Desítky milionů korun utratily Lesy České Republiky (LČR) během uplynulých let za opravy rozbitých a rozbahněných lesních cest v Jizerských horách. Některé jsou pokryté asfaltem, většina je však vytvořená z perku. Stavba zcela nových cest se chystá v okolí Josefova Dolu.
Cesty pokrývá většinou perk. A i když postrádají klasické turistické značení, nacházejí si stále větší oblibu u návštěvníků hor. Pomáhají totiž odlehčit hlavním turistickým tepnám.
„Naše lesní cesty stále slouží potřebám lesníků, aby na nich mohla projet i těžká technika. O značení proto neuvažujeme. Ze zkušeností ale víme, že si je nacházejí i turisté nebo cyklisté. A jsme rádi," zmínil ředitel Krajského ředitelství Lesů ČR Liberec Ludvík Řičář.
Tyto cesty podle něj volí především ti, kdo si chtějí cestu lesem užít ve větším klidu. „Pokud jde někomu na kole víc o polykání kilometrů a rychlost, pojede asi spíš po asfaltovém úseku," zmínil Řičář. Jeden kilometr vyjde na dva až tři miliony
Lesy drží kontinuitu povrchů. Pokud cestu kryl asfalt, vrátí se i po opravě. Perk je zase tam, kde býval historicky. Ceny opravovaných cest se různí podle toho, v jaké terénu se vinou. V průměru ale jeden kilometr vyjde na dva až tři miliony korun. Zajímá vás dění v krajích?
Za cenu jednoho vydání získáte všechny regionální přílohy.
Loni LČR dodělaly lesní cesty Příkrá a Pod Maliníkem na Harcovském hřebeni. Rok předtím v sedle Maliníku v Bedřichově na Jablonecku otevřely dvě nové, téměř 3,5 kilometru dlouhé lesní cesty Harcovský hřeben a U Hašlerky. Vyšly na 8 milionů korun.
V této oblasti se ještě příští rok počítá s opravou tak zvané Galerovy cesty. Opravené trasy mají v budoucnu tvořit ucelený okruh především pro běžkaře, kteří nechtějí jezdit v přelidněné části Jizerskohorské magistrály.
Nový perkový povrch kryje také cesty z Harcova. LČR například dodělaly necelé dva kilometry cesty u Trianglu. Nová je také třeba cesta mezi rozcestím U Lesní školky a U Buku. „Dřív to bývaly lesní stezky s otřesným povrchem, dnes se tam dá jet s kočárkem. Těch cest je teď v Harcovském hřebeni celá řada," zmínila Dagmar Janáčová.
„Snažíme se opravovat koncepčně a průběžně vždy větší území. V poslední době se dělaly navštěvovanější úseky, kterých si lidé víc všimnou. Faktem je, že na Liberecku je těch cest více než třeba na Tanvaldsku. I práce tam máme víc než v jiných částech revíru," poznamenal Ladislav Němec, který má u Lesů ČR na starosti stavební činnost. Opravené propustky, vyčištěné příkopy
Před dvěma lety Lesy opravily téměř dvoukilometrový úsek lesní cesty Šizita. Leží v obtížně přístupném terénu ve výšce 820 - 850 metrů nad mořem. „Kromě nového povrchu má cesta opravené propustky nebo vyčištěné příkopy. Takto postupujeme u všech opravovaných cest," zmínil Němec.
Příští rok se bude opravovat propojka silnice kolem Josefodolské přehrady s Kristiánovskou cestou. „Zrovna v tomto úseku jezdí tisíce cyklistů za rok, našich aut tudy projede jen zlomek. Když je cesta namoklá, narušují pneumatiky bicyklů povrch. Oprava je tu velmi potřeba," zmínil Řičář.
Během dvou let vzniknou dvě zcela nové cesty. Na říjen příštího roku se plánuje otevření asi dvoukilometrové cesty Za Kamenicí, která propojí Karlov a Dolní Maxov.
„Pro cyklisty to bude bezvadná zkratka. Navíc nepojedou po hlavní silnici, ale lesem. Sice tam nebudeme moci auty, ale stavbě těchto cest fandím, pro turismus mají význam a často lepší povrch, než máme v obci," zhodnotil starosta Josefova Dolu Jan Miksa.
Připravuje se také propojení Josefova Dolu a Jiřetína pod Bukovou. „Úsek bude měřit čtyři kilometry. Také tato cesta bude myslím oblíbená u turistů nebo cyklistů," zmínil Němec.