Vyškovsko – Kůrovcová kalamita a extrémní sucho stojí nejen za devastací lesů na jihu Moravy. Jen letos se z nich odvezou stovky tisíc kubických metrů dřeva. Vliv to má i na stav silnic. Jsou plné kolejí, prasklin, mají narušené krajnice. Cena oprav? Nedozírná.
Naložený kamion dřevem má většinou kolem čtyřiceti tun, vážit může až osmačtyřicet tun. Na jednu odvozní soupravu se vejde dvacet až třicet metrů krychlových dříví. „Například z lokalit ve správě lesnické divize v Plumlově jich měsíčně odjede asi tisícovka," přiblížil mluvčí Vojenských lesů a statků Jan Sotona. Mimořádně rozsáhlé kácení lesů a s tím spojené odvážení vytěženého dřeva po silnicích druhých a třetích tříd postihlo především Vyškovsko. „Silnice nejsou dimenzované na nadměrnou dopravu plně naložených nákladních aut. Mnohé z nich navíc nemají potřebnou šířku, proto se na nich vyjíždí koleje a auta likvidují kraje vozovek a krajnic. To narušuje jejich celkovou stabilitu," uvedl vedoucí oblasti Střed jihomoravské správy a údržby silnic Vojtěch Vybíral.
Dodal, že ohroženy jsou také mosty a propustky. „Jihomoravský kraj i my s vlastníky lesů i se zástupci dopravců dřeva jednáme o spoluúčasti na opravách. Řešíme i úklid silnice v Dědické ulici ve Vyškově. Nákladní auta navážející dřevo na vlakové nádraží znečišťují silnici od viaduktu směrem do Dědic," informoval Vybíral. Podobné problémy řeší správci cest a silnic v celém kraji.
Alena Grycová