Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
U železničních tratí je podle drážního úřadu příliš mnoho stromů, které tam nemají co dělat a jsou nebezpečné. Jak ukázal i konec letošního roku, při silném větru padající porosty
provoz na kolejích zcela ochromí. Kontroloři proto teď obcházejí hlavní tahy a evidují stromy, které budou chtít nechat pokácet.
osoba
--------------------
No tamhle ten je jasnej, že jo.
Jan BERÁNEK, redaktor
--------------------
Ty čerstvé stopy po vichřici hovoří jasně. Strom, který už u trati nemá co dělat.
osoba
--------------------
Ten už je tak starej, že už ulítaly větve.
Jan BERÁNEK, redaktor
--------------------
Jsme kousek od Děčína. Skupinka úředníků si přišla prohlédnout, v jakém stavu je okolí trati. Pro vysvětlení, železnice má šedesátimetrové ochranné pásmo. V něm je možné nařídit kácení všeho, co může dopadnout na koleje, a takový smrk může mít i padesát metrů. Tady by ale muselo v takovém případě zmizet skoro všechno. Vlaky jezdí i těsně vedle stromů, které nepatří k odolným druhům a jsou i napadené. Pár stromů tady už má tečky, o jejich kácení je rozhodnuto. Jenže je to pořád jenom zlomek.
osoba
--------------------
Jedná se o támhle tu břízu třeba vysokou v pozadí, nebo tadyhle...
Jan BERÁNEK, redaktor
--------------------
České tratě jsou v posledním desetiletí zřejmě nejvíc zarostlé v historii. Pro porovnání, stejné místo v roce 1987 a loni. Výsledek byl patrný při říjnové vichřici Herwart, do spadlých stromů najelo celkem 14 vlaků.
osoba
--------------------
Tady u toho přejezdu jako tam zastavíme...
osoba
--------------------
Co se týká tadyhle toho stromu, tak je třeba tenhle ten jste vyhodnotili? Ten jako ke kácení, jo?
Jan BERÁNEK, redaktor
--------------------
Pokračujeme o kus dál, v Ústí nad Labem. Úředníci chtějí mít do konce roku seznam nezbytného kácení aspoň pro hlavní tratě.
osoba
--------------------
Porost náletů akátu, javoru a vrby půjde pryč v tom drážním kilometru 570 až 760.
Jiří KOLÁŘ, ředitel, Drážní úřad
--------------------
Priorita je vybrat to nejhorší, to, co může opravdu ohrožovat tu bezpečnost.
Jan BERÁNEK, redaktor
--------------------
-Jeden z hlavních problémů, který může za to, jak jsou české tratě zarostlé, jsou složité vlastnické poměry. Vidět je to i tady, tyto vysoké stromy jsou zřejmě na soukromém pozemku, a tak by je měl pokácet majitel, na své vlastní náklady. Teď zřejmě začne poměrně složité papírování, na jeho konci ale může být i exekuce, ta už takto postihla i Lesy České republiky. Od razítek by potom práci mohly přebrat motorové pily už na konci zimy.