Miroslav SVOBODA
OD 1. LEDNA 2013 VSTOUPIL V PLATNOST ZÁKON Č. 428/2012 SB., O MAJETKOVÉM VYROVNÁNÍ S CÍRKVEMI A NÁBOŽENSKÝMI SPOLEČNOSTMI.
TY SE, PODLE TOHOTO ZÁKONA, STALY TZV. OPRÁVNĚNÝMI OSOBAMI, ZATÍMCO STÁTNÍ POZEMKOVÝ ÚŘAD, LESY ČR A DALŠÍCH ZHRUBA DVACET INSTITUCÍ A ORGANIZACÍ JSOU TZV. POVINNÝMI OSOBAMI, KTERÉ MAJÍ ZA ÚKOL PŘEVÉST POŽADOVANÉ POZEMKY NA OPRÁVNĚNÉ OSOBY V PŘÍPADĚ, ŽE JEJICH NÁROKY BUDOU UZNÁNY A DOJDE K DOHODĚ MEZI OPRÁVNĚNÝMI A POVINNÝMI OSOBAMI.
Podle tohoto zákona je státní institucí, která je pověřena požadavky oprávněných osob na vydání zemědělských nemovitostí přezkoumávat a řešit, Státní pozemkový úřad. O tom, jak vypadá současná situace, jsme hovořili s Mgr. Vojtěchem Weisem, náměstkem ústřední ředitelky Státního pozemkového úřadu pro úsek majetkového vyrovnání a privatizaci.
* Od 1. ledna 2013 vstoupil v platnost zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi. V rámci majetkového vyrovnání je vydáván majetek, ke kterému přísluší právo hospodařit Státnímu pozemkovému úřadu, Lesy ČR a další instituce. Zhruba před rokem jsem na toto téma dělal rozhovor s předchozím ředitelem JUDr. Petrem Šťovíčkem. Co se za tento rok změnilo a jak vypadá současný stav v této oblasti?
V průběhu loňského roku byly Státnímu pozemkovému úřadu a dalším povinným osobám zasílány výzvy oprávněných osob k vydání zemědělských nemovitostí. V souvislosti s procesem vyhodnocování jednotlivých výzev ze strany SPÚ nelze opominout fakt, že v průběhu roku 2013, i přes vznik nové agendy spočívající v řešení otázek vyplývajících ze zákona o majetkovém vyrovnání, došlo k zásadnímu snížení počtu zaměstnanců SPÚ. Konkrétně jich bylo propuštěno 381 z přibližně 1500. V měsících květnu a červnu letošního roku se nám podařilo zajistit přijetí 130 nových zaměstnanců, kteří byli dislokováni v rámci jednotlivých krajských pracovišť, kde se podílejí zejména na procesu majetkového vyrovnání. Pouze 4 nově přijatí zaměstnanci byli zařazeni na ústředí SPÚ.
* Mimochodem, v lednu 2013 se Státní pozemkový úřad, Lesy ČR a Česká biskupská konference dohodly na společné výzvě k vydávání majetku. Dá se říci, s odstupem jednoho a půl roku, že je tato výzva vcelku ze strany všech zúčastněných plněna, nebo se v průběhu doby vyskytly nějaké zádrhele a proč?
Státní pozemkový úřad spolupracuje nejen s Českou biskupskou konferencí, ale i s mnoha dalšími zástupci oprávněných osob. Od 1. května 2014, kdy jsem nastoupil do úřadu, jsem absolvoval celou řadu setkání s těmito zástupci a obecně mohu konstatovat, že všechna tato jednání byla vedena z obou stran velmi korektně a konstruktivně.
* Četl jsem, že v loňském roce církve podaly 4152 žádostí o vydání 89 308 pozemků a 1708 staveb, přičemž největší část těchto žádostí připadá na váš Státní pozemkový úřad a Lesy ČR. Co z toho bylo vydáno a co nikoliv a z jakého důvodu?
K 31. červenci 2014 evidoval Státní pozemkový úřad celkem 5985 výzev k vydání 118 344 pozemků a 1867 staveb. Výzvy evidujeme jak z pozice povinné osoby, která má nemovité věci vydat, tak i z pozice správního orgánu, který má rozhodovat o vydání zemědělských nemovitých věcí, které jsou v držení jiných povinných osob. Z pohledu SPÚ jako osoby povinné lze z výše uvedených čísel identifi kovat 3267 výzev, které byly doručeny oprávněnými osobami SPÚ jakožto osobě povinné. Těmito výzvami je požadováno vydání 67 344 pozemků a 422 staveb.
* K posouzení žádostí o vydání byla zákonem určena půlroční lhůta. Vyskytly se informace, že některé politické strany by rády tuto lhůtu prodloužily na rok. Je, podle odborníků z vašeho úřadu, tato půlroční lhůta příliš krátká, nebylo by skutečně lepší ji na rok prodloužit, či si myslíte, že se dá v tak složité situaci, jako je posuzování různých listinných podkladů, všechno stihnout?
Státní pozemkový úřad, resp. jednotlivá krajská pracoviště, která bezprostředně realizují jednotlivá ustanovení zákona č. 428/20012 Sb., pracují ve lhůtách daných tímto zákonem. Povinností úřadu je, aby se s danou situací vypořádal tak, aby tyto lhůty byly dodrženy, ale současně nedošlo k porušení zákonných podmínek nezbytných k vydání požadovaného majetku. Vzhledem k tomu, že Státní pozemkový úřad vydává státní majetek, a to nevratně, naším prvořadým úkolem je postupovat velmi pečlivě tak, aby rozhodnutí o schválení nebo neschválení dohody, případně rozhodnutí o vydání, či nevydání bylo nezpochybnitelné a v souladu se zákonem. Jedná se tedy o velice časově náročný proces.
* Církve dávají prostřednictvím médií veřejně najevo, že ve sporných případech dají tyto záležitosti k soudu, aby soudy rozhodly. Z toho může být i určitá právní bitva. V případě, že by se tyto určité, konkrétní případy týkaly i Státního pozemkového úřadu, jak je váš úřad připraven - po právní stránce - hájit zájmy státu?
V případě jakékoliv výzvy oprávněné osoby nelze vyloučit, že se oprávněná osoba, pokud její žádost nebude vyřešena podle jejího očekávání, obrátí na soud. Zákon tuto situaci předpokládá a SPÚ považuje tento postup za zcela standardní.
V RÁMCI CÍRKEVNÍCH RESTITUCÍ PŘEDPOKLÁDÁME, ŽE PODSTATNÁ ČÁST ZEMĚDĚLSKÝCH NEMOVITOSTÍ BUDE DO KONCE ROKU VYDÁNA OPRÁVNĚNÝM OSOBÁM.