logo Silvarium tisk

Ve středu 24. dubna ministr Výborný informoval účastníky konference Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů, že Ministerstvo zemědělství ČR (MZe) nemá na zajištění dotačního program Adaptace lesních ekosystémů na klimatickou změnu prostředky. Článek, který to komentoval na www.novinky.cz, měl sarkastický titulek „Lesníci mají smůlu, Výborný nemá peníze“.

Celý článek najdete zde

Komentáře  

0 # schutzmeister@iex.cz 2024-05-13 12:46
Tak aspoň pro zvednutí sebevědomí - jak se adaptuje v banánových republikách. :lol:

Polovina lesů v Bosně je FSC - kam se na ně hrabeme. 8)
https://adria-balkan.fsc.org/en/fsc-in-the-adria-balkan-region/bih

A jak to vypadá v terénu ? Aktuálně z místního tisku . :cry:

https://tacno.net/a-bosnian-grove-is-timber-poachers-sweet-home-the-value-of-illegally-cut-forest-is-at-least-300-million-convertible-marks/

"skupina, jak je uvedeno v obžalobě, najímala jednotlivce, kterým lesní stráž umožnila těžbu dřeva za úplatu, kterou si ponechali pro sebe"
"To vše vedlo k existenci organizovaných zločineckých skupin, které se věnují nelegální těžbě lesů,“ řekl Podić a dodal, že je snadné odhadnout, že více než dvě třetiny občanů Bosny a Hercegoviny používají dřevo k vytápění
To znamená, že zhruba 700 000 občanů používá dřevo k pařezení. "
0 # Přemek 2024-05-10 08:24
Neoslavoval bych všechny drobné vlastníky lesa.Ve středním povltaví(Dobříš)nema jí vytěžené borové souše,ty pomalu při větru padají,nikoho to nezajímá a hnijí ve stoje a potom na zemi.Majitelé z V.Chlumce(býv.Lobkov itz) tady mají smrkové kůrovcové souše(kubík plus- min. 500 m3))v lese a to je pět let po kalamitě.O zalesnění se ani nebavím.Dozor lesa nezájem.
-5 # schutzmeister@iex.cz 2024-05-10 20:28
" nemají vytěžené borové souše. Dozor lesa nezájem. "

Jako, že by to s těma dotacema vyvezli ? :lol:

Tady / Prácheňsko / už leta v borovým háji hájný nebyl - na žádným majetku a ani lesočech ne, a že tu tý borovice máme. Hnije průměrně každá pátá.
Loni / nebo předloni ? / toho asi hektar v napůl suchém porostu jedni obecňáci zkusili vysápat - ještě to leží na hromadách. Podruhý už se o to nepokusili.
Občas něco zmizí jako samovýroba, ale musel by topit borovicí každej druhej, aby to do pár let zmizlo.
Jediný plus je, že po pár letech už se to v porostu ztrácí, a zarůstá dubem. Po 150 letech pěstění dost málo.....
+16 # Starý 2024-05-11 07:34
Mysl je již stará, ale život mění...
Nikdy bych něco takového neřekl, ale dnes ..
proč by měl vlastník malého lesa udržovat les v dobrém stavu, stát mu jen nakazuje a v dnešním podání je to již nehezký a tíživý úvazek, uklízet po našich "spoluobčanech", nechat si líbit řadu věcí a ještě se starat o les, aby měli živočichové kde žít (jinde to již skoro nejde), v zimě produkce kyslíku a další a za to nic, jen příkazy.
TAK AŤ SI CHODÍ SPOLUOBČANÉ DO BORDELU....A LES TEN SKOMÍRÁ A POLITIK DANÍ A SLIBUJE !!!!
TÍM TO KONČÍ!!

TŘEBA TO NAKONEC NĚKOHO TRKNE, ŽE JE NĚCO V NEPOMĚRU - NEPOŘÁDKU..
+8 # Starý 2024-05-15 09:50
Podobné je to u LČR a mlčí se k tomu.
Ovšem čerstvé těžby jim jen naskakují a nikdo jim nebrání, že musí dříve zpracovat NT.
Daně jim též nepřekáží a dotace dostávají ...
To se nám užívá a požívá - tím myslím stát!!
+2 # Rensa 2024-05-15 13:41
Cituji Starý:

Ovšem čerstvé těžby jim jen naskakují a nikdo jim nebrání, že musí dříve zpracovat NT.


