Železniční koridory jsou v krajině doprovázeny zelení nebo procházejí přes lesy. Dosud mohla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) aplikovat zdravý rozum při výběru stromů, které pokácí. To se dělo především tehdy, když bylo riziko, že by padly na trať. Poslanci ale v novele drážního zákona navrhli tuto formulaci změnit. Nově by bylo v zákoně stanoveno, že všechny stromy v okolí dráhy jsou nebezpečné. Z toho vyplývá povinnost je odstranit.
Pro představu o devastaci prostředí, kterou by taková změna způsobila, se stačí projet třeba Posázavským motoráčkem. Všechny stromy, které kolem sebe uvidíte, by musely být vykáceny, a z Posázavského pacifiku byste viděli už jen holé skály.
Již v současnosti přitom může správce trati provádět okamžité kácení dřevin v havarijním stavu, aniž by do toho jakkoliv vstupovalo hledisko ochrany přírody. Zdravé dřeviny může kácet po oznámení orgánu ochrany přírody, který případně může zahájit řízení o omezení kácení. Těchto řízení probíhají jen několik ročně.
Senát naštěstí s touto děsivou změnou nesouhlasil a vrátil novelu drážního zákona zpět do sněmovny. A žádá vyškrtnout z ní problematický pozměňovací návrh poslance Ferance (ANO) obsahující text: "Stromoví a jiné porosty, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdného průřezu dráhy, jsou stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy".
Senátoři přitom argumentují nejen ekologickými důvody, ale i tím, že povinné, ale přitom nesmyslné kácení pásů všech stromů v okolí tratí by bylo nehospodárné vyhazování peněz provozovatelem drah a také nepřiměřeným zásahem do práv vlastníků na jejichž pozemcích stromy rostou.
Poslanecká sněmovna o tom tedy bude znovu hlasovat. V případě, že plénum sněmovny potvrdí své původní hlasování, nebude při kácení podél drah vůbec záležet na tom, zda strom může dráhu skutečně ohrozit (např. měřením stability stromu WLA), ale pouze na tom, kde se strom nachází.
Pokud by při svém (jakkoliv nemožném) pádu mohl teoreticky zasáhnout do průjezdného průřezu dráhy, půjde o strom, který je možno pokácet. To se bude týkat nejen biologicky cenných a zcela zdravých stromů v blízkosti dráhy, ale například i lesů nebo až stovek metrů svažitého terénu.
Novela zákona o drahách byla jako sněmovní tisk 326 zařazena na pořad 39. schůze, která začíná již dnes. Prosím, pište poslancům a poslankyním, ať podpoří senátní návrh.