Martin Flora, Marie Růžková
Účinnosti nabývá zákon, kterým se mění dosavadní úprava přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí.
Nový zákon (č. 173/2012 Sb.) mimo jiné vrátí obcím kolem dvou tisíc hektarů lesů, které po roce 1949 převzaly tehdejší organizace Ministerstva obrany a v současné době na nich hospodaří státní podnik Vojenské lesy a statky. Na tento historický majetek obce čekají již dvacet let, neboť předchozí novely zákona č. 172/1991 Sb., o přechodu některého majetku z vlastnictví České republiky do majetku obcí, tento problém neřešily. Novou naději přinesl obcím až návrh zákona, který připravilo SVOL (2011).
Podle schváleného zákona tak přecházejí dnem 1. ledna 2014 do vlastnictví obcí nemovité věci, které obce vlastnily ke dni 31. prosince 1949 a ke dni 24. května 1991 byly ve vlastnictví České a Slovenské Federatívni Republiky. Obce se musí přihlásit o svůj historický majetek do konce března příštího roku u příslušné organizační složky státu nebo státní organizace. Další podmínkou je, že ke dni podání žádosti obce jsou předmětné nemovitosti ve vlastnictví České republiky, nenachází se na území vojenských Újezdů a nevyskytují se v pásmu do padesáti metrů od státních hranic České republiky. K seznamu vydávaných nemovitostí by se podle novely měla vyjadřovat vláda, a to v termínu do 30. září 2013.
Upozorňujeme v této souvislosti na změnu S 8 v zákoně, podle které jsou obce, na které přešlo vlastnické právo podle stávajícího zákona 172/1991 Sb., povinny nejpozději do 31. března 2013 uplatnit návrh vůči katastrálnímu úřadu, nebo podat žalobu na určení vlastnického práva u soudu. Jestliže obec tuto svou povinnost nesplní, považuje se den 1. dubna 2013 za den přechodu vlastnického práva na stát. Tato změna je reakcí na skutečnost, že některé obce svou povinnost podle $ 8 zákona v původním znění neplnily a zápisu do katastru nemovitostí se domáhaly až po uplynutí celé řady let ode dne nabytí vlastnictví, což vedlo ke vzniku právní nejistoty a zmnožování právních sporů. Aby tomu bylo zabráněno, zákon č. 173/2012 Sb. povinnost navrhnout zápis do katastru nemovitostí poněkud zpřísňuje, protože stanoví nové datum, do kterého obce musí předložit návrh na zápis svého majetku do katastru nemovitostí u příslušného katastrálního úřadu, nebo do kterého musí podat určovací žalobu. Pokud to neudělají, nastupuje právní domněnka, že majetek přešel zpět na stát.
Své povinnosti obce dostojí a účinky právní domněnky zpětného přechodu majetku na stát odvrátí v případě, že nejpozději 31. 3. 2013 pouze navrhnou místně příslušnému katastrálnímu úřadu, aby vlastnické právo obce vůči majetku, který na obce přešel, zapsal. Návrh nemá předepsanou formu (k tomu rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích sp. zn. 10 Ca 13/99 - 27 Návrh na zápis vlastnického práva obce k majetku, který na obec přešel podle zákona ČNR č. 172/1991 Sb., do katastru nemovitostí, není nikterak formalizován.)
Připomínáme, že k samotnému zápisu do 31. 3. 2013 vůbec dojít nemusí - takovou podmínku nelze z textu zákona č. 173/2012 Sb. dovodit. Účinky právní domněnky zpětného přechodu na stát budou návrhem podaným u katastrálního úřadu odvráceny i v případě, že návrh bude katastrálním úřadem zamítnut; pak se ovšem obec zápisu do katastru nemovitostí musí domáhat cestou určovací žaloby, popřípadě odstraněním nedostatků původní žádosti. Účelem ustanovení S 8 zákona v novém znění je přimět obce, které se domnívají, že na ně majetek podle ustanovení $ 1, 2, 2a nebo 2b přešel, aby toto své domnění kvalifikovaným způsobem projevily vůči katastrálnímu úřadu nebo soudu, který je povinen katastrální úřady o sporu informovat.
Připomínáme také, že majetkové postavení obcí není nijak ohroženo tím, že například v současné době nejsou schopny předložit geometrické plány zaměřující polohu původních obecních parcel ve zjednodušené evidenci (PK, EN, PP nebo GP) vůči stavu katastru nemovitostí, pokud o zápis svého vlastnického práva požádaly nebo včas požádají. Povinnost navrhnout katastrálnímu úřadu zápis vlastnického práva, vyplývající z § 8, odst. 1 zákona č. 172/1991 Sb., je součástí tohoto zákona od samého počátku, nově byly výslovně zařazeny negativní dopady případné pasivity obce v souladu se zásadou, že „práva náleží jen těm, kdo o ně pečují."
Pasivita obce při plnění povinnosti podle § 8 v podobě před novelou č. 173/2012 Sb. přitom mohla mít za následek například vydržení majetku ze strany státu. Podle rozsudku Nejvyššího soudu (sp. zn. 28 Cdo 3822/2008) totiž není zákon č. 172/1991 Sb. statickou normou, zajišťující obcím jejich vlastnictví „automaticky" navždy. Nezakotvuje sice prekluzivní lhůtu (povinnost obce podat do jednoho roku od nabytí vlastnictví návrh na záznam vlastnictví k věcem do katastru je pouze pořádkové povahy), nicméně „je nutné brát v úvahu, jaké právní úkony a s jakými důsledky se udaly od 24. 5.1991 (účinnost zákona č. 172/1991 Sb.) dále. Nelze opomenout ani časový faktor, tedy dobu, jež uplynula od zákonem konstruovaného přechodu věcí ze státu na obec. Jestliže obec nebude realizovat svá vlastnická práva, tedy „nehlásí-li se" po delší dobu ke svým oprávněním, pak jakékoli pozdější uplatnění tvrzeného restitučního nároku může vážně a v důsledcích nepřijatelně působit proti právům třetích osob, opírajících se o zesílenou právní jistotu v mezidobí."
***
JUDr. Ing. Martin Flora, Dr. a Bc. Marie Růžková zastupují Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů.