Jiří Mach
Koncepce hospodaření Lesů České republiky předkládaná ministrem Fuksou apeluje na porušení snad všech dohod v dané věci.
Seznámil jsem se s materiálem „Koncepce Ministerstva zemědělství k hospodářské politice s. p. Lesy České republiky (LČR) od roku 2012", kterou předložil ministr zemědělství Ivan Fuksa do meziresortního připomínkového řízení a která se opět zásadním způsobem opírá o systém megatendru svěřujícím jak práce v českých lesích tak prodej státního dřeva několika málo soukromým firmám.
Sedm zásadních bodů, které mají silně negativní dopad do ekonomické, sociální a environmentální oblasti mohou již jen dokreslovat kmotrovské fungování ministerské residence ODS.
1. Koncepce je ve zřejmém rozporu s usnesením vlády č. 1221 z října 2008, které schvaluje Národní lesnický program pro období do roku 2013 a minstrovi zemědělství ukládá zohlednit záměry Národního lesnického programu při realizaci střednědobých politik v resortech a při přípravě souvisejících právních předpisů. Koncepce je tak zákonitě v rozporu se samotným Národním lesnickým programem, který mimo jiné ukládá ministrovi opatření, cituji:
„Podporovat zlepšení sociální situace pracovníků v lesním hospodářství."
„Organizovat správu a obhospodařování lesního majetku, zejména státního, tak, aby přispívala ke zvýšení zaměstnanosti z místních zdrojů...."
„Zlepšit přístup místních firem k lesnickým zakázkám, zejména ve státních lesích."
„Umožnit dostupnost dřevní hmoty pro místní podniky a občany...."
Již na jaře konstatovaly expertní skupiny Národního lesnického programu, že modelem, který v modifikované podobě ministr Fuksa opět navrhuje pro zakázky na práce v lesích a prodej státního dřeva dojde k cituji:
„Omezení přístupu živnostníků, malých a středních firem k veřejné zakázce v jejich regionu, omezení dostupnosti dřevní hmoty pro regionální dřevozpracující podniky, likvidace mikropodniků na venkově a zánik pracovních míst."
2. Koncepce je v rozporu s usnesením Poslanecké sněmovny z dubna tohoto roku, které hlasy všech stran a drtivou většinou (z přítomných 128 poslanců 106 pro, nikdo proti) cituji:
„Doporučuje, aby ministr zemědělství, v souladu s doporučeními expertní skupiny Národního lesnického programu, připravil a následně schválil takové trvalé řešení zakázek a obchodních modelů Lesů České republiky, které bude ekonomicky výhodné pro stát, zajistí rovný přístup malých a středních podniků k zakázkám". Ministr Fuksa model megatnedrů pouze modifikoval a s experty pracujícími pro realizaci Národního lesnického programu se ani jednou nesešel.
3. Koncepce ministra Fuksy apeluje rovněž na rozpor s koaliční smlouvou a programovým prohlášením vlády. Obojí říká: „Koalice, Vláda... bude prosazovat dynamický obchodní systém, který zajistí všem partnerům rovné podmínky."
Dynamický obchodní systém je zejména využívání internetových aukcí dřeva či dřevařské burzy, se kterými koncepce ministra Fuksy počítá pouze pro 1/4 dřeva s tím, že tímto způsobem mají navíc prodávat státní dřevo soukromé firmy. Navržená pravidla zadávání zakázek nezajistí rovné podmínky. Naopak: zcela vyřadí menší a střední dodavatele i živnostníky, kteří se budou muset nechat zaměstnávat za nevýhodných podmínek jako subdodavatelé.
4. Koncepce je v rozporu s hospodářským modelem snad všech ostatních správců lesního majetku včetně Vojenských lesů a statků ČR. Bavorské státní lesy, Rakouské spolkové lesy, Lesy Slovenské republiky, Schwarzenberg atd., nikdo z těchto subjektů si nenechá soukromou firmou své dřevo zároveň vytěžit, přiblížit, ocenit a prodat.
5. Koncepce nedisponuje relevantní legislativní analýzou, která by věrohodně vyvrátila reálné riziko arbitráží, které hrozí, pokud budou smlouvy podle této koncepce uzavřeny a následně zrušeny. Finanční dopad tohoto rizika pro stát může být mnohem vyšší než nevýhodný model hospodaření, který ministr Fuksa navrhuje.
6. Koncepce je v rozporu s navrženými závěry Nejvyššího kontrolního úřadu a evidentně potvrzuje konstatování zprávy Bezpečnostní informační služby.
NKÚ konstatoval, že stát obchodním modelem praktikovaným LČR přichází o velké částky: „forma tržního prodeje dříví prostřednictvím vlastních organizačních jednotek je pro LČR efektivnější, než je prodej dříví nastojato (metodou P) jiným podnikatelským subjektům". Rovněž mezinárodní auditorská firma A. T. Kearney, kterou si najalo ministerstvo zemědělství, doporučila dřevo metodou, kterou ministr Fuksa opět navrhuje vůbec neprodávat kvůli velkým finančním únikům
BIS opakovaně upozorňovala na: „ovlivňování personálních i obchodních záležitostí" (výroční zpráva 2008) státního podniku Lesy ČR i samotného ministerstva zemědělství. Podle BIS jsou LČR příkladem instituce: „která na sebe díky svému značnému majetku soustředila pozornost podnikatelských, vlivových a lobbistických skupin", což: „vytváří prostor pro únik citlivých či utajovaných informací, úplatkářství, klientelismus a korupci" (výroční zpráva 2009).
7. Obchodní model v koncepci je pravděpodobně navržen na základě účelového posouzení a manipulace s daty.
V koncepci jsou uvedeny dva důvody pro obhajobu modelu ministra Fuksy a oba jsou velmi pochybné.
a) Anketa, kterou z 90 oslovených subjektů z řad lesnických a dřevozpracujících firem vyplnila zhruba třetina respondentů, což je skutečně velmi chabé zdůvodnění tak zásadního rozhodnutí o majetku státu. Ostatní subjekty se z obav z manipulace s výsledky odmítly zúčastnit.
b) Druhým podkladem Fuksovi koncepce je vyhodnocení prodeje dřeva u LČR za roky 2008 a 2009 takzvanou nezávislou komisí. Toto vyhodnocení bylo ale vzápětí zpochybněno Asociací českých a moravských dřevozpracovatelů, která má zřejmě na základě uniklé korespondence mezi náměstkem MZe Novákem a ředitelem LČR Sýkorou vážná podezření z manipulace s daty. Musím říci, že i na mne působí nevěrohodně, když za „nezávislou" je označena komise, ve které z osmi členů jsou dva zaměstnanci LČR a pět zástupců velkých firem, které přímo profitují z navrhovaného modelu.
Jiří Mach