logo Silvarium tisk

RAJNOCHOVICE / Úzké koleje s výhybkami, nástupišti a přístřešky pro lokomotivy a vagony budí zájem kolemjdoucích už osm let. Areál lesní železnice poblíž rajnochovické pily se přitom díky péči party železničních nadšenců neustále rozrůstá.
„Původně kamarád uvažoval o naučné stezce, která by připomněla historii arcibiskupské lesní železnice. V letech 1906 až 1921 svážela na rajnochovickou pilu dřevo z okolních lesů. Nakonec jsme ale nápad proměnili v něco hmotnějšího," podotkl ředitel železnice Tomáš Hegar.
Spolu s pěticí přátel, kteří se na budování areálu nejaktivněji podílejí, se mu letos podařilo položit dalších 100 metrů kolejí. Celkem jich je aktuálně v provozu zhruba třikrát tolik.
Úvraťovou trať zatím brázdí tři mašinky, čtvrtou je zapotřebí kompletně opravit. „Dvě lokomotivy jsme odkoupili z cihelen v Žopech a Malenovicích, další 2 původně jezdily v břidlicovém dole na Opavsku. Ze stejných míst pocházejí i kolejnice a výhybky," vyjmenoval.
Železnice Hegarovi učarovala již v dětství a jeho civilní zaměstnání asi překvapí málokoho. „Jezdím jako strojvůdce s nákladními vlaky," přiznává s úsměvem.
Zatímco s nimi se na vysokorychlostních tratích často pohybuje i více než stokilometrovou rychlostí, za svým domem v Rajnochovicích, který k zaniklé arcibiskupské železnici dříve patřil, si musí vystačit s jízdou krokem. I při ní vagony notně drncají a vržou.
„Mašiny by zvládly jet až 18 kilometrů v hodině, ale kvůli množství výhybek to zatím není možné. Koleje mají navíc rozchod jen 600 milimetrů," vysvětluje Hegar.
Podle původního plánu měly koleje měřit zhruba 1,5 kilometru a zčásti kopírovat trasu bývalé železnice. Nejen kvůli finanční náročnosti, ale také potížím s pozemky a nepoddajnému lesnímu terénu s prohlubněmi a stržemi, však tuto myšlenku začíná Hegar spolu s kolegy opouštět. „Trať nejspíše v budoucnu protáhneme k nedaleké restauraci Ve Dvoře. Sice tudy koleje nikdy nevedly, ale přijde nám to jako smysluplný cíl," říká Hegar. Už letos zřejmě v areálu vzniknou nová nástupiště.
Zájemci o svezení speciálním vláčkem mohou členy Společnosti pro obnovu Rajnochovické lesní železnice kontaktovat na telefonních číslech, které najdou na webových stránkách sdružení, případně na facebooku. „Vždy se dá domluvit, vstupné bývá dobrovolné. Běžně k nám jezdí výlety seniorů a dětí, které jsou z vláčků nadšené," doplnil.
O anenské pouti, která připadá na 25. a 26. července, na zájemce čeká maratón jízd, při němž je budou vozit všechny tři provozuschopné mašinky.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě