Vlastní zpráva ČM, (BoJ)
Vláda stále řeší možnost odejmutí zprostředkování inzerce pro státní podniky a firmy s majoritním podílem státu. Českým médiím to potvrdil tiskový mluvčí vlády Jan Osúch. „Tato věc se průběžně řeší na Poradě ekonomických ministrů (PEM), naposledy na začátku ledna tohoto roku, a zatím nemá jasný závěr,” sdělil mluvčí našemu serveru a doplnil, že probíhají také jednání s Asociací komunikačních agentur (AKA) a paralelně pokračují jednání na poradě ekonomických ministrů. „Oba typy jednání jsou ale neformální a nemají zatím žádný závěr,” řekl Osúch. Případné vyloučení mediálních agentur z inzerce státních podniků naznačil vloni v listopadu premiér Petr Nečas, podle kterého "se využívání mediálních agentur v době úspor ukazuje jako zbytečný luxus". Státní firmy a úřady podle něj mají mít schopné zaměstnance, kteří dokážou vyjednávat se zástupci médií přímo, bez prostředníků. „Majitel mediální a komunikační skupiny Médea Jaromír Soukup získal nového a dosti zajímavého soupeře. Předseda vlády Petr Nečas je připraven prosadit, aby firmy a organizace vlastněné či kontrolované státem inzerovaly přímo a nikoli prostřednictvím mediálních agentur. Zvlášť postižen by mohl být právě Soukup, mezi jehož klienty patří ČEZ, Lesy ČR, ČD Cargo, České dráhy nebo Česká pošta,” napsal v reakci na prohlášení premiéra server Motejlek.com. Další reakce přímo ze zasažených podniků na sebe nenechaly dlouho čekat. "Pokud by to tak mělo být, museli bychom zřídit nové oddělení, které by se tomu věnovalo. Také bychom si museli pořídit software a patřičné know-how, které mediální agentury mají," řekl Hospodářským novinám (HN) marketingový ředitel Českých drah (ČD) Miroslav Šebeňa. "Já to teď nechci moc komentovat. Nevíme, co to přesně má znamenat, jak si to pan premiér představuje. Zda by se to týkalo jen tisku, nebo i billboardů. Na nejbližší vládě se o tom jistě bude mluvit," řekla HN Jana Jabůrková, mluvčí ministerstva pro místní rozvoj. Ředitel AKA Jiří Janoušek Českým médiím potvrdil, že je asociace v pracovním kontaktu s českou vládou a jejími orgány. Proběhla také osobní schůzka, při které si obě strany vyměnily informace a názory na inzerci státních podniků. Podle Janouška by celou věc vyřešila klauzule v zadávací dokumentaci při tendru na zprostředkovatele inzerce pro podniky. Zpřesnění by se mělo týkat zamezení souběhu inzerce pro státní firmy a prodeje reklamy politických stran například v předvolebním období. AKA také interně řeší problém s vlastnictvím mediálních agentur a samotných médií, který odstartoval mediální podnikatel Jaromír Soukup koupí několika tuzemských časopiseckých titulů. Podle Jiřího Janouška je pouze nutné aktualizovat stanovy AKA a zabývat se například vybranými modely v zahraničí. Janoušek také pro ČM uvedl, že do konce ledna podá představitelům vlády informaci o aktuálním řešení situace na úrovni asociace proto, aby mohla pokračovat další jednání.