logo Silvarium tisk

PETR LUNDÁK

Českokrumlovsko / Rozježděné lesy, poničené cesty a někdy také uhynulá drobná zvířata. To jsou časté výsledky řádění motorkářů a řidičů čtyřkolek, kteří jezdí po soukromých pozemcích a tam, kde nemají co dělat. A myslivci jsou bezradní, porušení lesního i silničního zákona tak musí řešit policie a vedení měst a obcí.

Milovník čtyřkolek Václav ze Strakonicka, jehož příjmení redakce zná, se na vyjížďce zatím nesetkal s větším problémem. „Jedinkrát jsme se bavili s myslivcem, který nám vysvětloval, jak je na čtyřkolky v lese alergický, ale v podstatě to byla rozprava. Věděl, že jsme přijeli po cestě podél lesa, nikde jsme nic neničili,” vysvětluje řidič Václav. Zároveň uznává, že parta šesti čtyřkolkářů při jízdě dělá velký hluk. On sám často potkává zejména mladé kluky, kteří jezdí na čtyřkolkách či motokrosových motorkách, kudy je napadne.

„Jízdu čtyřkolek v lesích upravuje takzvaný lesní zákon, kdy je v lesích zakázáno jezdit a stát s motorovými vozidly. Z tohoto zákazu může výjimku povolit vlastník lesa. Porušení tohoto zákona se řeší ve správním řízení a výše pokuty je až sto tisíc korun,” říká k nepovoleným jízdám po lesích vedoucí odboru životního prostředí krumlovské radnice Vlasta Horáková.

Když policie chytí řidiče na soukromém pozemku, může dostat ještě další pokutu. „V případě, že motoristé poruší značku Zákaz vjezdu na lesní cestě, můžeme je pokutovat na místě až do dvou tisíc korun,” uvedla mluvčí policie Štěpánka Uhlířová.

Najdou se samozřejmě i slušní vyznavači čtyřkolek. „Jezdíme po vyjetých cestách, lesních, polních či pěšinách. Důrazně se vyhýbáme jízdě třeba po polích. Nechceme štvát zemědělce a je to nebezpečné,” říká řidič Václav. Dnes má silnou čtyřkolku, kterou využívá na těžkou práci u domu a čas od času se s pár kamarády projede. „Je to relax,” usmívá se čtyřkolkář Václav.

Vedoucí odboru životního prostředí krumlovské radnice Vlasta Horáková však upozorňuje, že při jízdě mimo lesní cesty můžou stroje nepřiměřeně narušovat půdní kryt a poškozovat mladý lesní porost.

Myslivci se na českokrumlovský odbor životního prostředí s poničenými lesními cestami příliš často neobrací.

„Nemáme podněty od vlastníků lesa ani jiných osob, a nejsou tedy ani vytipované konkrétní problémové lokality, kde by jezdili řidiči nejvíce,” uvedla Horáková.

Od začátku roku tak radnice neřešila žádný přestupek, nikdo totiž podnět k přestupku nedal.

Pokud má doma někdo motorku na motokros anebo čtyřkolku a rád by se bez obav projel terénem, může se obrátit na uzavřené tratě. Jedna z nich je i v Kaplici.

Jízdy, které neškodí

„Sami jsme proti tomu, aby kluci jezdili na motorkách po lesích a někomu po loukách. Ti, kteří to dříve dělali, už teď jezdí jen u nás. Tady se více vyblbnou,” zmínila vedoucí kaplického motokrosového areálu Blanka Vaněčková.

Zájemci si mohou jízdy v kaplické kotlině dokonce předplatit dopředu. „Nabízíme zájemcům permanentky na celý rok za dva tisíce korun. Pak také máme jednodenní tréninky za 360 korun, ale pokaždé se domluvíme na lepší ceně,” uzavřela vedoucí motokrosového areálu v Kaplici.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě