Vyrábí se po milionech, či dokonce stamilionech kusů. V jiných oborech by se mluvilo o velkosériové výrobě, která by probíhala v nějaké obří továrně. Ne tak u dřevěných párátek, špejlí a napichovátek. Za těmi stojí menší firmy, které jsou pyšné na svoji tradici a velký důraz kladou na rodinné vazby. Takovou je firma Machala - Laža, kterou vlastní Marek Šulák.
Marek Šulák se téměř dvacet let věnoval projektování tepelné energetiky, když ale jeho tchán odcházel do důchodu, slíbil mu, že naváže na jeho celoživotní práci. Jméno firmy přitom odkazuje právě na tchána a jeho společníka.
„Název vznikl ze společného provozování živnosti pana Machaly a pana Josefa Laži. Tchán mi výrobu předal s podmínkou, aby obchodní jméno bylo zachováno, což on slíbil svému společníkovi a strýci, panu Lažovi," vysvětluje Marek Šulák, který po převzetí výroby založil firmu.
Jeho tchán podnikal s živnostenským oprávněním. Firma tak svým názvem odkazuje na více než dvacetiletou tradici obou zmiňovaných fachmanů, zároveň zaměstnává jak rodinu pana Machaly, tak i potomky pana Laži. „Je to pro mě taky morální závazek, protože značná část lidí, kterým dávám práci, jsou rodinní příslušníci, kteří jsou na fungování firmy závislí," vypraví Marek Šulák.
Kvalitní lípa
Samotná špejlařská tradice na Valašsku, kde firma pana Šuláka sídlí, sahá až do roku 1900. A základ zůstává stále stejný - kvalitní dřevo.
„Dřevo nakupuji jenom v České republice. Nesmí na něm být žádná hniloba ani podobné vady. Ze špatného dřeva nejde udělat kvalitní špejle. Jinak děláme testy na nezávadnosti výrobků, jak vyžaduje zákon, protože naše výrobky jsou primárně do potravinářství," popisuje Marek Šulák. Na párátka a další produkty jeho firmy se využívá hlavně lipové dřevo, které má nejvhodnější vlastnosti.
„Lípa je nejvhodnější, protože neobsahuje pryskyřici. Kmeny se nařežou na zhruba metr dlouhá polena, která se odkorní, rozštípou, uloží a přikrytá suší. Sušení trvá asi rok. Metrová polena se pak řežou na potřebnou délku podle typu výrobku," líčí Marek Šulák.
Marek Šulák (39)
Téměř 20 let se se věnuje projektování v oblasti tepelné energetiky. Sedm let řídil tým 30 projektantů. Svého původního oboru se majitel společnosti Machala -Laža nevzdal zcela. Stále si ponechává na projektování živnost a věnuje se mu.
Kromě těchto špejlí a dalšího podobného sortimentu společnost nabízí i zakázkovou výrobu šindelů, která ovšem nevychází z podobné technologie zpracování dřeva ani se k ní nevyužívá lipové dřevo. Pojítkem je opět rodina.
„Šindele nabízíme, protože velká část mé rodiny se leta zabývá výrobou střešních šindelů z modřínového dřeva a mají problém s odběrem, především platební morálkou. Tyto výrobky jdou hlavně na export, v České republice se moc neprodávají, protože tuto kvalitu málokdo zaplatí," říká Marek Šulák.
Nasycený trh
Jak se daří hledat firmě s tak tradičními výrobky, které neodmyslitelně patří do každé domácnosti a restaurací, nové příležitosti? Jen velmi složitě. Trh je totiž zcela pokrytý.
„Hledám nové zákazníky, a když seženu nový odbyt, tak dílem tím, že nahradím konkurenci," vypráví majitel společnosti. Machala - Laža vyrábí převážně pro velkoobchody, které zboží dále prodávají do obchodních řetězců či konečným zákazníkům, stejně tak pracují i pro různá řeznictví a jen výjimečně pak přímo pro domácnosti.
„Zboží prodáváme po kartonech, kde jsou tisíce kusů, což je pro běžného spotřebitele množství na celý život," vysvětluje Marek Šulák.
Do budoucna proto přemýšlí zejména nad exportem. „V dnešní době není jednoduché konkurovat čínským výrobkům, které mají hodně nízké ceny. Naší hlavní výhodou je operativa, kdy jsme schopni vyrobit během krátké doby v řádech dnů až týdnů výrobky v milionech kusů," načrtává budoucí snahy firmy její majitel.