logo Silvarium tisk

Zlín – Přibývá cyklistů, kteří by rádi využívali k výletům také trasu vedoucí od Lesní čtvrti po Kudlov. Jenže ta je schůdná spíše pro pěší. Navíc ji využívají také lesníci.
„Bývalá Baťova dálnice je velmi frekventovaná, chodí tam zejména o víkendu až stovky pejskařů, kolařů, v zimě běžkaři," jmenuje místní obyvatelka Lenka Fajgarová. Možným důvodem špatného stavu cesty je fakt, že po ní jezdí také traktory a využívají ji Lesy České republiky. Cesta je tak poničená, že se po ní nedá osobním autem projet.
Možným řešením by bylo uzavřít komunikaci pro motorová vozidla, nebo zde přímovybudovat cyklostezku, na kterou by se lépe sehnal dotační titul.
„Asfaltová komunikace široká 3,5 metru by vyšla na 28 milionů korun. To je příliš drahé. Silnice by musela být kvalitní právě proto, že ji využívají i zahrádkáři a lesníci," vysvětluje vedoucí odboru koncepce a realizace dopravních staveb města Zlína Karel Říha.
„Nabízí se řešení cestu směrem do lesa vyčistit a použít betonový recyklát, což by bylo levnější, ale i tak se jedná o miliony korun, které opět musí schválit vedení města," vysvětluje Říha.

Cyklostezka? Ne, kvůli motoristům

„Pokud by se jednalo o cyklostezku, snadno bychom mohli získat dotaci, ale to by se určitě nelíbilo ani Lesům ČR ani zahrádkářům, protože pak by tudy už jezdit nemohli," dodává. Komplikací by také mohlo být zajištění souhlasu vlastníka, tedy Lesů ČR.
„Osobně bych nebyla ráda, kdyby tam byl asfalt," sdělila Deníku Libuše Valentová z Klubu českých turistů. „Není to sice turisticky značená trasa, ale myslím, že je vhodnější chodit po lesních, udusaných cestách," uvedla. Její slova potvrzuje i obyvatelka Lesní čtvrti Veronika Mandincová.

„Úprava Baťovy dálnice je podle mě zbytečná, je to přece určené pro chodce a těm to takto stačí," domnívá se. „Jinak ale myslím, že to původně byl super projekt," dodává.
Část komunikace se přitom nedávno opravovala.
Místní ale spokojeni nejsou. „Chtělo by to opravit lépe, kvalitněji, vše dobře kontrolovat a dokončovat," říká místní obyvatel Karel Janák.
I v tomto případě však podle města platí, že jde zejména o finance. „Rádi bychom měli všechny silnice jako nové, ale bohužel to není možné," lituje radní Josef Novák. Přitakávámutaké Karel Říha. „Vyhodnocovali jsme tři sta kilometrů chodníků a tři sta komunikací. Víme přesně, v jakém stavu jsou silnice, ale musíme problémy řešit postupně," sdělil Říha. Na silnice má nyní Zlín v rozpočtu zhruba 100 milionů na rok. „Musíme dělat kompromisy, stanovovat priority a hledat různé varianty řešení," vysvětluje Říha. Vedení města ale věří, že minimálně „Baťova dálnice" se brzy dočká úpravy.
„Baťova dálnice" vede od Gymnázia Lesní čtvrť až na Kudlov. O vybudování dálkové komunikace bylo rozhodnuto v roce 1937. Rozestavěna byla na několika místech Zlínska až po Luhačovicko. Např. v Ludkovicích jsou dva obrovské mosty, po kterých měla komunikace vést. Stavba byla spolufinancována firmou Baťa, zastavila ji druhá světová válka. Silnice měla zjednodušit zaměstnancům firmy Baťa cestu do Luhačovic za rekreací. Nyní je trasa zarostlá a hojně využívaná turisty.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě