logo Silvarium tisk

PELHŘIMOV Před pár lety přistála v e-mailové schránce Pavla Svobody z Horní Cerekve na Pelhřimovsku zpráva od kamaráda. Když ji otevřel, našel v ní snímky motorky. Na první pohled nic divného. Jenže ta na fotkách byla jiná. Byla totiž vyrobená ze dřeva.
„Tohle se přece nedá vyrobit," zapochyboval nad snímky adresát, který se živí jako truhlář.
Jenže v tu chvíli měl po svém boku i manželku Helenu, která se zmíněné poznámky chytila. Muže nakonec přesvědčila, aby se o podobný kousek také pokusil. A tak se Svoboda na dva roky zavřel do dílny, kde postupně dával dohromady maketu Jawy 250 zvané pérák. „Se ženou jsme se dva roky o víkendech neviděli, takže jsme si pak čtrnáct dní vykali," vtipkuje truhlář.
Na dřevěný model v měřítku 1 : 1 spotřeboval 22 druhů dřeva. Například na masku a kastlíky, u nichž nebyla hlavním kritériem pevnost materiálu, použil olši. Ta totiž po čase zčervená a dřevěná motorka dostane tu samou barvu, jaká je pro jawy typická. Stejně vyvedený by měl být i rám, jenže zde už musel Svoboda sáhnout po jasanu. „Potřeboval jsem, aby tyto součástky byly pevné."
Dřevěná motorka na první pohled zaujme propracovaností detailů. Na dřevěných pneumatikách jsou dřevěné ventilky, ze dřeva je i tachometr, brzdová lanka nebo řetěz. Dřevěné součástky jsou obroušené a napuštěné olejem a včelím voskem.
Jako jedna z nejsložitějších věcí na výrobu se ukázaly blatníky. Ty jsou lepené z třímilimetrových lamel vrstvených do formy, které potom truhlář frézoval a brousil. Všechny součástky 45 kilogramů vážící motorky jsou vyrobené ručně.
Při práci zvládl zručný řemeslník sestavit vlastně motorky hned dvě. Kromě té dřevěné i tu skutečnou. Pro práci na maketě si totiž musel originální stroj kompletně rozebrat, aby měl dokonalý předobraz všech součástek.
„Ano, péráka jsem rozebral a zase poskládal dohromady. Ale bohužel jsem ho přitom nezvládl zrenovovat. Není čas, den má jen 24 hodin," posteskl si Svoboda.
A času skutečně nazbyt nemá. V současné chvíli má totiž před sebou práci hned na třech dřevěných motorkách. Jednu si vyrábí pro sebe a další dvě pro zákazníky.
„Momentálně dělám Jawu 550, která je přezdívaná pařez." V minulosti dostal Svoboda nabídku i na to, aby vyrobil model Harley-Davidson. To však odmítl. Jednak má rád stroje československé výroby a jednak by byl možná problém v tom, kdyby bylo potřeba motorku rozebrat. Jeho první dřevěná maketa je součástí expozice Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově. A Svoboda za ni na víkendovém festivalu získal ocenění kuriozita roku.
Video z festivalu rekordů a kuriozit najdete na vysocina.idnes.cz

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Souhlasíte s pokutami pro myslivce za nesplnění minimální hranice lovu určené státem?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě