MILENA JÍNOVÁ
Děti z Poděbrad si odskočily od tabletů a počítačů do lesa. Učily se rozeznávat stromy a lesní zvuky. Myslivci jim poskytli zázemí
Poděbrady – Chata mysliveckého spolku Borek z Pňova Předhradí se na necelé dva dny stala domovem poděbradských dětí. S nimi tu od pátečního večera do sobotního odpoledne strávily příjemné a poučné chvíle pedagožky z Centra lesní pedagogiky, které je součástí Sdružení přátel Domu dětí a mládeže Symfonie.
Centrum začalo vloni spolupracovat s arte terapeutkou Andreou Jůdlovou Novotnou. Během loňských prázdnin spojily pedagožky výuku v lese s výtvarnou výchovou. „Dělaly jsme jednodenní akce, kdy jsme chodily do přírody, hrály se hry, povídalo seolese, děti se dozvěděly, jaké stromy v lese rostou. A daly jsme do lesní pedagogiky nový prvek a to je výtvarno. To, co se děti dozví v lese, pak s paní Andreou výtvarně ztvární. Ať se jednalo o zvuky nebo o to, co nahmataly, když měly zavázané oči. Je to vlastně i prožitková pedagogika," uvedla jedna z pedagožek Aneta Knyplová s tím, že s myslivci v Pňově se zkontaktovaly tak, že se rozhodly udělat nějakou vícedenní akci a hledaly prostor, kde ji udělat. Sehnaly kontakt na myslivecký spolek Borek. „Je to blízko Poděbrad, v lese, takže pro naše aktivity jak dělané," vysvětlila Aneta.
Myslivci se o děti starali naprosto vzorně. Nejen, že Centru lesní pedagogiky poskytli chatu zdarma, ale ještě pro ně zajistili stravování.
Mladé učitelky to neměly vůbec jednoduché, protože věkové složení dětí bylo od čtyř let po ty nejstarší. „Nakombinovat program pro takové děti je pro lesního pedagoga složitější, než když má jednu věkovou skupinu. Děti si prošly od základů. To znamená aby rozeznaly druhy stromů, které jsou v tomto lese k dispozici, ty, co nebyly, tak alespoň na obrázku. Takže aby si ty menší děti uvědomily rozdíl mezi listnatým a jehličnatým stromem," popsala součást programu druhá z organizátorek pobytu Radka Stolariková. Děti si ale povídaly také o dřevu jako takovém. Dozvěděly se o rozdílech v hustotě dřeva, ve vlhkosti, dělaly si vývrty a z nich s terapeutkou malovaly přírůstky. Zjistily, že během života stromu jeho růst ovlivňuje například i počasí.„Pakjsme přešli na zvěř, protože ta je také součástí lesa. Rozeznávali zvuky zvěře, ukazovali jsme si paroží. Ukázaly jsme jim trus zvířat a pobytové znaky, například rozhrabaná místa od prasat a podobně. Ale také si děti vyzkoušely, jak se sází stromy," dodala Radka Stolariková s tím, že všechno se snaží pedagožky dětem ukázat prožitkem. Děti si například nasadily na hlavu paroží a běhaly s ním mezi stromy, aby si uvědomily, jak těžké to má třeba jelen, když se po lese musí pohybovat.
My jsme ty nejmenší děti zachytili uvnitř chaty u hořícího krbu právě ve chvíli, kdy měly namalované na papíře letorosty a terapeutka se jich ptala, co jim obrázky připomínají. „Sluníčko..., bránu do vesmíru," zněly odpovědi a Andrea Jůdlová Novotná byla spokojená s jejich nápady.
Všechny čtyři dámy,kterése dětem věnovaly každou vteřinu, poděkovaly myslivcům za jejich péči a těší se na další akce s poděbradskými dětmi.