Monika Filipová
Vyšší odborná škola lesnické a Střední lesnická škola Bedřicha Schwarzenberga v Písku přijde o školní polesí Hůrka a sloučí se se Školním rybářstvím Protivín. V červenci vznikne nový celek s názvem Krajské školní hospodářství. Důvodem má být zlepšení ekonomiky. O novince rozhodli krajští zastupitelé.
Řediteli písecké lesnické školy Jiřímu Holickému zbývá jediné. Smířit se s realitou a snažit se udržet kvalitu školy i v budoucnu na stejně vysoké úrovni jako dosud.
- Jak to vypadá v dnešní době, chtějí být mladí lidé lesníky?
Určitě. Protože lesnické vzdělání v sobě spojuje zdánlivě neslučitelné věci. V tom je jeho kouzlo. Je o tom, že spojuje přírodní, technickou, ekonomickou a společenskou složku. Ten, kdo má rád přírodu, se v profesi může najít. Mnoho našich studentů po ukončení školy odchází studovat nejen vysoké školy lesnického zaměření, ale i další příbuzné obory. Pokračují také ve studiu práv, ekonomiky, následně se vyprofilují. Pevně doufám, že počet studentů bude při letošních příjímacích zkouškách stejný jako loni. Pro současný školní rok 2013/2014 jsme obsadili maturitní obor kompletně, z poloviny jsme ho naplnili na učebním oboru, zcela pro vyšší odborné studium.
- Vaše škola je vyhlášená a má velkou tradici. Letos slavíte 130 let od jejího založení. Budete slavit?
Větší oslavy chystáme na podzim. Ve spolupráci s Českou lesnickou společností pořádáme 25. září celostátní seminář v Písku na téma Vzdělávání v lesním hospodářství. Konference bude mít téma od učňovského až po vysokoškolské vzdělávání.
- Od kraje jste ale nedostali zrovna milý dárek. Co pro vás bude odebrání školního polesí znamenat?
Budeme muset praktickou výuku zajistit tak, aby ji studenti měli v nezměněné formě. Rádi bychom, aby její kvalita stoupala. S novou organizací budeme muset vytvořit smlouvu o zajišťování vzájemných praxí. Co to přinese, uvidíme až podle toho, jak dopadnou vyjednávání. Pevně doufám, že záměr kraje zvýšit úroveň odborných praxí bude naplněný.
- Takže budete fungovat i nadále na Polesí Hůrky nebo budou muset studenti na praxi jezdit jinam?
Převážná část našich praxí se koná na ŠP Hůrky. Máme ale i jiné, doplňkové praxe, které jsou u partnerů naší školy. My bychom na tomto systému neradi něco měnili. Všechno je o penězích a Hůrky a městské lesy Písek jsou kilometrově mnohem blíže, než jiné lokality.
- Jak byste dopravovali studenty jinam?
Na to teď nedokážu odpovědět, tyto informace nemám. Vše záleží, jak zřizovatel nastaví celý mechanismus.
- Máte se slučovat se Školním rybářstvím Protivín, jak to do sebe zapadne?
Jako škola i nadále zůstáváme suverénním subjektem. Sloučení školních majetků je na jednu stranu lákavé, protože se to týká obecně krajiny jako celku. Dneska jsou vlastníci, kteří mají pole, rybníky i lesy. Obecně trend agroforestu podporuje i Evropská unie, ale vzdělávací procesy v jednotlivých oborech jsou dnes již velmi objemné. Dodnes si spousta lidí myslí, že lesník má flintu, psa a chodí do lesa. Když se řekne lékař, každý ví, že je toto povolání rozdělené do oborů zubař, očař, chirurg a podobně. V lesařině to funguje stejně. Máme specialisty na těžební činnost, pěstební činnost, hospodářsko-úpravnickou činnost, obchod se dřívím a tak dále. Jsou to specifické věci a objem vědomostí a výukové látky oboru je dnes rozsáhlý. Při výuce je velmi dobré, když zazní i informace pro studenty třeba o vodách, či zemědělství, nicméně ten prostor má své jasné objemové a legislativní limity.
- Co na sloučení říkali sami studenti?
Jejich reakce byly velmi odmítavé. Dalo mi práci, abych našim žákům vše vysvětlil a uklidnil je, že je potřeba být trpělivý a vždy korektně argumentovat a hájit zájmy oboru. Je potřeba vést mladé lidi k tomu, aby se naučili vyslechnout si názor někoho jiného a zároveň o všem přemýšlet z různých úhlů pohledu. V české společnosti se míra tolerance různých názorů vytratila. Troufám si tvrdit, že to brzdí rozvoj naší společnosti. Škola chce po studentech, aby vstřebávali různé názory z různých proudů, dokázali si na ně utvořit vlastní názor a pokud chtějí nějak reagovat, měli by najít kultivovaný způsob.
- A váš osobní názor, bylo podle vás slučování nutné?
Idea zajistit odborné praxe je zcela legální. Jde o to, jaké nástroje se využijí. Vždy je pro vzdělávací ústav lepší, když jsou procesy pod jednou střechou. Nicméně po republice i Evropě fungují různé systémy. Kraj je zřizovatelem naší organizace, je to tedy rozhodnutí vlastníka a nám nezbývá než se podřídit jeho vůli. Čas ukáže, zda rozhodnutí zastupitelů kraje byla moudrá. Je ale korektní říci, že postup zastupitelů Jihočeského kraje je opačný než záměr vlády České republiky a Ministerstva zemědělství ČR.
- Promítne se sloučení do žádostí o dotace?
Máme dva velké evropské projekty. Jeden je v rámci konkurenceschopnosti a vzdělávání, druhý zavádění nových technologií. Oba jsou svázané nejen se školou, ale i školním polesím. Byly podávány, aby se kombinovala teoretická a praktická část. Jak dopadnou je záležitostí rozhodnutí kraje. Oba ale cíleně směřují k tomu, že škola usiluje o zkvalitnění případně rozšíření nabídky studia. V současné době musíme vyčkat, jak si všechno sedne. Jestli o ně přijde nebo jí zůstanou.
Dnes se tlačí na školu, aby usilovala o zkvalitnění výuky v oboru školkařství, případně aby vychovávala kvalitní lidi z oboru lesního mechanizátora. Moje komunikace s lesnickou odbornou praxí je taková, že už si dnes firmy přímo říkají, co je trápí, jakým směrem má škola napnout úsilí. A to je právě i dobrá známka toho, že komunikace není založená jen ve směru škola, rodič, ale i v odborné linii. Myslím, že během například pěti let se ukáže, zda byl krok kraje správný či nikoli.
- Jaké máte plány do budoucna?
Z dlouhodobých je hlavním cílem, aby šla praktická výuka nahoru. Je to o tom, abychom postupnou prací s pedagogickým sborem usilovali o kvalitní teoretickou výuku a v neposlední řadě aby si škola udržela bohaté zahraniční kontakty. To, co se děje kolem naší školy se hluboce dotýká i jich. Naši partneři jsou prakticky v celé Evropě. Nejužší kontakty máme v Polsku, Německu, Rakousku, Slovensku, Francii. Studenti tam nejezdí jen na exkurze, ale i na praxe. Komunikace bude muset být hodně trpělivá a vysvětlovací.
Pro střednědobé a krátkodobé plány bychom rádi inovovali informační systémy školy a pokusili se ve zvýšené míře po chod školy a pro samotnou výuku více využívat moderních IT technologií, které lesnický obor v praxi již dnes posouvají velmi rychle vpřed.