Ladislav Velebný
Český tunel, státní podnik
Desítky milionů korun za inzerci utrácejí Lesy ČR - otázkou je, jak to zlepšuje jejich hospodářský výsledek. iDnes
„Roste jako dříví v lese,” říkali naši dědečkové a tatínkové o nezdárných chlapcích, kteří ale byli v té době nazýváni opravdu nezdárnými hochy, zlými kluky nebo přinejhorším „zlatou mládeží” (a ne parchanty, sviněmi a podobně, jak velí soudobější slovník). Jenže tehdy byl tunel opravdu jenom díra v kopci.
To byly doby, kdy krádež byla prostě krádeží. Dneska je to zřejmě „budování dobrého jména” nebo „zlepšování image”. Co jinak si myslet o tom, že Lesy České republiky (státní podnik) vydávají s neúprosnou pravidelnosti již nejméně po dobu zcela jistě delší než rok týden co týden v některých novinách (například v MF DNES) celostránkové inzeráty s tupými texty, které váženým čtenářům například sdělují, že „Cenu dřeva Lesy ČR neurčují”? Úplně jednoduše řečeno je to obří obhajoba managementu tohoto státního podniku, který je kritizován naprostou většinou těch, kdo mají s lesem co společného. K tomu, proč jenom naprostou většinou, se někdy vrátím v jiném textu.
Pouze pro orientaci ctěného čtenáře – podle aktuálního ceníku MF DNES stojí jeden celostránkový inzerát 516 780 korun bez daně z přidané hodnoty, to je ale cena za černobílou verzi. Za barvu se připlácí 40 procent. A co více – tento inzerát byl „upoután” na straně 1 v záhlaví, což je dalších 55 tisíc navíc. Pravda – vzhledem k tomu, jaké neskutečné miliony takto od managementu Lesů ČR do médií plynou, má tento státní podnik určitě výborné slevy. Řekněme, že platí opravdu půl milionu za jeden inzerát v MF DNES (nemluvme již ani o jiných listech). Když si to vynásobíme 52 týdny v roce, dostáváme fascinujících 26 milionů korun. To je opravdu pěkný počin a vklad do mediálních sympatií. (O nic jiného než úplatek médiím přece nejde - vyhlašuji soutěž, zda se mi přihlásí jeden jediný člověk, který se vydal na procházku do lesa zlákán inzercí Lesů ČR. Daruji mu nové tkaničky do bot.)
A co je úplně nejpodivnější, tak již loni ohlásily Lesy ČR zásadní snížení nákladů na inzerci a marketing, které podle tiskové zprávy LČR dosahovaly dříve více než sto milionů. To byla asi přece jenom moc velká rána mezi oči, takže si management Lesů sypal hlavu popelem a oháněl se úsporami. Jenže z čeho tedy platí Lesy svoje soustavné kampaně v novinách? To opravdu není jasné. Jenom těchto necelých třicet milionů pro MFD by znamenalo třetinu rozpočtu státního podniku na propagaci (i když těžko říci čeho vlastně) a to jsme pominuli inzerci jinde. Vedle toho si Lesy najímají tu cimbálové muzikanty za dva miliony, jindy tento státní podnik platil basketbalistům jejich mistrovství světa, pak zase orientačním běžcům přidá pár milionů na šampionát v České republice, sponzoruje Zlatou tretru... Nemluvě o faktu, že současný management Lesů České republiky zaplatil v roce 2010 externím právníkům za jejich služby neskutečných 135 milionů korun (přičemž ten stejný státní podnik zaměstnává 30 vlastních právníků – podle oficiálního stanoviska vedení Lesů se ale těchto třicet lidí hodí jenom na „nekomplikované případy”). Připomeňme, že 135 milionů je zhruba šestina Opencard nebo slušných pár metrů tunelu Blanka. Pan ministr Vondra by za to možná pronajal i několik zesilovačů, reprobednu a párek pěkně vyvinutých mikrofonů včetně takové té diskotékové závěsné koule.
Abych se vrátil k meritu věci. Proč – proboha – vyhazují lesy ČR desítky a možná i stovky milionů korun za inzeráty v novinách, proč kvůli tomu vedle novin živí i mediální agenturu Médea, která to všechno dává dohromady a nakupuje inzertní prostory? Kdo z toho co má? No – jedno vím jistě. Určitě naprosto nic to nepřináší těm lidem, kteří opravdu pracují v lesích nebo zpracovávají dřevo. Ti naopak kvůli vykutáleným šéfům Lesů ČR nemají často práci, krachují, zoufale se snaží přežít do doby, kdy někdo rozumný tuto skupinu dotačních agentů médií a právních kanceláří pošle na nucený odpočinek. Ale zatím nám ti hoši rostou jako dříví v lese.