Jan Jiřička
Letošní ročník anticeny Sexistické prasátečko za nejvíce sexistickou reklamu vyhrál videoklip lákající ke studiu na Lesnické a dřevařské fakultě brněnské Mendelovy univerzity. Spot natočil spolek nazvaný Lehce dráždivá fakulta. Výsledky soutěže ve čtvrtek vyhlásilo pořádající hnutí Nesehnutí.
V klipu s podtitulem "I škola může být sexy" hrají spoře odění studenti. Jeden drží motorovou pilu, jiná studentka znázorňuje králíka, na kterého míří myslivec. Cílem je získat zájemce ke studiu lesnictví, dřevařství či arboristiky.
Videoklip podle Petry Havlíkové z hnutí Nesehnutí spojuje sexismus a vysokoškolské vzdělání, používá i softpornografické scény. Podle genderového odborníka z Fakulty humanitních věd Karlovy univerzity Petra Pavlíka toto video používá nejpokleslejší soft-pornografické konvence.
V jedné z kategorií vyhrála reklama na pračku Electrolux se sloganem "štíhlá holka s velkým plnícím otvorem". Uspěla i reklama se sloganem "poslední kapka jde do textilu".
Do pátého ročníku ročníku vyslali lidé rekordních 99 reklam, které se nacházejí v elektronických médiích, na billboardech, plakátech, v televizi či novinách.
O vítězích rozhodovala odborná porota, ve které zasedla ředitelka slovenské Rady pro reklamu Eva Rajčáková nebo ředitel reklamní agentury Konektor Martin Charvát. Lidé také měli možnost hlasovat na internetu.
Spot Lesnické a dřevařské fakultě brněnské Mendelovy univerzity:
"Chceme upozorňovat na možné důsledky všudypřítomného stereotypního zobrazování žen a mužů. Naší snahou je s nadsázkou a vtipem vyvolávat debatu o tom, kde se nacházejí hranice etiky a vkusu," uvedla Havlíková. Hnutí Nesehnutí se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.