Berounsko – Velkým koníčkem Emila Šnaidaufa z Berouna je příroda a historie. O své záliby se dělí i s ostatními, je totiž autorem několika stezek nejen v okolí Berouna. Jaká byla ta první? Nejen to prozradil v rozhovoru Berounského deníku.
* Co vás k výrobě naučných stezek přivedlo?
Zájem o krajinu a přírodu kolem Berouna. Mnoho let jsem také členem Českého svazu ochránců přírody. Jako lektor jsem vedl řadu seminářů o ochraně přírody a organizoval exkurze do Českého krasu a na Křivoklátsko většinou pro učitele, ale i žáky různých škol.
* Co bývá na samotném začátku?
Při svých toulkách okolní přírodou rád fotografuji přírodniny a zdejší krásnou krajinu. Fotografie a poznatky z regionální literatury využívám ve své pedagogické praxi a také při tvorbě obsahu všech naučných stezek.
* Jste autorem stezek nejen na Berounsku, máte je spočítané?
Do současné doby jsem zrealizoval obsahovou náplň panelů celkem čtrnácti naučných stezek: Většinou v širším okolí Berouna a Prahy, ale jedna se nachází také v Lužických horách.
* Která byla ta první?
Svoji první naučnou stezku jsem vytvořil v roce 1992. Jednalo se o stezku na Městské hoře, která měla pouhých šest malých informačních panelů a stejně jako o dva roky později instalovanou školní naučnou stezku v Brdatkách jsem ji vytvářel prakticky na koleni bez použití počítačových programů.
* Kdo vás ke stezkám přivedl?
V podstatě můj přítel, známý ornitolog RNDr. František Pojer. Naučné stezky vytvořené pod hlavičkou základní organizace Českého svazu ochránců přírody jsem se rozhodl zhotovit především pro školní děti a mládež, aby se mohli seznámit s místní přírodou. Později jsem několik panelů vytvořil pro Správu Chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko a naučné stezky pro řadu různých organizací a institucí.
* Informační tabule vytváříte sám, nebo máte pomocníky?
Obrázky, fotografie i texty tvořím většinou sám, s jednoduchou počítačovou grafikou mi pomáhá syn. Obsahem tabulí se snažím respektovat běžného turistu a vycházet z pedagogické praxe.
* Co to znamená v praxi?
Nevytvářet příliš rozsáhlé a odborné texty, ale informovat relativně stručně, srozumitelně a se zaměřením na pozoruhodnosti místa. V poslední době spolupracuji na naučných stezkách a didaktických materiálech pro děti s Lesní správou LČR Křivoklát a jejím informačně vzdělávacím střediskem. Jsem rád, když se dozvím od dětí či dospělých, že navštívili některou stezku a že se jim líbila.
* Jaké stezky by si lidé neměli nechat ujít?
Ten, kdo chce poznat blíže přírodní zajímavosti CHKO Český kras, tomu doporučuji naučné stezky zřízené správou CHKO. Jedná se o naučnou stezku Karlštejn, která je nejdelší, Zlatý kůň, kde její trasu spojíme s návštěvou Koněpruských jeskyní a sběrem zkamenělin v suti Houbova lomu a naučnou stezku Svatojánský okruh.