Zmocněnce pro kůrovcovou kalamitu z hlediska dopravy zavedl od ledna Moravskoslezský kraj. Důvodem je rychle se zvyšující počet poničených silnic II. a III. tříd, po kterých je přepravováno dřevo napadené kůrovcem. Nejvíce takto postiženou oblastí v kraji je Bruntálsko. „Tu funkci jsme zřídili proto, že jenom takové to pokládání asfaltu, aby se zakryly ty nejhorší díry, nás loni stálo skoro celý rozpočet, který byl původně plánován na oblast Bruntálska," zdůvodnil náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka (ODS) s tím, že přetížené kamiony jezdí s vytěženým dřevem po cestách, které jsou spíše cyklostezky, a ne silnice pro auta.
„Proto potřebujeme s vlastníky lesů koordinovat to, aby když nějakou cestu opravíme, aby to svažiště bylo na opačné straně toho kopce. Abychom neopravili cestu za 20 milionů, kterou ty kamiony další rok zase zničí," vysvětlil.
Podle ředitele Správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáše Böhma je těžba dřeva kvůli kůrovci oproti běžnému stavu aktuálně sedminásobná. „Těží se v oblastech, kde silnice nejsou na takovou zátěž stavěny. Asi nejvíc poničený úsek je mezi Holčovicemi a Karlovicemi, kde zmizel celý les," upřesnil. Komunikace mají nejčastěji vyjeté koleje a porušenou stabilitu.
Zmocněnec nebo také tzv. kůrovcový asistent by měl na základě jednání s Lesy ČR a vlastníky lesů domluvit, jak bude probíhat těžba a jakým způsobem bude koordinována přeprava dřeva do zpracovatelských závodů. „A na základě toho si vyhodnotíme, kde si můžeme dovolit silnice opravit tak, aby to bylo efektivní a nějakou dobu byly opravené," doplnil Böhm.
Upozornil, že v dohledné době by měl být také zpracován materiál pro krajský úřad, aby mohl jednat se státem o kompenzacích nebo dotacích, protože nyní jsou dotace jen pro obce a jejich komunikace. „Lesy ČR mají ve smlouvě ošetřeno, že když firma, která dřevo sváží, rozbije cestu, tak ji musí uvést do původního stavu.
Ale bohužel ta podmínka neplatí pro místní a krajské komunikace. A pro kraje je nevýhodné i to, že ministerstvo zemědělství slíbilo obcím nějakých 300 milionů korun na cesty poškozené v souvislosti kůrovcem, ale kraj není oprávněný tyto peníze čerpat. Takže my musíme ty cesty opravovat z vlastních zdrojů," uzavřel náměstek hejtmana Unucka.
Pavel Karban