Jan HRUBEŠ, moderátor
Zvláštní telefonní linku spustila ode dneška Správa Národního parku Šumava pro veřejnost. Lidi tak můžou oznámit podezření na nezákonné kácení stromů napadených kůrovcem. Aktivisté ale tvrdí, že tím se vůbec nic neřeší.
Jan DVOŘÁK, redaktor
Pokácený zdravý strom, těžba probíhající v místech, kde je to nelegální, přesně pro takové případy zřídila Správa Národního parku Šumava telefonní linku pro veřejnost, která bude v provozu tři dopoledne v týdnu.
Pavel PECHOUŠEK, mluvčí Národního parku Šumava
Jsme připraveni řešit i jednotlivosti jako je například oznámení o jednom špatně pokáceném stromu.
Jan DVOŘÁK, redaktor
Správa parku ale upozorňuje, že případný nahlášený podnět nemusí být řešen okamžitě.
Daniel ČERNÝ, referent lesních ekosystémů, NP Šumava
My určitě nejsme schopni odpovědět na každý dotaz ihned. V každém případě budeme schopni odpovědět do 4 dnů a bude-li vyžadovat situace, tak se na daném konkrétním místě můžeme sejít.
Jan DVOŘÁK, redaktor
Čtyřdenní lhůta na vyřešení je ale podle ekologických aktivistů neúměrně dlouhá. Za tý dobu se prý dá případný problém zahladit. Zřízení veřejné telefonní linky tak prý nic neřeší.
Vratislav VOZNÍK, mluvčí aktivistů
Je to jedno technické opatření, není to systémová změna. Je to v podstatě jenom nástroj, abychom na sebe takzvaně neházeli špínu.
Jan DVOŘÁK, redaktor
Pro fungování šumavské telefonní linky se navíc vedení správy parku stanovuje jednu podmínku.
Pavel PECHOUŠEK, mluvčí Národního parku Šumava
Pokud volající oznámí problém dříve médiím než dojde k ověření přímo v lese anebo přímo v terénu, nebude tento při dalším telefonátu brán jako důvěryhodný.
Jan DVOŘÁK, redaktor
Telefonní linka bude zatím v provozu 1 měsíc. Pak správa národního parku vyhodnotí, zdali má smysl. Jan Dvořák, Česká televize, Šumava.