Nová pravidla zkomplikovala výkupy kovů. Zloději ale zůstali. Podle policie zřejmě není náhoda, že ruku v ruce s úbytkem krádeží kovů přibývá krádeží dřeva. Krádeže kovů také neustaly úplně, některým zlodějům se vyplácí jezdit do zahraničních sběren.
Když se část lesa promění v mýtinu, nemusí to vždy být práce lesníků. Zejména v posledním roce přibývá rozsáhlých krádeží dřeva. „V posledních měsících jsou to desítky stromů, zejména ve střední a zadní části lesních porostů," poznamenal Pavel Džubera z České inspekce životního prostředí.
Podle policie v lesích přibývá nejenom krádeží, ale i zlodějů. Vyskytují se i organizované skupiny. „Je možné, že jde o skupiny, které se dříve zaměstnávaly sběrem šrotu, po novele se jim ale podmínky ztížily," poukázala policejní mluvčí Zlatuše Viačková.Peníze za šrot jedině na účet
Podle pravidel platných již rok totiž sběrny kovů nemohou platit za vykoupené předměty hotově. Peníze posílají na účet.„Stane se, že někdo vůbec číslo účtu nemá a je celý vyjevený, že něco takového musí mít. Většinou si bere zboží zpátky," poznamenala Hana Balonková ze sběrny v Praze-Krči. Přísná pravidla se týkají celého výkupního procesu.
Kdo nyní přiveze šrot do sběrny, musí předložit občanský průkaz, jeho údaje se dostanou do databáze, kde zůstanou dva roky. „Zapisuje se tam jméno, příjmení nebo název firmy, zapisuje se tam, co to bylo za druh šrotu," popsala Michaela Mullerová z krčské sběrny.S lupem raději do zahraničí
Fakta
Počet krádeží kovů
v roce 2014: 9 335
v roce 2015: 4095
zdroj: Policie ČR
České sběrny kovů tak zažívají velmi těžké časy. Zloději kovů přitom sice zcela nevymřeli, ale ti, kteří se nepřeorientovali na dřevo, dali českým výkupcům vale. Jezdí do zahraničí. Například v polském Těšíně stále dávají ve sběrně kovů peníze na ruku. „Kdysi chodili Češi spíše sporadicky, poslední rok a půl chodí o 20 až 30 procent Čechů více," podotkl zaměstnanec polské sběrny Leszek.
Za poslední rok podle policejní statistiky klesl počet krádeží kovů zhruba o polovinu. Výsledek nových pravidel je viditelný na ulicích, odkud přestaly mizet poklopy kanálů, nebo na železnici. Správě železniční dopravní cesty dříve působili sběrači každoročně škody v řádu desítek milionů korun. Nyní jich je výrazně méně.