Státní podnik Lesy ČR poskytne v příštích čtyřech letech 32 milionů korun na marketingovou podporu sportu dětí a mládeže. Kam a na co přesně peníze půjdou, není jasné.
Na sportovní dorost se na jižní Moravě v červnu usměje štěstí. Právě do tohoto regionu letos zavítá šestidenní letní olympiáda dětí a mládeže. Finanční pozadí celé akce však obestírá mlha.
K hlavním mecenášům patří Lesy České republiky (Lesy ČR), které jsou mezi generálními a oficiálními partnery – vedle Sazky, Škody či T-Mobilu – jediným sponzorem v plném vlastnictví státu. Státní podnik však nebude do soutěže dodávat dřevěné předměty či jiné produkty, které by souvisely s jeho hlavní lesnickou činností.
LN získaly dokumenty z lednového jednání dozorčí rady podniku. Kontrolní orgán tehdy posvětil na projekt dětské olympiády dotaci 32 milionů korun. Peníze získá v letech 2017 až 2020 (každý rok po osmi milionech) firma Česká olympijská, dceřiná marketingová společnost Českého olympijského výboru (ČOV).
Poskytnuté desítky milionů mají podle Lesů ČR především zviditelnit pořádání dětské olympiády a talentových soutěží pro mládež. Jenže má to vícero háčků.
Zaprvé o mediální pokrytí dětské olympiády by neměla být nouze, neboť partnery projektu jsou Česká televize a Český rozhlas. Zadruhé a především: LN zjistily, že není jasné, na co přesně mají peníze Lesů ČR plynout. Vysvětlení zůstává zahaleno obchodním tajemstvím mezi státním podnikem a olympijským výborem. O čem hlasovali?
První nejasností je, o čem přesně členové dozorčí rady Lesů ČR hlasovali. V dokumentech, které má redakce k dispozici, se hovoří pouze o Olympiádě dětí a mládeže (ODM) v letech 2017 až 2020.
Státní podnik však tvrdí, že dvaatřicetimilionová injekce má podpořit i projekt pro talentovanou mládež Olympijský odznak, součást akce Sazka Olympijský víceboj.
„Rada vycházela z materiálů, v nichž byly zmíněny veškeré aktivity, které se plnění reklamní spolupráce týkají, tedy ODM i Olympijský odznak," řekla LN mluvčí podniku Eva Jouklová, podle níž je cílem dostat děti od počítačů ke sportu a pobytu v přírodě.
Za předpokladu, že šlo jen o technický nedostatek v papírech dozorčí rady, není poté jasné, jak příjemce „lesních" milionů, firma Česká olympijská, se získaným obnosem naloží – tedy kolik milionů rozdělí mezi dětskou olympiádu a Olympijský odznak. Český olympijský výbor odmítl přes opakovanou výzvu poskytnout přesná čísla.
„Prostředky od Lesů ČR budou využity v souladu s připravovanou smlouvou mezi Českou olympijskou a Lesy ČR. Konkrétní ujednání této připravované smlouvy jsou však předmětem obchodního tajemství České olympijské a z něho vyplývající povinnosti mlčenlivosti," sdělila mluvčí olympijského výboru Barbora Žehanová.
Mlha kolem přesného finančního využití daru od státního podniku je o to hustší, podíváme-li se na celkový rozpočet letošní dětské olympiády v Brně. LN se podařilo od Jihomoravského kraje získat přesná čísla, podle nichž bude akce pro děti stát 25,5 milionu korun. Příspěvek samotného ČOV je ale minimální: pouhé dva miliony korun. Přitom k dispozici má olympijský výbor od Lesů ČR až osm milionů ročně.
Vzhledem k tomu, že smlouva je krytá obchodním tajemstvím, není jasné, kam a na co miliony ze státního podniku tečou.
„Příspěvek Jihomoravského kraje bude 10,748 milionu korun, 8,820 milionu korun si hradí kraje za ubytování a stravování vlastních výprav. Dále: 2,2 milionu korun poskytne město Brno, dva miliony korun Český olympijský výbor, jeden milion korun ministerstvo školství a zbytek, asi 830 tisíc korun, partneři akce," upřesnil strukturu rozpočtu dětské olympiády Jiří Klement z tiskového oddělení Jihomoravského kraje. Ten je spolu s ČOV spolupořadatelem akce.
Analytik Nadačního fondu proti korupci Janusz Konieczny považuje milionový balík od Lesů pro firmu Česká olympijská za netransparentní. „Podpora sportu u dětí a mládeže je zcela klíčová, o to větší je riziko zneužití tohoto tématu. Financování akce ze strany státního podniku Lesy ČR působí neprůhledně. Tyto nejasnosti navíc nijak nerozptýlila odpověď ze strany Českého olympijského výboru," naráží Konieczny na utajovanou smlouvu mezi ČOV a Lesy ČR. Průhlednější a levnější Poláci
Konieczny nabízí i porovnání české dětské olympiády s identickou akcí u severních sousedů.
„Polská olympiáda má stejný počet účastníků, ovšem trvá dvakrát déle a má i větší počet sportovních disciplín. Přesto je méně nákladná než česká olympiáda. Financování polské akce je navíc mnohem průhlednější. Podílí se na ní především polské ministerstvo pro sport a turistiku a příslušný kraj (vojvodství). Nenajdete tam tedy finanční podporu ze strany státních podniků," podotkl analytik protikorupčního fondu.
Podle ředitele Transparency International Davida Ondráčky byly Lesy ČR dříve pokladničkou, kam se dalo sáhnout, když někdo potřeboval sponzoring na kulturní, sportovní nebo i politické akce. „To se velmi změnilo, výdaje se omezily a současné vedení by mělo být obezřetné, aby nedávalo příčinu nynější propagační akce zpochybňovat," řekl LN Ondráčka.
Pro vedení Lesů ČR je důležité neopakovat chyby svých předchůdců. Podnik nechvalně proslul například tím, že si v roce 2011 za 1,7 milionu korun objednal vypracování etického kodexu od kontroverzního lobbisty Iva Rittiga.
Současní představitelé Lesů ČR ujišťují, že takové časy jsou pryč a že sponzorský dar na olympiádu souvisí pouze a jen s ušlechtilým cílem podpory sportu a mládeže. Mluvčí podniku hájí spolupráci s olympijským výborem dlouholetou zkušeností. „Lesy ČR podporovaly Český olympijský výbor historicky. V letech 2012 až 2016 podnik poskytl na základě smlouvy sjednané na toto období celkem 40 milionů korun. Není důvod, aby v tom nepokračovaly," dodává mluvčí Jouklová.