Názory čtenářů
Na zasedání zastupitelstva, kde se o singlu jednalo, jeden diskutující prohlásil, že o singl není mezi cyklisty zájem.
No, ani nebyla žádná diskuze s veřejností, zda by zájem byl. Řekl, že zná snad jen asi sedm lidí, kteří by byli pro.
Jestli by měl zájem, mohu ho nejméně se stovkou těch, kteří by zájem měli, seznámit. Náhodně jsem se při vyjížďce na kole setkal s „Pražákama", bavili jsme se spolu a že slyšeli, že v Píseckých horách bude singl a že už se těší, až vyrazí – no nebude, zastupitelé rozhodli.
Na zasedání zastupitelstva při diskuzi o singlu opět vystupovali zaměstnanci lesů, resp.
jejich vedení ostře proti jeho vybudování s tím, jak moc by singl lesům a zvěři škodil. No a já se opět ptám, co ta auta, která jezdí po Píseckých horách?
Ta snad neškodí?
Psal jsem o autech jezdících po Píseckých horách již v minulém článku na téma singltrek, ale nikdo nijak nereagoval. Proto se znovu ptám vedení lesů, a hlavně zastupitelů, a asi i policii je třeba oslovit, jak to, že po Píseckých horách za značkou zákaz vjezdu a i za závorou jezdí tolik automobilů.
Jezdí tam nejen přes den, ale i v noci, o víkendech, o svátcích.
A nyní když se oteplilo, je těchto aut ještě více. Kdo má klíč od závor? Zaměstnanci lesů nebo i někdo jiný? Připadá mi to tak, že mnoho těch, kteří mají klíč od závory, a nejen těch, si jezdí po lese zcela bezostyšně. Někdo si jede autem vykoupat psa k rybníku Němec, nebo jak jsem již zmiňoval ve svém minulém článku, učí syna jezdit po silnicích tam v okolí U Obrázku, dojedou si autem až ke studánce pro vodu, když rostou houby, zajedou si vozem snad až k tomu „svému místu". Lidí si takto zkracují cestu z okolí Píseckých hor do města a zpět. Nemluvě o silnici od třech rybníků směrem na Živec a dále na Křižatka – tam je provoz, jak kdyby tam žádná značka zákaz vjezdu motorových vozidel ani nebyla. Tak cyklisté na singltreku by vám vadili, ale automobily ne?
Nechtěl jsem se o tom minule tolik rozepisovat, ale asi je to zapotřebí. Za ta léta, co na kole po Píseckých horách jezdím, jsem tam také viděl dost přejeté zvěře. Jak malé živočichy (žáby, ještěrky, hady, ptáky), tak i ta větší zvířata (ježky, jezevce, srnky). Jednou poblíž cesty z Písku směrem na Mlaka ležel sražený srnec s odříznutýma zadníma nohama. Ty si ani někdo odvezl na omáčku.
Když už ho srazil, tak ho tam přeci nenechá jen tak ležet. Že by toho srnce uštval cyklista ve stoupání na Malý Mehelník?
Nebo ho srazil, když jel z kopce dolů? No to by tam ale asi leželi oba dva. Co vy na to, „ochránci" zvěře a Píseckých hor? Auta vám nevadí?
A teď trochu něco jiného.
To, že se uvažuje o rekonstrukci chaty na Živci, je již nějaký čas známo. Určitě je to třeba, moc hezké to tam není. Písek je malé město, takže se všechno dozvíte nejpozději druhý den.
Tak jsem i já slyšel, a určitě nejen já, že prý vedení lesů má zájem a chce navrhnout, aby na asfaltové cestě, která vede od třech rybníků na Živec, byl zrušen zákaz vjezdu motorových vozidel, a že by se tato cesta měla nějak rozšířit, aby po ní mohl být volný provoz automobilů. A u samotné chaty na Živci by se mělo vybudovat prostornější parkoviště.
Co je na tom pravdy? Kvůli komu a pro koho? Co si o tom vlastně myslet? Tak nějak už nevím, pro koho a k čemu slouží Písecké hory? O co komu jde? A co vlastně chcete, vy ochránci Píseckých hor? Nějak to zavání. Jako za „komančů." Pro pár vyvolených. Dojet si kam chcete, vykrmovat si tam tu vaši zvěř a mít tam klid, aby vás nikdo nerušil při jejím odstřelu. Dotaz na závěr: Lesy MP Písecké hory jen obhospodařují, nebo je i vlastní? Asi to jinak nepůjde, než ta auta, která tam jezdí, vyfotit a fota umístit třeba na Facebook.
Petr Juřiček 000 K napsání tohoto příspěvku mě přiměl článek nazvaný Chraňme písecké hory, který se ptá proč se poslal k ledu projekt singltrek, protože s mnohými body souhlasím. Jako zastupitel jsem hlasoval pro zlatou střední cestu a to byl návrh místostarosty Knota. 10 km cesty mezi stromy snad žádnou zvěř neohrozí, nezpůsobí žádnou ekologickou katastrofu a pomůže mládeži (možná i těm starším) v odreagování. Dlouhá 60 km trasa s nástupním místem byl opravdu megalomanský projekt, který by asi opravdu pro Písecké hory nebyl vhodný. Bohužel tato základní alternativa vlastně uškodila umírněnému řešení, a to trase kolem 10 km bez nástupního místa.
V té době už nikdo nechtěl slyšet na názor, že už i Lesy města Písku s touto alternativou souhlasí. Veřejnost už měla klapky na očích a v té době bylo jasné, že to neprojde, i kdyby trasa vedla vedle silnice a pro zvířátka jsme udělali hotel, aby měla kde spát. Na zastupitelstvu to vypadalo podobně, protože ta většina si hledala důvody pro to, aby se to neodsouhlasilo. Názor, že singltrek uděláme na Hradišti, svědčí o tom, že dotyčný vůbec neví, o čem je řeč a nikdy singltrek neviděl a neví k čemu slouží.
Podobných názorů tam bylo několik, ale nikdo si singelktrek neodzkoušel a nepodíval se na místo, kde ho provozují. Tam by totiž zjistil, že nástupní místo být nemusí, protože každý si tam dojede z nejbližšího parkoviště.
Dále by uviděl úzkou cestičku mezi stromy posypanou prosívkou bez terénních úprav. Možná, že na tom úzkém pruhu neporoste tráva a nálety. To je ale všechno.
Co je hlavní je to, že je to děj vratný. To znamená, že když se to přestane užívat, tak to jenom zaroste, protože tam jsou přírodní materiály. To se nedá říct o nových cestách v Píseckých lesích.
Argumenty o zvířátkách, které budeme singltrekem rušit, mě rozesmály, když jsem si vzpomněl jak nám Ředitelství silnic a dálnic udělalo na křižovatce u Semic tak vysoké retardy (podle norem), že když tam přejížděly auta, tak to bylo slyšet až do Písku a v nejbližších usedlostech prováděli evakuaci, protože si mysleli, že nastala válka. Pro lidi v Semicích bydlící v blízkosti křižovatky to byla opravdu katastrofa.
Právě toto slovo jsem slyšel z řad občanů, že vybudování singltreku bude katastrofa. Stejná slova, ale rozdíl obrovský. To první byla pravda, to druhé bylo účelové.
Sám jsem si projel singltrek v Jizerských horách. Ten, kdo tam byl, ví, že je to velice náročné a 10 km stačí většině lidí. Singltrek zdaleka nezpůsobí takové jizvy v Píseckých horách jako těžká technika a neukáznění motoristé.
Zdeněk Kulič, zastupitel města Písek