logo Silvarium tisk

JAN CHARVÁT

PRAHA Stovky kilometrů lesních cest, nepřístupný terén a zajímavá zákoutí. To vše nabízí chráněné krajinné oblasti i bývalé vojenské prostory. Kromě turistů a dobrodruhů toužících po klidu ale lákají i jezdce na silných strojích, vyhledávající naopak vzrušení a rachot. Podle správců lesů ale ničí přírodu. Kvůli cenové dostupnosti těchto strojů a množství půjčoven je jich přitom stále více.

„K neoprávněnému vjíždění čtyřkolek a motocyklů dochází ve všech námi spravovaných lesích. Ale nejvýrazněji se s tímto problémem potýkáme v oblasti zrušeného vojenského újezdu Ralsko,” řekla LN mluvčí státního podniku Vojenské lesy a statky (VLS) Hana Politzerová. Podle ní čtyřkolkáři porušují zákon o ochraně přírody, protože vjíždí i na vrcholy kopců, které jsou pod určitým stupněm ochrany přírody. Čtyřkolkáři se navíc podle ní začínají organizovat do velkých skupin. „Máme informace, že se z tohoto sportu stal organizovaný byznys. Průjezdy lesy, a nejen těmi našimi, zajišťují za úplatu lidé, kteří neváhají k této činnosti využívat různé inzertní kanály v čele s internetem. Často se pak stává, že do lesů organizovaně vjíždí skupiny dvaceti až třiceti čtyřkolek. Dopady tohoto počínání se pak samozřejmě násobí,” doplnila Politzerová. Proti takto velkým skupinám navíc správci lesů nic nezmohou a dochází i k potyčkám.

Bezradná je většinou i policie. Když totiž někdo divokou jízdu nahlásí, jezdci jsou pryč dříve, než se spojí telefonní hovor. Podobné zkušenosti jakov Ralsku hlásí i chráněné krajinné oblasti z celé republiky, například Český ráj či Beskydy, kde v poslední době zjišťují i organizované skupiny zahraničních jezdců.

Hlídat bude vrtulník s termovizí Také proto chce proti tomuto sportu nyní zakročit i ministerstvo životního prostředí. Odbor výkonu státní správy ministerstva sídlící právěv Ralsku v těchto dnech rozesílá e-maily, v nichž žádá o pomoc a spolupráci nejen VLS, ale i vojenskou policii a Policii ČR. Dle e-mailu bude nyní hrozit jezdcůmaž stotisícová pokuta. Zatím se tyto pokuty pohybovaly spíše v řádu tisíců.

Koordinovanou razii potvrdil i zástupce ředitele odboru Jiří Holý. „Ano, máme tu s těmito jezdci stále větší problém a chceme ho řešit důrazněji. Podrobnosti ale sdělovat nebudu,” uvedl. Policie ČRpouze sdělila, že plánuje ve spolupráci s lesní stráží v dotčených oblastech speciální akce. „Budeme využívat i vrtulník s kamerou a termovizní technikou k odhalování a dokumentaci tohoto druhu protiprávního jednání,” uvedl tiskový mluvčí Policejního prezidia Jozef Bocán.

Existenci hromadných jízd potvrdil i prezident občanského sdružení Čtyřkolkáři Jiří Ledvinka. Sám podobné akce pořádá. Ovšem podle jeho slov výhradně na pronajatých místech či se souhlasem dotčených úřadů. Organizováním těchto legálních jízd chce soustředit jezdce na konkrétní místa a zabránit spanilým vyjížďkám po chráněných oblastech. Úplně jim ale zamezit nedokáže.

„Klubovny sdružující se jak z okresů, měst, tak vesnic a podobně jsou po celé republice. Nedokážeme našimi akcemi předejít všem těmto nepříjemnostem ani neručíme za pár pitomců, co se prohání lesem protizákonně,” řekl Ledvinka. Nikdy prý však neslyšel o tom, že by za ilegální jízdu někdo vybíral peníze.

Zbraně na obou stranách Ledvinka však také poukázal na jeden zásadní problém. Čtyřkolkáři dnes skoro nemají kde legálně jezdit. V oblíbených lokalitách totiž přibývá zákazových značek. „Všechna místa, kde se dalo jezdit, se pomalu zavřela, většinou proto, že tam zelení našli nějakého broučka. To je i případ Ralska. Nikdo s námi nechce komunikovat – kraje, města ani ministerstva,” zlobí se Ledvinka, podle kterého by úřady jejich požadavky přehlížet neměly. Dnes už se totiž jedná o velmi populární a rozšířený sport s mnoha tisíci jezdců a hrozí další přibývání konfliktů mezi čtyřkolkáři a správci lesů.

V minulosti se podle Ledvinky staly i případy, kdy někdo natáhl mezi stromy drát nebo rozsypal hřebíky. Agresivně si obě skupiny vyhrožují i na internetových fórech a policie na Mladoboleslavsku eviduje i případ, kdy myslivec po jezdci vystřelil. Zbraň údajně nezřídka vozí i jezdci čtyřkolek. „Zbraň vozím na obranu, protože myslivci ji také mají. Pokud se s tím něco neudělá, je otázka času, kdy dojde k neštěstí,” řekl anonymně LN jeden z jezdců.

O problém se nyní začal zajímat i nový náměstek ministra životního prostředí Vladimír Dolejský, který dlouhá léta pracoval v lesnictví a se čtyřkolkáři má bohaté zkušenosti. Spíše než represi by preferoval kompromis. „Možností řešení je vymezení legálních tras či areálů v místech, kde nemůže docházet k ohrožení přírodních hodnot území a rušení živočichů, primárně by však taková místa měla být hledána zejména mimo zvláště chráněná území, například v bývalých vojenských cvičištích či lomech,” uvedl Dolejský.

Vojenské lesy o tomto kroku již v minulosti právě v oblasti Ralska uvažovaly. Jenže jak jezdců přibývalo, z nápadu sešlo. „Nakonec jsme od tohoto záměru upustili s podezřením, že na tomto vymezeném území by pravidla dodržovala pouze část těchto motoristů a že by tato pro nás nákladná opatření stejně nevedla k úplné eliminaci neoprávněných vjezdů do ostatních prostor,” dodává Politzerová.

Vjezd mimo silnice je až na několik výjimek zákonem zakázán

* Čtyřkolky smí jezdit po všech pozemních komunikacích, jako jsou silnice, dálnice či místní komunikace. Na účelové komunikace, jako jsou pole či lesní cesty, smí vjet, jen pokud to nezakazuje zákazová značka či zábrana. Lze si také vyjednat vjezd u příslušných úřadů nebo dojet k vlastní nemovitosti. * Čím čtyřkolky v lesích škodí? Rušivě působí na volně žijící zvířata: na běžnou lesní zvěř (jeleni, srnci) i na ohrožené a chráněné druhy (tetřevi, vzácné šelmy). Vozidla projíždějící mimo lesní cesty poškozují stromky a další vegetaci a způsobují v půdě erozní rýhy. Hluční jezdci obtěžují i ostatní návštěvníky. Ruší turisty a rekreanty, kteří hledají v přírodě klid. * Bez zvláštního povolení či oprávnění je zakázán vjezd na všechny účelové komunikace, které se nachází na území chráněných krajinných oblastí. Do lesů či luk mimo zvláštní ochranu je zakázán vjezd, pokud je zde umístěna značka zákazu či závora. Mimo jakékoliv komunikace je jízda zakázána vždy.

 

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě