněž závažný problém. "Lesy na Valašsku jsou velmi rozsáhlé a dopadnout řidiče těchto prostředků nebývá jednoduché," přiznává mluvčí vsetínské policie Lenka Javorková.

I proto podle ní hlídky každoročně pořádají větší akce zaměřené právě na motocyklisty, kteří vjíždějí do zakázaných míst. Za jízdu lesem po účelových komunikacích mimo chráněná území hrozí motoristům pětitisícová pokuta, v CHKO se však může vyšplhat až ke sto tisícům.

Lék na nelegální motorismus by přitom mohly z laického pohledu představovat legální terénní dráhy. Těch ovšem není v celé České republice mnoho, navíc nabízejí jezdcům stále stejnou trať. Ta je proto často velmi brzy omrzí a motorkáři tak opět vyrážejí zpět do volné přírody.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě