Iveta FIALOVÁ, moderátorka
Jak se zbavit únavy a stresu, na to je spousta receptů. Někomu pomáhá procházka v lese, jinému zase jízda v lese. Problém je, když se střetnou ochránci přírody s milovníky čtyřkolek a terénních motorek.
čtyřkolkář
Když se zeptáte někoho, kdo jezdí na koni, jestli ho víc baví jezdit v hale nebo se radši projede v přírodě, tak ta volba je samozřejmě jasná.
Kateřina BLECHOVÁ, redaktorka
Na rozdíl od volné přírody tento terén, tedy legální dráha, vyznavače těžkých strojů moc neláká. Problém nastává v okamžiku, když čtyřkolkář nebo motorkář vjede do lesa či na louku. Porušuje totiž hned 3 zákony, zákon o lesích, o ochraně přírody a zákon o myslivosti.
čtyřkolkář
Jak se na to kouká příroda? Myslím si, že se na to příroda může koukat stejně jako na jakýkoli jiný zásah, který do té přírody nepatří, to znamená, kdo bude chtít ničit tu přírodu, tak ji ničit bude, a je úplně jedno, jestli pojede na čtyřkolce nebo jestli to bude pěší turista, který odhodí nějaký odpad, který do lesa nepatří. To určitě není tak, že bych to považoval za nějaký adrenalin. Je to prostě způsob relaxování, způsob toho, jak si vyčistit hlavu.
Jaroslav KOSTEČKA, jednatel, Českomoravská myslivecká jednota
Z mého pohledu je zcela zásadní absolutní bezohlednost uživatelů čtyřkolek a závodních nebo terénních motorek, protože nerespektují zákonitosti přírody. Nejenže ruší všechny volně žijící živočichy, ale narušují poměrně významně půdní genofond, vodoteče, kořenové náběhy. Je to velice významný zásah do přírody, do lesních porostů.
Daniel PITEK, strážce přírody, CHKO České středohoří
Průjezd čtyřkolek způsobuje zabíjení drobných živočichů, aniž by si toho ti jezdci sami všimli. Oni projíždějí terénem, jedou rychle, stává se, že v těch oblastech, kde my jsme, tady jsme třeba v chráněné krajinné oblasti České středohoří, tak je velká pestrost živočišných a rostlinných druhů, spousta z nich je vzácná a chráněná vyhláškou. Je tady třeba mlok skvrnitý, různé druhy žab, zmije obecná, užovky obojkové, užovka hladká.
Jaroslav KOSTEČKA, jednatel, Českomoravská myslivecká jednota
Takhle třeba vypadá adrenalin v podání motorkářů, jednou dvakrát projede motorka, potom přijde několikrát silný déšť a ujede nám půlka svahu.
nejmenovaná osoba
Jedna skupina je neví, že porušuje zákon, jsou překvapeni. V momentě, kdy je zastavíme a kontrolujeme jako stráž, že se něčeho dopustili, tak se většinou omluví a vycouvají co nejrychleji do míst, kde jezdit můžou. Druhá skupina je bohužel arogantní, někdy agresivní. Tam dochází ke konfliktům se strážci.
nejmenovaná osoba
Toto byla ještě před nedávnem pohodlná lesní cesta. Tak vypadá po průjezdu několika motorkářů.
nejmenovaná osoba
I mně osobně se stalo, že jsem čtyřkolkáře zastavil nebo motorkáře a dostali jsme se až do fyzického konfliktu, kdy to bylo řešeno trestním oznámením za napadení úřední osoby.
nejmenovaná osoba
V každé zájmové skupině je skupina lidí, která se chová ohleduplně ke svému okolí, a skupina, která bude ignorovat úplně všechno.
Kateřina BLECHOVÁ, redaktorka
Ochránci přírody se s myslivci shodují: Chytit černé jezdce a hlavně je postihnout pokutou je téměř nereálné.
nejmenovaná osoba
Jezdí často bez značky, nebo mají značku přikrytou, jsou anonymní, mají černé helmy, jejich identifikace je velice složitá, jejich identifikace je velice složitá.
Jan JANDOVSKÝ, majitel půjčovny čtyřkolek
Čyřkolky si půjčuje více lidí. Celkově je to myslím dvojnásobek oproti minulým sezonám.
Daniel PITEK, strážce přírody, CHKO České středohoří
Relativně jednoduchým řešením by bylo, kdyby majitelé půjčoven nebo prodejen při jejich půjčení nebo prodeji přidali čtyřkolkáři krátké poučení o platné legislativě v České republice a o tom, kam by neměli vjíždět, aby se nedostali do střetu se zákonem.
Jan JANDOVSKÝ, majitel půjčovny čtyřkolek
Lidi nám neřeknou, kde jezdili, nebo řeknou, že byli jezdit v lese, ale může to být jejich pozemek.
Kateřina BLECHOVÁ, redaktorka
Strážci přírody vás na čtyřkolce nebo motorce mohou zastavit nejen v chráněných krajinných oblastech, ale kdekoli ve volné přírodě, kam se s motorovými vozidly ze zákona nesmí. Tabu je ježdění po loukách, pastvinách a také lesních cestách bez souhlasu vlastníka. Strážci mohou zkontrolovat totožnost a udělit pokutu na místě až tisíc korun. Jezdit můžete v běžném silničním provozu a na motorkářských drahách, které jsou k tomu určené.
Daniel PITEK, strážce přírody, CHKO České středohoří
Je lepší to těm lidem vysvětlit a dohodnout se s nimi, než potom to dělat přes represe.