V tuzemských lesích letos s nebývalou silou opět udeřil kůrovec. Noční můra lesních hospodářů je zároveň příležitostí pro dopravce zvýšit tržby. Těží z toho především státní ČD Cargo.
„K červnu jsme ve státních lesích registrovali více než milion metrů krychlových kůrovcového dříví. To je čtyřikrát více než ve stejném období loňského roku," uvedla mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková. Příčinou kalamity je podle ní loňské sucho, které oslabilo smrkové porosty a posílilo populace podkorního hmyzu.
Těžaři zasahují především na severní Moravě a ve Slezsku, kde je situace nejhorší.
Vedle nich se přitom činí také železničáři. ČD Cargo za letošních prvních osm měsíců přepravilo meziročně o 500 tisíc tun dřeva více. Je to dvacetiprocentní nárůst. Celkově přitom objem přeprav firmy letos mírně klesá. „Odvoz dřeva je organizován klasickými i nestandardními technologickými postupy formou vozových zásilek, skupin vozů i ucelenými vlaky," sdělil ředitel odboru podpory prodeje Michal Roh. K nejvytíženějším stanicím patří Bruntál, Valšov či Krnov. Podle Roha míří jesenické dřevo do tuzemských i zahraničních pil a celulózek, zájem mají hlavně tradiční odběratelé v Rakousku a Německu. K novým destinacím patří Rumunsko, jež v minulosti dřevo vyváželo, nyní velká část jesenického dřeva končí právě tam. „Rumunsko se stává zpracovatelem dřeva v celoevropském kontextu a vyváží až z něj získané výrobky s vyšší přidanou hodnotou," doplnil manažer ČD Cargo.
Přepravy ale nejsou bez komplikací. Zásadní háček představují výluky na tratích v Jeseníkách a okolí. Byznys s kůrovcovým dřívím by přitom mohl trvat ještě několik měsíců. „Oslabení vitality porostů přetrvává a vysoká populační hustota kůrovců z loňského roku vyvolá výrazný nárůst kůrovcových těžeb v porovnání s rokem předchozím," tvrdí mluvčí MZe. Kromě Moravskoslezska řádí brouk v menší míře na Zlínsku, na jižní Moravě a v jihozápadních Čechách. Podle Ježkové lze ale pro příští rok díky letošním dešťům opatrně předpokládat ústup.
Jan Šindelář, Dušan Kütner