logo Silvarium tisk

Karel Toman

Chřiby - Stiskne ruku a mžourá do ostrého slunce babího léta. Ležérním grifem kamioňáka vytáhne cigaretu z krabičky a opře se o zábradlí verandy rodinného domku v podhůří Chřibů. Nejmenovaný šofér krachujícího dřevařského gigantu Less.
"Ještě večer jsme jezdili. Dnes dopoledne ale přišla SMS, že máme pozastavené čerpací karty," vypráví ve středu v podvečer třicátník, který u Lessu Jana Mičánka jezdí s kamionem přesně rok.
"Některá auta hlavně v Čechách stála už od pondělka, některé rajóny ale jely ještě v úterý. Nevím, podle jakého klíče. Lesy ČR nám každopádně zastavily vývoz, takže z lesa nedostaneme už ani klacek," vzpomíná na události staré sotva pár hodin.
Zlaté časy kamionu v řetězech. Teď vězí v kravíně
"Šel jsem k Lessu, protože to je solidní firma. Platí dobře a všechno oficiálně na pásce. V rámci vnitrodopravy je určitě jedna z nejlepších," říká řidič o flotile asi 140 kamionů firmy Less, která vozí kulatinu a štěpku po celém Česku.
Ve svém smartphonu klouzá prstem po fotkách. Jedna série patří do řetězů obutému náklaďáku plnému kulatiny uprostřed romanticky zasněženého lesa.
Jeho názor na veleúspěšnou společnost s dvacetiletou tradicí se ale začal brzy nahlodávat.
"Zkraje roku, když se o tom začalo psát, posílal Mičánek maily, jak je to všechno v pořádku a kdo mu co všechno dluží. O tom, že dluží miliardy on, tam ale nebylo nic. Divné bylo už to, že naše firemní stránky od 14. května stojí. Vždycky na nich komentoval dění v médiích, a teď ani čárku," uvažuje řidič, jehož kamion čeká plně naložený v servisu.
"Auto mám údajně spravené, ale nevím, kdo to zaplatí. A stejně nemám na naftu," krčí rameny. Náklaďák jeho kolegy, který bydlí v sousední vesnici, vězí také naložený kulatinou v nedalekém kravíně.
Čí je to dřevo v lese a na korbě?
"Vůči zaměstnancům to není fér. Kdyby řekl 'Ano, jde to do háje, hledejte si práci', tak víme, na čem jsme. Ale takto neví nikdo nic. Jen čekám na telefon, že nám oznámí, že nám odblokovali palivové karty. Nevím ale, jak dlouho mi bude firemní mobil fungovat," naznačuje, jak na denní provoz obří firmy a její řadové zaměstnance dopadá bitva, která se teď mezi věřiteli rozpoutala o dluhy Lessu ve výši zhruba tří miliard korun.
Jedním z těchto věřitelů jsou státní Lesy České republiky, v žargonu řidičů Lessu nazývané "Lesočeši". Právě osud státního dříví na korbě kamionu odstaveného v kravíně, ale také toho, které má Less už připraveno k odvozu, by měl nejvíce zajímat daňového poplatníka. Právě ono totiž může části věřitelů sloužit k pokrytí ztrát.
"Čí je to dřevo, co zůstalo v lese? Naše už asi ne," klade si řidič podobné otázky, které teď bude muset zodpovědět také v úterý jmenovaná konkurzní správkyně Monika Cihelková. Poslankyně Kateřina Klasnová přitom ztráty Lesů ČR kvůli pádu Lessu odhadla na tři čtvrtě miliardy korun. Aktuálně.cz podnik požádalo, aby se k tomuto podezření vyjádřil, ten tak však ani po dvou dnech neučinil.
Ve firmě se mluví o Babišovi a privatizaci "Lesočechů"
"Krádeže dříví? O tom nevím. Se mnou jako řidičem kamionu je vždycky hajný a ten má nad sebou revírníka, který je Lesočech. Je ale možné, že se to děje. Buzerujou ostatní a sami mají v lesích bordel. Je to komunistický podnik. Fungují od šesti do dvou a pak vám ani nezvednou telefon," uvažuje řidič, který podle svých slov neví, co vozí. Před časem to přitom byl právě kamion Lessu, který kontrola přistihla se zčásti neevidovaným, neboli pravděpodobně kradeným nákladem.
"Jestli je konkurz tunel na věřitele? Může být, klidně. Nebo je to tak, jak se ničí konkurence, že se koupí a nechá se padnout na držku. Je přece divné, že do toho leze Babiš, který už má Wotan a Uniles, když musel vědět, že mu to Mičánek nevrátí. Třeba mu šlo o to, dostat se do Lessu a obejít tak antimonopol," dává zaměstnanec Lessu nahlédnout do úvah, které teď po firmě kolují.
Andrej Babiš totiž před časem získal za svou půjčku Lessu kontrolní podíl v holdingu. Podle insolvenčního rejstříku mu Jan Mičánek stále dluží 311 milionů.
"Mluví se taky o tom, že se to celé hraje na privatizaci Lesů ČR," dodává šofér.
"Nevím, co bude. Dispečer by pro nás práci měl, ale není za co natankovat. Výplata zatím chodila vždycky bez problému. Otázka ale je, jestli dostaneme peníze za září," vraští čelo jeden ze 696 zaměstnanců Less & Forest. Celý holding Less svého času uváděl 1500 zaměstnanců.
Prezident Asociace českých a moravských dřevozpracovatelů Zdeněk Valný se obává, že pád Lessu je jen první kostkou z dlouhého domina krachů firem a živnostníků, kteří jsou na práci pro Less závislí.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě