15.6.2011
Politici voličům
Ivan Fuksa - profil
Neustále mě udivuje, s jakou houževnatostí se drží některé mýty, které kdysi kdosi vypustil pravděpodobně jen ryze účelově.
Tak se zas a znovu dočítám, že jsem "zodpovědný za neutěšený stav v podniku Lesy ČR." A není mi prý omluvou ani to, že tunelování podniku Lesy ČR, a tím i českých lesů, nezabránili ani předchozí ministři.
Když pominu časové hledisko a fakt, že státní podnik má svůj management a svou dozorčí radu, jako zásadní zůstává skutečnost, že Lesy ČR rozhodně nejsou v neutěšeném stavu. A že všechny kroky, které jsem od svého jmenování ministrem zemědělství podnikal, směřovaly právě k tomu, aby se situace v LČR zlepšila, zprůhlednila a aby zisky daňových poplatníků ze státních lesů byly co možná nejvyšší.
Místo spekulací nechme promluvit nezpochybnitelná fakta. Hospodářský výsledek LČR z hlavní činnosti za rok 2010 ve výši téměř 2,3 miliardy korun nejen předčil jednotlivé výsledky předcházejících pěti let, ale je přibližně stejný jako součet let 2006-2009 (včetně kalamitního a dosud rekordního roku 2006). Rok 2010 je obdobím jednoročního tendru, kterým se podařilo stabilizovat situaci ve chvíli, kdy byl zrušený tendr víceletý a celý dřevařský sektor hlásil značné znepokojení a obavy o budoucí existenci.
I ti nejrozvážnější uznávají minimálně tu skutečnost, že jsem měl odvahu začít měnit hospodaření podniku a nastavit je úplně jinak, než moji předchůdci. Že jsem se setkal a setkávám se dále se skutečně tuhým odporem určitých skupin, jimž předchozí nepřehledné uspořádání vyhovovalo, netřeba zdůrazňovat.
Nadále stavíme na přísném dodržování lesních hospodářských plánů. Ale hned, jakmile to bylo možné, jsme ukončili spolupráci s netransparentním prostředníkem, který v posledních třech letech ovládal obchod se dřevem. Základním principem koncepce současného hospodaření podniku je otevřená a transparentní soutěž - zadávání zakázek těm, kdo státu nabídnou lepší podmínky, a následná tvrdá kontrola dodržování pravidel, smluv a pohybu dřeva v lese.
Vypracování koncepce hospodaření Lesů ČR a příprava tendrů podle ní byla velmi náročná práce, kterou bude možné plně docenit asi až s odstupem času. Některá fakta jsou ale zřejmá už teď. Minulých deset let žádná taková koncepce nevznikla a mechanismus zadávání zakázek byl připravován mimo dohled veřejnosti a médií. S touto praxí jsem skončil. Už v srpnu loňského roku jsem oznámil, jak budeme při přípravě postupovat, a tento postup jsem dodržel. Koncepci jsme připravili v odborném týmu a diskutovali ji s lesnickými odborníky, na NERVu, v Zemědělském výboru Poslanecké sněmovny, na veřejném slyšení v Senátu a nechali si podmínky tendrů posoudit Transparency International. Podle výsledků jednání jsme koncepci doplnili o řadu prvků: zkrátili jsme období tendrů, větší tendry doplnili stovkami malých soutěží vhodných pro menší firmy a živnostníky. Tolik k mojí odpovědnosti za současný stav.
Uvědomuji si ale a otevřeně říkám, že ještě musíme vyřešit spoustu problémů, je třeba posílit kontrolu tak, jak jsme si to v Dřevěné knize naplánovali. Musíme dohlédnout na to, aby dobré záměry nekazilo lajdáctví a nepoctivost lidí a firem uvnitř systému. Přál bych si, aby se se zmíněnými fakty seznámili všichni kritici před tím, než začnou vynášet ortel nad mým působením.
Ing. Ivan Fuksa, ministr zemědělství, člen výkonné rady, místopředseda regionálního sdružení, člen oblastní rady a poslanec PČR