Tím "musí" máte na mysli co - zakladatele, ministerstvo či nějaký právní předpis?
+8 # Starý 2024-05-15 15:58
Ano, měli by to být všichni, přeci nechceme, aby se ve státních lesích hospodařilo se ztrátou na ceně dřeva, tím myslím, že dřevo hnije a pod, když pominu, že před ztrátou se na něm namnoží škůdci a dále poškodí les. Mělo by to být v kompetenci zakladatele, ministerstva, ze zákonů příkladem § 32 lesního zákona, z vyhlášek vyhláška č. 101/1996 Sb., a zejména v dikci nás všech - občanů.
Stát od nás vybírá daně (sám sobě ze státního ovšem ne), ale o majetek státní, potažmo nás všech se zase tak dobře nestará a ještě těm co platí daně škodí, příkladem tím, že umožní množení škůdců. Dále umožňuje sběr plodů, ze kterých by si vlastník mohl umořovat daňovou zátěž, když ze dřeva je možný zisk až po několika desetiletích pěstování lesa.
Vyhovuje odpověď??
Předpokládám, že máte České občanství a víte, že stát a vámi zmíněné instituce z našich daní spravují státní majetek, potažmo majetek nás všech.
Trochu jinak je tomu u soukromého vlastnictví !!!
+1 # Rensa 2024-05-15 20:05
Řeč byla o souších.
Přiznávám, že nic z toho, co uvádíte jako důvod pro "musí", nenalézám. Zákon ani vyhláška nic takového neukládá, ministr uložit nemůže (překročil by svojí pravomoc), v předmětu činnosti dle obchodního rejstříku nic takového nemají.
Tím nechci LČR hájit, že by snad lesy spravovaly s péčí řádného hospodáře (tak to si nemyslím), ale chci jen poukázat na tradovaný omyl, že vlastníkům lesa je předpisy uloženo nejdříve těžit nahodilou těžbu a až potom je jim dovoleno těžit zelené. § 32 LZ v případě sterilních souší použitelný není.
+11 # Starý 2024-05-16 06:42
Nebyla řeč o souších, kam ji zavádíte, ale o NT.
Pro vás obecně řečeno o nahodilé těžbě.
Významově i dnes když leží po poškození sněhem z 23.12.23 hromada atraktivního dřeva v lesích státu-potažmo LČR. A místo jejich zpracování se vesele těží úmyslná těžba se jedná o co??

Sterilní souše, než vstoupili do tohoto stavu byly ovšem atraktivní a u podniku, který oproti spoustě malých vlastníků má dostatečné prostředky a sílu to zvládat, je tímto dostatečně průkazné, že je něco špatně.

Postačuje tento malý a aktuální příklad.

Kůrovci jsou již v kmenech a vesele se množí a opět napadnou lesy malých vlastníků. STÁTNÍ PODNIK MOŽNÁ NA POSLEDNÍ CHVÍLI ZAVELÍ A POD POHRŮŽKOU, ŽE DÁVÁ PRÁCI firmám a těžařům a pod., PO CELÝ ROK STÁHNE DROBNÝM VLASTNÍKŮM I POSLEDNÍ KAPACITU PRO ZPRACOVÁNÍ NT !!! a historie se opakuje !!!

Hlavně že má pan ministr v kontextu, kdy na les nejsou peníze-obratem pouští miliony na škody /pouze mrazem/ na víně (nic se dál nešíří), to by mu ovšem straničtí kolegové neodpustili..
Jistě víno si může každý z nás-občanů volně sbírat a zpracovávat v množství pro osobní potřebu !!!
Příkladem v novinách bylo nedávno jak někdo sbírá v lese houby na valníky, další v klidu prodávají lesní plody a TD.
U vína na vinicích je tomu také tak ???
+1 # Rensa 2024-05-16 07:24
Toto je vlákno, reagující na Přemka z 10.5.: "Přemek premekdvorak62@seznam.cz 2024-05-10 08:24
Neoslavoval bych všechny drobné vlastníky lesa.Ve středním povltaví(Dobříš)nema jí vytěžené borové souše,ty pomalu při větru padají,nikoho to nezajímá a hnijí ve stoje a potom na zemi."
Proto ty souše. To je taky NT, ale ne s poviností přednostního zpracování.
+12 # Starý 2024-05-16 07:47
Dobře tedy..rád beru les a jeho prostředí jako celek !!

Ale tedy jen "úzce" k souším co publikoval pan Přemek.

Jistě zde nejde o přednostní zpracování, jsou již mrtvé, ale atraktivní byly!!!

Dále rozhoduje EKONOMIKA, kdo měl sílu na to zpracovávat, měl kapacity, nástroje z hlediska síly a přesto dodnes nezpracoval ???

A podpora v nouzi...cca 120 kč na m3, co vlastníkům a to jen vybraným a v dané době !!, dal stát, ta měla jen bezvýznamnou roli kdy při zpracování za 1 m3 bylo cca 550 kč a při prodeji také 0-400 kč za m3. Pak úklid klestu, příprava na zalesnění, zalesnění, ožiny, ochrana...a Td a jste tam ve statisících v mínusu.
Takže ten kdo nechal souše, nakonec vydělal. Nemusí zalesňovat jelikož není holina a řešit příkladem škody zvěří, které jsou skoro totální a nikdo je dostatečně neřeší..jen se plká.

Ovšem státní podnik měl jiné postavení a přesto dodnes nezpracoval.
Ovšem dále těží čerstvé a požívá a požívá a projídá budoucnost. Dnes to vypadá, že stoletý les vyroste za decenium, ale tak to není a počítačové technologie to nevyrobí a neurychlí.
O tom to je...i když mně to již může osobně být jedno.
Nebo budete opět kontrovat, že se jednalo ve vláknu, jen o borové souše a na nich jsou jiní škůdci, nežli obecně "kůrovec" na smrku.....
+2 # Rensa 2024-05-17 13:44
Bohužel, i státní podnik má před zákonem stejné postavení, jako každý jiný vlastník lesa. Dostat do zákona něco na způsob měmeckého zákona (rozdílné postavení soukromých a veřejnoprávních lesů) se pro odpor lesáků počátkem 90. let nepodařilo.
Náš zákon je o produkci dřeva, nejdůležitější je kubík - v zásobě porostu, zakmenění (odvozená veličina), výši těžeb, evidenci. Tím se soušemi v porostu nehnete. V Rakousku či Německu se tímto nezabývají, znají pouze zápoj a holinu a tam si s uschlými porosty zákon poradí.
-11 # schutzmeister@iex.cz 2024-05-06 12:23
" v dnešní situaci, kdy bez dotací ani kuře nehrabe "

A čím dřív tydle nehrabavý kuřata o lesy přijdou, tím líp.
Bez práce nejsou koláče - to je dobrý přísloví.
I v lese.
Dotace kazej charakter i slušnejm lidem.
+22 # Starý 2024-05-06 17:43
Až na to, že hrabavému kuřeti řada lidí, co už vůbec v lese nehrabe-ou - užírá a užírá, tito raději les nevlastní - museli by dělat a nehrabat... a stát kuřeti přikazuje, nech si zdarma užírat a užírat a makej a makej, aby nekuřata mohla zobat a zobat.
Co je slušnost, raději nekomentuji!!!

SLUŠNÝ asi nejsem, ale rozum ještě slouží...
-6 # schutzmeister@iex.cz 2024-05-07 10:34
Jo, jenže vám jako malýmu soukromníčkovi stejně nikdo dotace nedá.
Předevčírem jsem akorát mluvil s dědulou od vedle, co zalesnil pár hektarů asi před 20 lety - dotace ? Byrokracie, platit hajnýmu, profit z vyřízení....
Takže za svý. A vylepšuje stromkama, který vyhrábne v pangejtu.
Ale snaží se.
A pak je tu hodně majetků se stovkama hektarů, hlavně obecních, který jen brečí, a sází zase jen hektary smrku nebo buku.
A ty najednou nemaj na "adaptaci".
+22 # Starý 2024-05-09 06:57
I tak to může být, ale přesto, i ten dědula musí trpět volný vstup do lesa, sběr hub, které by sám dokázal prodat, sběr lesních plodů, klestu a další, včetně s tím spojených krádeží stromků a další co plyne z obecného užívání lesa-příkladem úklid čurbesu po návštěvnících lesa...
To vše pod přikázáním státu, který za to jako "újmu" ještě přisadí daň z nemovitosti a tu ještě připepří vládním balíčkem, tak aby mu dědula z důchodu platil a moc nekecal..
I ten dědula by si dokázal snižovat náklady na práce v lese z činností, které mu tam zdarma dělají naši občané.. a stát by mu je měl kompenzovat.
Jak co pro dědulu ten stát dělá???
Mladý člověk k tomuto čuchne a uteče, ještě mu rozum slouží, odpovědný dědula bude všelijak kličkovat, než ho osud dohoní....
V principu určité spravedlnosti, listiny práv a svobod, je to "fake" jak vyšité.

A O TOM TO JE.

Nebo se jedná o řízenou likvidaci malých vlastníků lesa....

Snad i mladý a normálně myslící člověk a ti co protestují proti omezení zákonem dovolených činností v lese pochopí!!!
V opačném případě jim doporučuji koupit kus lesa a starat se a starat se...
0 # schutzmeister@iex.cz 2024-05-09 11:44
" Jak co pro dědulu ten stát dělá??? "

A proč by měl ? Není to ani velkej zaměstnavatel, ani stranickej kolega, ani vodborář. A ještě žije v pohraničí.

Pro dobrý zažívání je potřeba běh světa pochopit. Už nejsme nevolníci / a není to tak dávno / tak co víc chtít ?
Někomu ta starost o les dělá radost.
Dost takových lidí znám.
Za bolševika jste nemohl ani to.
+16 # Starý 2024-05-09 14:23
Kus pravdy,
ale za bolševika se ještě tolik lidí do lesů nevalilo a nebo to byli místní a ti se znali a vše fungovalo omezeně.
Rozhodně bylo méně čtyřkolek, motorek a aut a za komunistů se jinak vymahalo právo, dnes pro v druhé vaší větě řečené lidičky neplatí skoro nic...

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě